Top 10 programmer
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 21:36

Hejsa!
Mens jeg nu går og venter på min Mac mini, spekulere jeg jo selvfølgelig på
hvilke programmer jeg skal ha` fat i (købe/hente).
På min PC er mine favoritter Frontpage og Word (Officepakken), Publisher
(desktop), BreezeBrowser/Downloader (til mit Canon 300D), Irfanview,
PaintShopPro, Nero, mIRC, samt mange mindre tools. Mange af disse kan jeg
slet ikke undvære og det betyder jo nok at min PC ikke skrottes - den får
jeg svært ved at undvære.

Men hvad med Mac`en - har I en TOP 10 liste over "uundværlige programmer"?

1)
2)

Mvh. Bo

"Kommer min Mac mini dog ikke snart, gerne inden Påske"

Fra : Jesper

Dato : 17-03-05 22:40

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> [...]
> 2)
>

> Mvh. Bo
>
> "Kommer min Mac mini dog ikke snart, gerne inden Påske"

Tja...hvis vi tager udgangspunkt i det du har af programmer på din
Windows PC, så vil følgende programmer kunne erstatte dem på Mac:

Frontpage
Findes ikke på mac, men der findes masser af HTML editorer, prøv f.eks.
GoLive, DreamWeaver eller Freeway. Alle laver bedre kode end Frontpage,
de to første er temmeligt dyre, Freeway er relativt billig.

Microsoft Office
Det ligger ligefor: Microsoft Office 2004 til MacOS X, ellers er der
AppleWorks, iWork, OpenOffice, NeoOffice.

Publisher
Findes heller ikke til Mac, prøv enten Quark eller InDesign. Må det ikke
være så dyrt er der Pages som er en del af Apple iWork '05

BreezeBrowser
Brug iPhoto der ligger i MacOSX, meget, meget nem at bruge.

Nero.
Hvis dit diskkopierings- og masteringsbehov ikke er voldsomt er der en
indbygget CD/DVD brænder i MacOS X, der virker direkte under finder, fra
iTunes og fra Diskværktøj. For powerusers er løsningen Toast.

mIRC
Brug Ircle, den er ikke nem at bruge men den kan alt det du har behov
for at en IRC klient skal kunne.

PaintShop Pro
Løsningen her er ligefor og hedder GraphicConverter, formentlig det
bedste sharewareprogram på nogen platform nongensinde.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 17-03-05 22:41
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-03-05 22:47

Sherman wrote:
> [...]
> slet ikke undvære og det betyder jo nok at min PC ikke skrottes - den får

Tekstbehandling: NeoOffice/J (OpenOffice til Mac) - opensource = gratis
Browser: Firefox - opensource = gratis
Musiklytning: iTunes - medfølgende program = gratis
Digitale billeder: iPhoto - medfølgende program = gratis
Dig. videoredigering: iMovie - medfølgende program = gratis
Musik: Garageband - medfølgende program = gratis (evt. Logic express til
kr. 2800,-)
Billedbehandling: GIMP - opensource = gratis
Chat: AdiumX - freeware = gratis
DTP: Scribus - opensource = gratis eller Ragtime solo - freeware
Præsentation: Keynote (viser hvor grimt Powerpoint præsentationer i
realiteten er) - kr. 599,- men så følger der også et
tekstbehandlings/layout program med kaldet Pages.

.... hvem sagde at det var dyrt at være Macbruger!?

Men pas på med dine forventninger. Regn med at du skal omforme mange af
din windows vaner hvis du vil nyde din Mac. OS X er ikke Windows. Det er
to forskellige logikker som ligger bag de to OS'er.

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-03-05 23:11

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> Mens jeg nu går og venter på min Mac mini, spekulere jeg jo selvfølgelig på
> hvilke programmer jeg skal ha` fat i (købe/hente).

Det var sgu' da lidt sent at komme i tanke om det!

Jeg køber altid software først.

Du kunne købe en KVM boks.

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 23:34

> Det var sgu' da lidt sent at komme i tanke om det!
>
> Jeg køber altid software først.
> Du kunne købe en KVM boks.

KVM boks? en joke jeg ikke forstår

Jeg vidste jo godt at der fulgte en del gode programmer med Mac`en, så jeg
var nu ikke så bekymret da jeg bestilte Mini`en og specielt iMovie glæder
jeg mig til at gense. Det program har jeg brugt en del på en ældre iMac
(rød). Gad vide hvordan Final Cut er i forhold til iMovie?? Det kunne være
sjovt at prøve engang.

Mvh. Bo

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-03-05 10:35

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> KVM boks? en joke jeg ikke forstår

Keyboard, Video, Mouse. En switchbox så du kan dele PC og Mac med de
samme indput- output enheder. Det geniale ved Mac mini er udover prisen,
at den ikke fylder særlig meget - faktisk næsten ingen ting.

Det skulle ikke være en vittighed. Hvis PCen bruger usb til mus og
tastatur og man vil prøve Mac, så er en KVM boks den ideelle løsning.
Fordi minien kommer uden periferenhederne. Med en kvm-boks i stedet for,
kan du få det sådan, at du hurtigt kan skifte mellem Mac og dine
programmer på PCen, og det fylder som sagt næsten ikke noget.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 15:08

> [...]
> kan du få det sådan, at du hurtigt kan skifte mellem Mac og dine
> programmer på PCen, og det fylder som sagt næsten ikke noget.

Ok - tak for tippet, ved du hvad sådan en sag koster?

/Bo

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-03-05 15:55

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> Ok - tak for tippet, ved du hvad sådan en sag koster?

Ikke til USB. Men jeg har en til PS/2 og VGA stik (til 2 PCer) og den
kostede mindre end de 460,- kr en ny Mac mus og tastatur koster. Så mon
ikke en PC boks med USB stik ligger der omkring?

Fra : Cisse

Dato : 18-03-05 21:57

Det tror jeg ikke du skal regne med den er så billig - Mac'en er jo DVI, så
det er en anden boks hvis man skal udnytte dette

Cisse

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 00:52

Cisse <cgu@ofir.dk> wrote:

> Det tror jeg ikke du skal regne med den er så billig - Mac'en er jo DVI, så
> det er en anden boks hvis man skal udnytte dette

Kommer Mac mini da ikke som standard med en gratis videoadapter?

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-05 16:05

In article <1gtnaka.1rkuwem1ve0t2gN%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Kommer Mac mini da ikke som standard med en gratis videoadapter?

Jo, men så _udnytter_ man jo ikke DVI-udgangen. Den skulle jo give bedre
kvalitet med en fladskærm.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 16:33

> Jo, men så _udnytter_ man jo ikke DVI-udgangen. Den skulle jo give bedre
> kvalitet med en fladskærm.

Er det kun Apple der bruger DVI?

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-05 22:27

In article <1gtoim7.170f4mv3wyyryN%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Er det kun Apple der bruger DVI?

Nej, det er der mange, der gør. Men hvis man har en skærm med
DVI-indgang og bruger en DVI->VGA-adapter for at sætte den til en
omskifterboks med VGA-indgange, så udnytter man jo ikke, at skærmen har
en DVI-indgang. Signalet fra computeren bliver således konverteret til
analog, og skærmen skal så konvertere det til digitalt signal igen. Det
giver i hvert fald teoretisk en forringelse af billedkvaliteten. Noget
andet er, at det i praksis ofte er en forsvindende lille forskel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 00:23

> Er det kun Apple der bruger DVI?

nej, alle TFT skærme bruger DVI (internt) og de fleste bedre skærme osse
eksternt.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-03-05 00:55

nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> nej, alle TFT skærme bruger DVI (internt) og de fleste bedre skærme osse
> eksternt.

Er der nogen særlig grund til at rbuge DVI hvis både maskine og skærm
har begge dele (DVI+VGA)?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 14:38

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Er der nogen særlig grund til at rbuge DVI hvis både maskine og skærm
> har begge dele (DVI+VGA)?

Jeps der anvendes DVI hele vejen. Hvis du bruger VGA vil følgende ske:

Grafikkortet genererer et skærmbillede der er et binært digitalt
signal.

Grafikortet konverterer det digitale signal til et analogt RGB
signal.

Det analoge RGB signal trasporteres via et RGB kabel (typisk
VGA) til skærmens analoge RGB indgang.

Skærmen konverterer det analoge RGB signal til et binært DVI
signal som LCD'en kan vise.

Dvs signalet kommer gennem _to_ konverteringer + en transport hvis der
bruges analogt RGB (VGA eller coaxial) - alle tre ekstra led medfører
degradering af signalet.

Ved DVI overførsel transporteres det rå digitale signal fra grafikortet
direkte over i skærmen som genererer en skærmbilelde at det.

DVI's (single link) begrænsning er båndbreden, som er på 165Mhz, det
betyder at der skal anvendes en form for kompression såfremt man vise
opløsninger over ca. 1920x1200. Visse grafikkort med DVI, herunder en
del fra nvidia, har kun én TDMS til begge udgange, det betyder at eks.
at den ene DVI port ikke kan levere de 165MHz og dermed enten må sende
et komprimeret DVI signal ud for at vise 1280x1024 - eller slet ikke kan
vise 1600x1200. Dual link DVI (to TDMS for _hver_ port) gør det muligt
at vise oplsøninger på eks 2560x1600 (Apple Cinema Display) eller
38040x2400 (IBM T221) uden der komprismeres.

Læs mere her:

<http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041129/index.html>

Da en CRT skærm er analog, er der umidelbart ingen fidus ved en digital
forbindelse udover at selve kablet og VGA stikkene kan degradere
signalet. I praksis er CRT skæærme med DVI derfor stort set ikke
eksisterende Apples sidste 17" CRT skærm er dog én af de få undtagelser.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-06-05 09:38

> [...]

> Dvs signalet kommer gennem _to_ konverteringer + en transport hvis der
> bruges analogt RGB (VGA eller coaxial) - alle tre ekstra led medfører

Det er utvivlsomt sandt, men jeg har svært ved at se hvordan signalet
kan blive bedre end det jeg kan se.

> Ved DVI overførsel transporteres det rå digitale signal fra grafikortet
> direkte over i skærmen som genererer en skærmbilelde at det.

Den havde jeg luret.

> [...]
> at vise oplsøninger på eks 2560x1600 (Apple Cinema Display) eller
> 38040x2400 (IBM T221) uden der komprismeres.

SÅ avanceret anede jeg ikke det var. Så dét er grunden til at de
store skærme kræver flere DVI-udgange og særlige grafikkort.
Mærkeligt at man kan lave en ny standard som så hurtigt får problemer
med øvre grænser.

> [...]
> signalet. I praksis er CRT skæærme med DVI derfor stort set ikke
> eksisterende Apples sidste 17" CRT skærm er dog én af de få undtagelser.

Er det ikke for at kunne sætte dem til de nye maskiner?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-06-05 10:13

> Er det ikke for at kunne sætte dem til de nye maskiner?

Apples skærm brugte den analoge del af DVI, mig bekendt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-06-05 11:12

> [...]

> store skærme kræver flere DVI-udgange og særlige grafikkort.
> Mærkeligt at man kan lave en ny standard som så hurtigt får problemer

Jepper, dvs 1. genration af kort med DVI levede end ikke op til
standarten - de kunne max vise 1280*1024 på DVI'en, osse selvom om der
kun var tilsluttet én skærm.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 18-03-05 09:13

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

Hej Bo

Mht til dit Canon 300D kan du hente Canons File Viewer til Mac OS X på:
http://web.canon.jp/Imaging/sdl/fvu-e.html
Den kan i første omgang ocersætte dine RAW filer til Tiff. Derefter kan
du efterbahandle i Photoshop der også er et absolut must på din liste.
iPhoto der ligger på din Mac kan også oversætte RAW filer men ikke med
de samme valgmuligheder.
Hvis du vil have det absolut bedste resultat til RAW konvertering vil
jeg anbefale Capture One fra PhaseOne, www.phaseone.dk

Hilsen

Thomas

Bruger selv D1 Mrk. II og D60

Fra : Erik Richard

Dato : 01-04-05 05:27

Hej Bo

Sherman wrote:
> [...]
> slet ikke undvære og det betyder jo nok at min PC ikke skrottes - den får

En del af dem, du nævner findes også i Mac ver., men ellers er der gode
og ofte billige alternativer.

> Men hvad med Mac`en - har I en TOP 10 liste over "uundværlige programmer"?
>
> 1)
> 2)

Min egen Top 20 ser nogenlunde sådan ud:
1, RagTime Solo 5.64, Gratis ver. af RagTime 5.65
tekst-, regneark og layout program
1, NisusWriter Express 2.1.1, Tekstbehandlingsprogram
med fuld unicode understøttelse
3, MarinerWrite X 3.6, Tekstbehandling
4, Filemaker Pro 7, Database
5, OpenOffice 1.1.4, Officepakke
6, Mozilla/waMCom, Browser + mail
7, Photoshop Elements 3, Billedbehandling (også til digicam)
8, Amadeus II 3.8, Musik optage-/redigeringsprogram
9, Graphic Converter 5, Generel billedprogram
10, Macromedia Freehand, Tegne- og billedredigeringsprogram
11, DiskWarrior 3, HD reparationsprogram
12, Norton Systemworks 3, Generel rep.værktøjer
13, FileBuddy 8, Generel og godt hjælpe-/finde-/rep.værktøj
14, ShapeShifter, Generel systemudvidelsesprogram
15, TinkerTool, Generel systemudvidelsesprogram
16, Aladdin StuffIt Standard 8, Generel pakke-/pakke-ud programmer
17, PageSpinner X 4.6, Webdesign og HTML program
18, Audacity X, All-round musikprogram
19, BBEdit, Texteditor + HTML program
20, MSOffice X, Desværre en nødvendighed (endnu).

det er en nogenlunde prioriteret rækkefølge...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>