Mac mini og alm tastatur
Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 08:38

Hejsa
Så fik jeg endelig min Mac mini - lækker lille sag, ingen tvivl. I gang
efter få minutter, trådløs på nettet efter næsten ingen tid.

Men har lige et par spørgsmål (og der kommer garanteret mange flere):

Jeg bruger et alm. keyboard og kan ikke finde @ tasten (dette er skrevet fra
min PC). Hvor er den? Er der andre skjulte taster jeg bør kende, så sig
lige til!

Kan IE ikke ses/bruges fuldskærm? Jeg har en stribe skrivebord i venstre
side.

Messenger kører fint, men den ser ikke så ny ud som den jeg har på min PC.
Hentede den i går fra Microsoft. Kan man ikke sætte personlige bruger
billede ind så andre kan se "giraffen". Ikke fordi det betyder så
meget............

Og hvad med 7 kabale, Hjerterfri og Napoleon (konens tidsfordriv), findes de
ikke til Mac?

Hilsen Bo

Fra : Terje Rydland

Dato : 23-03-05 09:06

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> [...]
> min PC). Hvor er den? Er der andre skjulte taster jeg bør kende, så sig

Avhengig av tastaturlaout - vet ikke hvir den er på dansk tastatur :(

For å se hvor de forskjellige tegnene er på tastaturet:

NB: Det følgende bruker norske navn - de er vel ikke så forskjellige på
dansk.

Åpne "Systemvalg"
Klikk på "Internasjonalt"
Velg "Tastaturmeny"
Kryss av for "Tastaturvisning"
Lukk "Systemvalg"

Nå skal du ha et lite flagg til høyre i menylinjen. Dette er en meny der
du kan velge "Vis Tastaturvisning". Da får du et lite tastatur på
skjermen som viser hvor alle tegnene ligger.

> Kan IE ikke ses/bruges fuldskærm? Jeg har en stribe skrivebord i venstre
> side.

I MacOS er det ingen ting som "tar over skjermen" og kjører i
fullskjerm. Heldigvis.

> [...]
> Hentede den i går fra Microsoft. Kan man ikke sætte personlige bruger
> billede ind så andre kan se "giraffen". Ikke fordi det betyder så

Nei. Messenger funker fint på Mac, men MS har ikke lagt inn støtte å
vise bilder eller å bruke web-kamera.
Bruk en annen klient, f.eks. Adium for å vise/se bilder til/av de du
snakker med.

http://www.adiumx.com/

(Noen foretrekker Proteus eller Fire for a bruke MSN-protokolen)

> Og hvad med 7 kabale, Hjerterfri og Napoleon (konens tidsfordriv), findes de
> ikke til Mac?

For kabaler bruker vi:

Solitaire Till Dawn

eller et annet av de utallige kabalprogrammene som finnes.

http://www.semicolon.com/

Terje

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 23-03-05 09:39

Sherman skrev:

> SÃ¥ fik jeg endelig min Mac mini

Til lykke.

> Jeg bruger et alm. keyboard og kan ikke finde @ tasten

På et dansk Mac-tastatur er det [alt]-['] (den tast med * på).

> Er der andre skjulte taster jeg bør kende, så sig lige til!

Der er rigtig mange på en Mac; mange flere end på Windows. Man kan for
eksempel med enkle tastaturkombinationer frembringe tegn som
""»«…–•·°¡¿∞œŒ©ßçÇñÑ. Vældig nyttigt!

Terje Rydland har allerede beskrevet, hvordan man får vist
Tastaturfremviser, men jeg oversætter lige til dansk:

Åbn "Systemindstillinger" (i æble-menuen)
Klik på "Internationalt"
Vælg "Tastaturmenu"
Kryds af ved "Tastaturfremviser"
(Tjek, at "Vis tastaturmenu i menulinjen" nederst er krydset af)
Luk "Systemindstillinger

Og man kan nu i menuen med det danske flag vælge "Tastaturfremviser".

> Kan IE ikke ses/bruges fuldskærm?

Du kan selvfølgelig altid trække vinduet ud, så det fylder hele skærmen,
men generelt bruger man ikke vinduer, der fylder hele skærmen i Mac OS.
Det kan sikkert være svært at vænne sig til, men prøv ...

> Og hvad med 7 kabale, Hjerterfri og Napoleon (konens tidsfordriv), findes
> de ikke til Mac?

Jeg savner også Hjerterfri, men til kabaler har jeg købt Burning Monkey
Solitaire. Der er masser af forskellige programmer.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-03-05 12:02

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> Kan IE ikke ses/bruges fuldsk?rm? Jeg har en stribe skrivebord i venstre
> side.

De andre har svaret fint, men jeg ville lige høre om du virkelig
bruger Internet Explorer? Mac-versionen er død og er langt bagud i
forhold til de andre Mac-browsere, både mht. features og hastighed.

Jeg vil foreslå at du bruger Apple's Safari (som er
standard-browseren) eller f.eks. prøver Firefox, Camino eller OmniWeb.
Der findes flere, men dette er de mest brugte.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : bo@pc.dk

Dato : 23-03-05 18:43

> [...]
> René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk
> PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Hejsa Rene
Tak for Jeres svar, - Rene, jeg er bare igang med at prøve forskellige
ting på Mac, herunder IE. Men du har helt ret, Safari ser meget bedre
ud.
Jeg har dog et problem, jeg kan ikke høre programmer fra dr.dk - hvad
skyldes det? Siger der mangler noget - det kan da ikke passe, eller
hva`?
Skriver denne mail via Google, da jeg ikke har fundet det rette
nyhedsprogram endnu!!
Hilsen Bo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-03-05 17:23

> Jeg har dog et problem, jeg kan ikke høre programmer fra dr.dk - hvad
> skyldes det? Siger der mangler noget - det kan da ikke passe, eller
> hva`?

Velkommen til minoritetsgruppen kaldet "Mac brugere". Du er nu blevet en
del af den lille gruppe på 3-5% computerbrugere som anvender en Mac til
at surfe på internettet. Du skal derfor indstille dig på at du i
majoritetens sind (dvs. windowsbrugerne) ikke har krav på en skid!! (Det
er jo dit eget frie valg osv. osv.)

Det betyder bl.a. at alle de steder på nettet som anvender
Microsoftteknologier (dvs. rigtig, rigtig mange steder, og i DK nærmest
100%) er du betragtet som en andenklasses bruger. Når majoriteten af
brugerne er serviceret kan det til nød være at du også får lidt service.
Som eksempel kan du fint fremdrage DR. Med alle andre computere end den
med nyeste windowsaftapning er du 100% sikker på at du får mindre ydelse
(eksempelvis ringere lyd- og billedkvalitet i mediaplayer streams) og i
mange tilfælde er du helt udelukket fra at deltage.

Nogle gange findes der snedige måde at komme rundt om problemet.
OpenSource programmer som gør det ud for de manglende
windowsalternativer. Men ofte kan det være svært at får det sat rigtigt
op, og Microsoft er hurtige ude med nye versioner af deres programmer
som gør at man alligevel ikke får det fulde udbytte med de alternative
programmer. Ja ofte viser det sig at de slet ikke kan bruges. Igen er
windows mediaplayer et godt eksempel.

Men hvis du har lidt rebelsk blod i årene så vær med i kampen, sammen
med os andre, for et mere åbent internet, hvor åbne standarder bruges på
trods af at Microsoft har et alternativ som flere i første omgang kender
og som derfor kan synes som det oplagte valg. Og mens du kæmper så nyd
de mange kvaliteter din Mac har: Det fedeste og flotteste OS af alle,
flot hardware og gode billige programmer som endda gratis følger med
computeren. Ingen vira eller orme (på tods af hvad Symatec, som pudsigt
nok producere antivirusprogrammer, ønsker vi skal tro
http://www.berlingske.dk/it/artikel:aid=555656/ (Den journalist hos
Berlingske burde ha' ta' sin uddannelse om igen.)) osv.

Ja sådan ligger landet pt. men hvis Apple har held med at få afsat et
par containerfulde Mac mini i DK (og dem kan der jo være en del af i en
20" container) så kan det jo være at billedet ændre sig.... om ikke
andet så hos DR.

/Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-03-05 19:05

<bo@pc.dk> wrote:

> Jeg har dog et problem, jeg kan ikke høre programmer fra dr.dk - hvad
> skyldes det? Siger der mangler noget - det kan da ikke passe, eller
> hva`?

Du har nok ikke Windows Media Player installeret.

Lydkvaliteten er ikke noget at skrive hjem om. Det er som om at man
hører lyden gennem et roterende spiralformet plastikrør. Værst ved de
lave bithastigheder og især tydelig ved ren tale.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 09:45

> Jeg bruger et alm. keyboard og kan ikke finde @ tasten (dette er skrevet
fra
> min PC). Hvor er den? Er der andre skjulte taster jeg bør kende, så sig
> lige til!

Lige et spørgsmål mere - hvad gør man hvis man vil bruge en mikrofon, f.eks
m. Skype? Jeg kan ikke se nogen mic indgang på mini`en!!

Mvh. Bo

Fra : Karl Antz

Dato : 24-03-05 09:56

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> Lige et spørgsmål mere - hvad gør man hvis man vil bruge en mikrofon, f.eks
> m. Skype? Jeg kan ikke se nogen mic indgang på mini`en!!

Til Skype bruger jeg et USB-headset - der er usb 1 endda fuldt
tilstrækkeligt.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 10:04

> Til Skype bruger jeg et USB-headset - der er usb 1 endda fuldt
> tilstrækkeligt.

Tak - endnu en udgift ;-(
Fandt iøvrigt selv svaret på denne adresse
http://www.macaddict.com/forums/post/791440
(fantastiske google)

Hilsen Bo

Fra : GrillBiller

Dato : 24-03-05 10:25

> Tak - endnu en udgift ;-(
> Fandt iøvrigt selv svaret på denne adresse

Der er også den lidt dyre løsning..
mini kan have Bluetooth (ekstra udgift)
og der kan man tilslutte et Bluetooth headset.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 11:43

> Der er også den lidt dyre løsning..
> mini kan have Bluetooth (ekstra udgift)
> og der kan man tilslutte et Bluetooth headset.

Ok - god ide, jeg har nemlig Bluetooth i min Mac mini

Hilsen Bo