Skærme
Fijala 3554
Hvad får man for pris forskellen imellem t~
Fra : Erik Thøgersen

Dato : 29-05-01 22:32

Hej Alle.

Jeg har tænkt mig at købe en TFT skærm, men har opdaget at der er stor
forskel på prisen selv om produkterne tilsyneladende er ens.
Hvor kan forskellen ligge?

På forhånd tak!

Mvh
Erik Thøgersen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 30-05-01 00:40

On Tue, 29 May 2001 23:32:10 +0200, "Erik Thøgersen"
<Erik_th@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har tænkt mig at købe en TFT skærm, men har opdaget at der er stor
>forskel på prisen selv om produkterne tilsyneladende er ens.

Prøv at sammenligne med CRT skærme - og hvad vil konklusionen blive ?

Indenfor CRT skærme kan man også være heldig at finde en skærm til
billige penge med et pseudo mærke på med helt samme
specifikationer/billedør som på en meget dyrere skærm.

F.eks har Dell skærme med Sony trinitron rør i - o hér kan man da være
heldig og gøre et godt køb.

Men som meget andet hér livet, så følges kvalitet og pris ad hånd i
hånd - også når det kommer til TFTskærme.

Forskellen mellem en dyr og en billig TFT vil være
1. Kvalitet af billedet - lysstyrken og skarpheden
2. Kvaliteten af strømforsyning
3. Garanti og sevice
4. MÆRKET, MÆRKET & MÆRKET

Men finder du en TFT skærm med fine specifikationer til billige penge
og en hæderlig garanti - så slå til.
Men sørg lige for, at checke om du kan få fremskaffet anmeldelser
eller finde brugere, der har købt samme skærm - så kan man danne sig
et lidt bedre indtryk og får en lidt større tryghed inden man springer
ud i det og køber.............

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-01 09:40

On Wed, 30 May 2001 01:40:12 +0200,
Dr. Ralph <dr.ralph@remove.mail.com> wrote:

> [...]
>hånd - også når det kommer til TFTskærme.
>
>Forskellen mellem en dyr og en billig TFT vil være
>1. Kvalitet af billedet - lysstyrken og skarpheden

Skarpheden kan der vel ikke gøres noget ved ? En pixel er på
en TFT skærm veldefineret, og en fast størrelse. Dette i modsætning
til CRT skærme hvor der ikke er 1:1 mapping mellem input og output.

Medmindre selvfølgelig, at du taler om at køre med analogt input
til skærmen, hvilket man ikke skal gøre. Så sørg for at skærmen
kører digitalt, og dit grafikkort også gør.

>2. Kvaliteten af strømforsyning

På de bærbare er en sådan vel altid meget lille ?

>3. Garanti og sevice
>4. MÆRKET, MÆRKET & MÆRKET

Er 3 og 4 ikke næsten det samme ?

> [...]
>eller finde brugere, der har købt samme skærm - så kan man danne sig
>et lidt bedre indtryk og får en lidt større tryghed inden man springer

Jeg elsker den 15" TFT skærm der sidder på min Dell bærbare.
1400x1050 pixels styrer for vildt. Og på en TFT skærm er alt
superskarpt, så der er ingen problemer med den opløsning. Jeg tror at
billedet er bedre en 1280x1024 på de flest 17" CRT skærme.

--
Povl H. Pedersen - Please send unsolicited advertising to abuse@whitehouse.gov
Position: N 56 09 37 - E 010 12 29

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-06-01 21:31

>Skarpheden kan der vel ikke gøres noget ved ? En pixel er på
>en TFT skærm veldefineret, og en fast størrelse. Dette i modsætning
>til CRT skærme hvor der ikke er 1:1 mapping mellem input og output.

Hør nu hér kære ven - teori er én ting - praksis en heeeelt anden.
Jeg er selv den lykkelige ejer af 2 bærbare HP omnibook notebooks med
hhv. 14' og 15' TFT skærme.
Min kollega har den nyeste IBM thinkpad T22 med en 14' TFT - sat op
ved siden af hinanden ved højeste "brightness" - står mine 2 HP TFT
skærme væsentligt skarpere end hans IBM TFT.

Jeg har endvidere set både NEC, Eizo, Sony og en Mermaid TFT skærm sat
op imod hinanden. Mermaiden har et ekstra lag glas uden på - så den er
sværer at sammenligne direkte - men jeg kan fortælle dig, at der er
STOR og AFGØRENDE forkskel imellem de forskellige mærker TFT skærme
jeg så på sat op ved siden af hinanden.

F.eks syntes jeg, at NEC og Sony TFT stod væsenligt skarpere end
Eizo'en - også selvom man satte "brightness" helt i top på alle
skærme.
Bogstaver og grafik stod ganske enkelt bedre på visse skærme - og det
er vist et udtryk for forskelligder i skarpheden.
At du så påstår, at teknologien bagved TFT gøre, at en pixel er en
pixel på TFT - det kan hverken vores ven eller andre bruge til ret
meget.

Jeg så KLAR forskel i pixel-defineringen på disse TFT skærme - som vi
for sjov en dag på kontoret satte op ved siden af hinanden.

Hvad der forårsager dette er jeg ikke kvalificeret til at svare på -
men jeg er vant til at se og vurdere skærme, og ved, hvordan jeg skal
se på en skærm for at vurdere forskelle, da jeg er lidt af en
skærmfreak.

Iøvrigt kan du læse talrige anmeldelser af TFT skærme, hvor der er rig
forskel på skærmenes skarphed og lysstyrke - ikke to TFT skærme er
ens.

>På de bærbare er en sådan vel altid meget lille ?

Nu forstod jeg ikke hans spørgsmål sådan,at det specifikt en bærbar
TFT han spurgte om - men TFT i det hele taget.

Og på stationære TFT skærme kan strømforsyningen da være en afgørende
faktor. Larmer den meget ?
Bliver den for varm vil det måske have en uønsket effekt på TFT
skærmbilledet, hvis den er integreret i foden.
Er strømforsyningen adskilt fra selve skærmen vil dette være en fordel
- også rent kosmtisk.

>Er 3 og 4 ikke næsten det samme ?

Næhhhhhhh - mærket og garantien er ikke altid proportionale.
Sony har længe haft en elendig kundeservice på deres produkter og en
elendig garanti - NEC har i årevis kørt med 3 års onsite garanti (ny
skærm inden for 24 timer på bopæl) - Sony havde svært ved overhovet at
yde 3 års garanti i al almindelighed indtil for et par år siden.
Nu yder Sony 3 år - det første år onsite.

Jeg kunne nævne andre slånde eksempler på dårlig inferiør garanti
blandt de virkelig store mærkevare-producenter.

> [...]
>superskarpt, så der er ingen problemer med den opløsning. Jeg tror at
>billedet er bedre en 1280x1024 på de flest 17" CRT skærme.

Ganske rigtigt er Dell TFT på deres bærbare af meget høj kvalitet.
Men om man er til TFT eller CRT det må være en subjektiv vurdering.

TFT syntes jeg giver et mere roligt og velafbalanceret billede - men
til gengæld er farveægtheden på TFT et problem, og med til at
grafikere, DTP'er og 3D-animatører aldrig vil kunne anvende, som
teknologien er idag - prøv engang at kigge på en ren sort baggrund på
din TFT - den har udglattende nuancer - den er ikke KUL-sort (mange
CRT skærme har også problemer med at vise kulsort - men ikke så grelt
som TFT skærme)

Kigger du på en HØJ-kvalitets CRT tron-rør monitor - så leverer den
altså et mere præcist billde til enhver tid.
Jeg holder af begge skærmtyper - og finder, at de hver for sig har
fordele og ulemper.
Når jeg trænher til afveksling fra min CRT, så tråkker jeg én af mine
bærbare frem (og JA 1400X1050 stå fremragende på en 15' TFT).
Men efter en rum tid bliver jeg igen glad for min skarpe CRT skærm.

Sådan går det frem og tilbage.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 04-06-01 21:50

Interessant debat der her er kommet gang i....

Jeg kunne godt tænke mig at høre meninger fra folk der er lidt bedre berejst
i skærme end jeg.

Jeg tænker lidt at købe en tft skærm, og må tilstå at jeg kigger nok i den
billige ende.

Den skal primært bruges til privat internetbrug, lidt spil, ikke voldsomt
"tunge" opgaver.

Det som jeg er oppe imod (og gerne vil sammenligne med" er en "no-name" 17"
skærm jeg købte for en små
2-3 år siden.
Jeg sidder og stirrer mig blind på en glidderdreng (klistermærke) hvor der
står Tco 92, hvilket jeg har en formodning om, er en form for
kvalitetsmærkning eller ??

Jeg kører pt. 1024*768 i 75hz, med et Asus Geforce 6800 skærmkort.

Vil jeg få en bedre ell. dårligere skærm end jeg har nu?

Skal jeg fortsætte med den jeg har (er ikke utilfreds), eller er det bare en
"vil ha noget nyt" grille jeg skal slå ud af hovedet, jeg mener jeg vil ikke
smide gode penge efter dårlige oplevelser.

Vil glæde mig til gode svar.

Hygge

Kim J.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 05-06-01 02:46

>Vil jeg få en bedre ell. dårligere skærm end jeg har nu?

Altså med så få informationer er det sørme svært at svare fornuftigt
på.
Er du tilfreds med din nuværende skærm - står den skarpt og i hvilken
opløsning kører du ?
TFT skærme er pga af deres lave opdateringsfrekvens ikke velegnet til
krævende 3D spil - naturligvis kan man sagtens spille traditionelle
spil på en TFT uden problemer, men gør dig klart, at den ikke er
velegnet til at håndtere grafiktunge spil.

TFT er skabt som et suppliment til CRT - og først når farveægtheden og
opdateringsfrekvensen kommer i top vil TFT kunen blive en seriøs
udfordrer til CRT. Prisen på TFT er på vej ned- og sådan vil det
fortsætte - men der skal ny TFT teknologi på bordet før CRT bliver
historie.

TFT'ens størrelse gør den velegnet til notebooks, hvor den har skabt
revolution ved at give et fantastisk billede set i forhold til den
"ganle" skærmteknologi. Endvidere er TFT som skabt til offentlige
institutioner, receptioner, frisører - ja alle steder, hvor man skal
repræsentere sig overfor kunder- og hvor man blot anvender simple
kontorprogrammer.

TFT vil også være velegnet til dem, der vil have deres PC stående i
stuen - hér ser en CRT ikke ligefrem slank og elegant ud.

Så gør dig klart, hvad dine krav er.
Du kan finde gode 15' TFT til ca. 6000-7000 kr - de har et
billedeareal ca 1 tomme mindre end din nuværende 17'(TFT 15,1' har
15,1 synligt areal i modsætning til CRT skærme, der typisk har 1-1½ '
mindre synligt areal end angivet).

Det vil helt sikkert pynte på dit skrivebord at få fjernet den store
kasse - men spiller du meget Quake og Serious SAM, så drop TFT ideen.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-01 11:09

On Mon, 04 Jun 2001 22:31:26 +0200,

> [...]
>ved siden af hinanden ved højeste "brightness" - står mine 2 HP TFT
>skærme væsentligt skarpere end hans IBM TFT.

OK. På arbejde køber jeg normalt Dell og Toshiba bærbare. Og de Dell
vi har købt med 15" 1400x1050 skærm står hammergodt, men det gør de
andre også, bare på en lidt anden måde. Jeg tilskriver noget af
forskellen til "tomrummet" mellem de enkelte pixels.

Jeg synes ikke lys/kontrast indstillinger gør meget andet end at
sænke lysstyrken. Skarpheden er den samme (1 pixel = 1 pixel, og
overhovedet ingen "bleeding").

Det eneste der generer mig ved TFT skærme er, at man ved at flytte
sig op/ned i forhold til skærmen får mere/mindre lys :(