Skaler til fuld skærm
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-03-05 01:14

Jeg har pt. koblet 2 skærme til min G5. En TFT i 4:3-format og en
CRT i 16:10-format. CRT-skærmen bliver mest brugt til film-kiggeri
og på PC'en kan jeg bestemme, at film skal skaleres til fuld skærm,
så de kommer til at fylde hele CRT-skærmens bredde. (Funktionen
findes i driveren til grafikkortet).

På Mac'en derimod er det aldrig lykkedes mig at få en film til at
fylde hele CRT-skærmens bredde ud. Videoklip bliver altid vist som
4:3 selvom de bliver vist på 16:10-skærmen.

Kan man ikke få enten grafikkortet eller en eller anden afspiller
til at skalere til fuld skærmbredde på en Mac? Grafikkortet er et
Geforce 5200 Ultra og jeg har prøvet både med Quicktime Pro 6.5.2
og VLC 0.8.1.

Noget der også undrer mig er, at når jeg trækker Quicktime-vinduet
over på skærm 2, som er CRT-skærmen og maksimerer den med Æble + F,
så forsvinder musemarkøren ret ofte. Ikke kun på skærm 2, men også
på skærm 1. Man kan stadig bruge musen, men det er jo ret svært når
man ikke kan se markøren.

VLC kan jeg slet ikke få til at køre i fuld skærm på skærm 2.
Den kan kun køre i et vindue. Hvis jeg trækker den over på skærm 2
og trykker Æble + F, så springer den automatisk over på skærm 1 og
vises i fuld skærm dér.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-05 23:16

> På Mac'en derimod er det aldrig lykkedes mig at få en film til at
> fylde hele CRT-skærmens bredde ud. Videoklip bliver altid vist som
> 4:3 selvom de bliver vist på 16:10-skærmen.

Aspect ration kan du ikke ændre på - den slags skal defineres når filmen
encodes. Nogle tåber bevarer ikke det originale aspekt ratio når de
encoder en film. Mplayer og VLC /kan/ ændre aspect ratio fra 4:3 til
16:9 osv men det bliver ikke rigtigt godt.

> [...]
> så forsvinder musemarkøren ret ofte. Ikke kun på skærm 2, men også
> på skærm 1. Man kan stadig bruge musen, men det er jo ret svært når

brug ævle+skift+f, så får du en dialog der lader dig vælge hvilken skærm
du vil se filmen på, samt om filmen skal skaleres op eller ej.

> [...]
> Den kan kun køre i et vindue. Hvis jeg trækker den over på skærm 2
> og trykker Æble + F, så springer den automatisk over på skærm 1 og

prøv følgende fra VLC's menu:

Video -> Vide device -> skærm2

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-03-05 00:01

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Aspect ration kan du ikke ændre på - den slags skal defineres
> når filmen encodes.

Jeps, det ved jeg godt, men selv om størrelsesforholdet er 4:3,
kan jeg stadig få lov til at skalere op til fuld bredde på min
16:10-skærm på PC'en fordi Matrox-kortet kan stilles til at gøre
det, og det gør det efter min mening meget flot.

> Nogle tåber bevarer ikke det originale aspekt ratio når de
> encoder en film

Nej, det tyder på det. Jeg har klip som ser væsentlig bedre ud
i widescreen-format på PC'en end i 4:3-format på Mac'en så de
må jo være enkodet forkert, eller hvad ved jeg. De ser i hvert
tilfælde sammenklemte ud på Mac'en, hvilket bla. er årsagen til,
at jeg gerne ville have dem ud i hele skærmens bredde.

> Mplayer og VLC /kan/ ændre aspect ratio fra 4:3 til 16:9 osv
> men det bliver ikke rigtigt godt.

Hvor finder du den funktion i VLC?

[Quicktime]
> brug ævle+skift+f, så får du en dialog der lader dig vælge
> hvilken skærm du vil se filmen på, samt om filmen skal
> skaleres op eller ej.

Smart nok, men man kan jo også bare trække vinduet over på skærm
2 og maksimere det med Æble + F hvad angår QT. Det er kun i VLC
at det ikke virker.

> prøv følgende fra VLC's menu:
>
> Video -> Vide device -> skærm2

Tak. Det virker så, men kun i 4:3-format.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-05 00:47

> Smart nok, men man kan jo også bare trække vinduet over på skærm
> 2 og maksimere det med Æble + F

det er da besværligt

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-05 00:47

> Hvor finder du den funktion i VLC?

avancerede indstyillinger (skal slås til) - ellers kan mplayer

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-03-05 23:26

> det er da besværligt

Jeg synes nu ikke at det er mere besværligt end at trykke Shift
+ Æble + F og så efterfølgende vælge skærm, men det er jo et
spørgsmål om smag og behag. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-03-05 23:11

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<d1nl6i.180.1@tgm.dyndns.dk>...

> Jeg synes nu ikke at det er mere besværligt end at trykke Shift
> + Æble + F og så efterfølgende vælge skærm, men det er jo et
> spørgsmål om smag og behag. :)

såvidt jeg husker, husker QT den skærm man ønsker avise filme på fra
gang til gang.
Ellers er det rellativt simpelt at stykke et ævlescript, der vælger
skærm 2 /hver/ gang - dvs du dropper filmen på scriptet og filme åbnes
og vises i fuld skærm på skærm #2. Jeg er ikke nogen ørn til
ævlescript og har alligevel skrevet et sådan sript så det bør de
fleste kune hitte ud af.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-03-05 23:26

> avancerede indstyillinger (skal slås til)

Så skal man tilsyneladende til at indtaste dimensionerne på
skærmen. Det er for bøvlet synes jeg og VLC er mildest talt
ustabil på min Mac, så den bliver nu nok droppet helt.

> - ellers kan mplayer

Jeg har lige installeret den, men den nægter at afspille et
eneste af de DivX-kodede videoklip jeg har liggende trods det
at DivX 5.2.1 er installeret. Måske er det fordi at Mplayer
er installeret efter codecet i stedet for omvendt. Det må
jeg prøve at rode videre med i morgen...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-03-05 23:14

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<d1nl6j.180.1@tgm.dyndns.dk>...

> Så skal man tilsyneladende til at indtaste dimensionerne på
> skærmen. Det er for bøvlet synes jeg og VLC er mildest talt
> ustabil på min Mac, så den bliver nu nok droppet helt.

1680*1050 ? er det bøvlet at gøre en enkelt gang?

> [...]
> er installeret efter codecet i stedet for omvendt. Det må
> jeg prøve at rode videre med i morgen...

mplayerOSX bør kunne det out of the box. hverkel mplayer eller vlc
bruger iøvrigt quicktime eller quicktime codecs så det bør ikke
influere at om du har installleret divx QT codec'et eller ej.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-05 23:52

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> 1680*1050 ?

1920 x 1200

> er det bøvlet at gøre en enkelt gang?

Nej, det har du egentlig ret i. Det er ikke særlig bøvlet. Jeg har dog ikke
lige skærmen koblet til G5'eren nu, men det skal prøves engang i morgen.

> mplayerOSX bør kunne det out of the box. hverkel mplayer eller vlc
> bruger iøvrigt quicktime eller quicktime codecs så det bør ikke
> influere at om du har installleret divx QT codec'et eller ej.

Det er DivX-kodede AVI-filer som Mplayer ikke vil afspille selvom både VLC
og Quicktime afspiller dem fint, efter DivX-codecet blev installeret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 13:40

> [...]
>
> Det er DivX-kodede AVI-filer som Mplayer ikke vil afspille selvom både VLC
> og Quicktime afspiller dem fint, efter DivX-codecet blev installeret.

hmm det lyder mærkeligt. iøvrigt kan QT afspille ALT bortset fra VOB og
WMV - du skal blot smidde AC3, Xdiv, divx og 3ivx codecs på. (samt
apples betalings MPEG2 codec). Hvis du osse lægger Elgatos EyeTV MPEG
Support.component på får du tilmed divx afspilning af høj kvalitet.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-03-05 23:25

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvis du osse lægger Elgatos EyeTV MPEG Support.component på
> får du tilmed divx afspilning af høj kvalitet.

Kræver det ikke at man har noget hardware fra El gato installeret?

Jeg har ikke rigtig haft held til at finde det plugin på nettet.
Det tætteste jeg er kommet er:
<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/vt3/15645&mode=info>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-05 01:16

> Kræver det ikke at man har noget hardware fra El gato installeret?

nej ikke såvidt jeg ved, det er ikke et egentlig codec men et
optimerings filter til det eksisterende divx5 codec (lige som XDIV
codec'et) - du kan kun installere den hvis du lige downloader EyeTV
SW'en og starter det én enkelt gang. Filteret kan osse bruges når der
afspilles fra QT player.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Karl Antz

Dato : 26-03-05 09:11

> Kræver det ikke at man har noget hardware fra El gato installeret?

Du downloader ganske enkelt seneste version af elgatos eyeTV-software -
den indeholder (og installerer) support-dimsen:

<http://www.elgato.com/index.php?file=support_updates_eyetv>

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-05 22:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> - du kan kun installere den hvis du lige downloader EyeTV
> SW'en og starter det én enkelt gang. Filteret kan osse bruges
> når der afspilles fra QT player.

Ok. Jeg har hentet 1.7.1-opdateringen fra det link Karl henviste
til i <news:1gu0xb9.13we67ab2n19mN%karl@antz.dk> og har nu en fil
ved navn EyeTV MPEG Support.component i mappen Library/Quicktime,
så det ser umiddelbart ud til at virke.

--
Hilsen
Madsen