Nu er jeg i panik :( Hjælpen haster
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-05 22:45

Har prøvet at lave noget update i OS 10.3.7 (til 10.3.8) på min kones PB
12". OSupdaten gik i stå ved "installerer på maskinen" - altså før
optimeringen. Den hang i cirka en time. Jeg synes ikke, at der var anden
mulighed end at lukke ned (skulle gå fra en trådløs forbindelse i et
kursuslokale).

Nu vil puteren slet ikke starte, den kommer ikke længere end til (det
frygtede) vindue: "You need to restart ... etc.", altså en kernelpanik.
Har prøvet at starte fra mine egne OS X disks (til en tiBook 500 MHz),
men dem vil computeren slet ikke kendes ved (selv med "c" tasten holdt
nede), drevet spinder, men jeg kommer ikke længere end til
kernelpanikken. Fruens systemdiske ligger på hendes arbejdsplads, det er
langt væk, og der er meget lukket nu.

Prøvede at boote den fra min eksterne FW HD, hvor jeg har noget MacOS
snask liggende. No go ! Og jeg har naturligvis prøvet resetknappen og
prøvet at zappe parameterrammen. Uden resultat.

Googlede og fandt et råd fra Morten om at starte maskinen i singleuser
mode (æble+s), så kom jeg ind i Terminatoren som root# (gyyys! Morten,
hvad er det du har lokket mig til? , og skrev: "/sbin/fsck -yf", og
så skete der en masse: meget hvid skrift kom løbende oven på den sorte
baggrund. På trods af at tegnene "/" og "-" ikke lå på de vanlige taster
- derimod kunne "understregningstasten" skrive "/" og "?tasten" kunne
skrive "-" Det tog lidt tid at finde det.

Efter at have fået den gode besked, at HD'en synes at være i orden,
ville jeg jo ud igen, skrev "exit" og der kom enorme mængder af hvid
skrift ... blandt andet det håbefulde, at maskinen ville genstarte i
GUI, men det sluttede med nedslående: "we are hanging here ..."

Ikke nogen mulighed for at taste noget som helst. Lige oven over den
hængende melding stod der:
Darwin kernel v. 7.8.0 (snip) Dec22 xnu/xnu 517.11.1 obj
/krøllen/1RELEASE_PPC

Undskyld den med /krøllen/, men det specialtegn kan jeg ikke finde.

Nu har jeg så sat maskinen hen på et andet bord, og den er vist faldet i
søvn, men jeg er jo ikke kommet ud af Terminatoren.

Skal jeg bare tage strømmen og håbe på, at den vil starte normalt? Nej,
vel? Men når den nu ikke vil reagere på tasterne i Terminatoren, hvad
gør jeg så?

Hjælpen haster, for det er hendes arbejdsmaskine og hun skal jo møde med
en kampklar PB i morgen, ikke?

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-05 23:28

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Nu har jeg så sat maskinen hen på et andet bord, og den er vist faldet i
> søvn, men jeg er jo ikke kommet ud af Terminatoren.

Opfølgning: faldet i søvn? Æblet på låget lyste et stykke tid, men nu er
det slukket, skærmen er sort, så den er vel gået i coma? Nej, det håber
jeg ikke.

Men jeg tør ikke rigtigt trykke på strømforsyningen/startknappen, før
jeg har hørt fra nogle hardcore Terminatorfreeks herinde. Den er jo ikke
blevet lukket "rigtigt" ned. Selvom Terminator skulle lukke ned
automatisk, har jeg jo ikke fået løst problemet, vel?

--
v.h.
Mich.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-05 00:00

In dk.edb.mac, Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]

> blevet lukket "rigtigt" ned. Selvom Terminator skulle lukke ned
> automatisk, har jeg jo ikke fået løst problemet, vel?

Beskeden "We are hanging here..." er terminatorens måde at meddele, at
du har en kernel panic, så (ud fra min bedste overbevisning kan du prøve
at genstarte den).

Hvad skrev den i øvrigt efter du havde lavet fsck -yf på den? Skrev den
at disken var ok, eller skrev den at der var fejl der blev rettet?

Mest af alt lyder det som om, at den er gået i stå halvvejs i
installationen, og dit system er lidt amputeret, men når du, som du
skriver, ikke engang kan boote fra en CD, kan du jo ikke engang lave en
archive and install på den.

Prøv at genstart, og se hvad der sker.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Sorry, no quote today.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-03-05 00:20

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad skrev den i øvrigt efter du havde lavet fsck -yf på den? Skrev den
> at disken var ok, eller skrev den at der var fejl der blev rettet?

Den skrev, at disken var OK. Derfor undrede de følgende hvide
skrablerier mig. Meget

> [...]
> installationen, og dit system er lidt amputeret, men når du, som du
> skriver, ikke engang kan boote fra en CD, kan du jo ikke engang lave en

Den kan ikke boote fra mine egen CD'er. Har ikke prøvet dem, der kom med
maskinen, endnu.

> Prøv at genstart, og se hvad der sker.

Tak, Jonas, det er lige min egen Macstil ! Men jeg er altså blevet
lidt mere forsigtig med X'eren. Prøver og vender tilbage med resultatet.

Andre indspark er i mellemtiden meget velkomne.

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-03-05 00:23

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Prøv at genstart, og se hvad der sker.

Prøvede, men det er stadigvæk det samme: Kernelpanik. Når sådan
almindelig Macagtigt anarkisme ikke virker, er det måske slet ikke en
Mac?

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-03-05 14:02

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Prøvede, men det er stadigvæk det samme: Kernelpanik. Når sådan
> almindelig Macagtigt anarkisme ikke virker, er det måske slet ikke en
> Mac?

Nu er jeg ikke længere i panik. Det hjalp at få fat i dén system DVD,
der fulgte med maskinen. Nu er der nyinstalleret et system, og maskinen
spiller fint.

Den lille PB 12" ville jo ikke "se" mine system CD, som kom med min
tiBook for et par år siden eller nærmere toethalvt år siden. Sys'erne er
åbenbart _meget_ maskinspecifikke.

Tak for alle de medfølende tanker, I måtte have sendt i min retning. Jeg
er stadigvæk lidt nysgerrig: Hvorfor virkede Mortens anbefaling (fra den
nævnte gamle tråd) ikke i terminalen?

--
v.h.
Mich.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-05 14:34

> [...]

> Den lille PB 12" ville jo ikke "se" mine system CD, som kom med min
> tiBook for et par år siden eller nærmere toethalvt år siden. Sys'erne er

Ja, dem der blev leveret med system på DVD kan vist kun bruge dem.

> Tak for alle de medfølende tanker, I måtte have sendt i min retning. Jeg
> er stadigvæk lidt nysgerrig: Hvorfor virkede Mortens anbefaling (fra den
> nævnte gamle tråd) ikke i terminalen?

Fordi det ikke havde noget med diskens beskaffenhed at gøre. Som jeg
skrev tidligere lyder det som om, at installationen gik i stå halvvejs
igennem, og har dermed installeret et 'halvt' system. Det kan en
diskreparation ikke fikse.

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"My capacity for happiness,' he added,'you could
fit into a matchbox without taking out the matches first."

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-03-05 20:49

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Ja, dem der blev leveret med system på DVD kan vist kun bruge dem.

Ja, det ser det ud til.

> [...]
> skrev tidligere lyder det som om, at installationen gik i stå halvvejs
> igennem, og har dermed installeret et 'halvt' system. Det kan en

Jo, det var jo osse dét, som jeg mistænkte den for i mit første indlæg.
Det var måske ikke helt klart formuleret

> ~/j

_Behøver_ du absolut blære dig med, at du godt véd, hvor bæk og bølge
ligger på tastaturet ? ;-D

--
v.h.
Mich.

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-03-05 12:17

In dk.edb.mac, Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Jo, det var jo osse dét, som jeg mistænkte den for i mit første indlæg.
> Det var måske ikke helt klart formuleret

Det var det sikkert, mon ikke det var mig der var lidt tykhovedet?

> _Behøver_ du absolut blære dig med, at du godt véd, hvor bæk og bølge
> ligger på tastaturet ? ;-D

Jada, det er et af de få områder jeg mestrer Mich (:

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

SCSI port:
Inferior grade of wine, e.g. Muscatel, Ripple, Mad Dog.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 13:08

> [...]

> Nu er jeg ikke længere i panik. Det hjalp at få fat i dén system DVD,
> der fulgte med maskinen. Nu er der nyinstalleret et system, og maskinen

Jamen tillykke med det! Men har du noget bud på hvorfor det gik galt med
opdateringen? Det ville jo være rart for os andre, der læser med her at
vide.

Typisk kunne det være hvis der er flyttet på systemets file, så software
update ikke kan finde dem eller omdøbt pakker, så de ikke længere
fungerer som pakker.

Der er sikkert osse andre muligheder. Og som sagt, det ville være rart
at få noget at vide om det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 13:52

> Typisk kunne det være hvis der er flyttet på systemets file, så software
> update ikke kan finde dem...

Se f.eks tråden: Can applications in /Applications be put into
subfolders? i comp.sys.mac.system.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-03-05 23:13

> [...]
>
> Typisk kunne det være hvis der er flyttet på systemets file, så software
> update ikke kan finde dem eller omdøbt pakker, så de ikke længere

Jeg tror ikke, at der er flyttet på nogle filer i systemet. Maskinen har
kun været i brug i ganske få uger.

> Der er sikkert osse andre muligheder. Og som sagt, det ville være rart
> at få noget at vide om det.

Som skrevet i første indlæg gik det ganske enkelt i stå under
installeringen af OS'et. Men jeg havde også nedlastet to
sikkerhedsopdateringer. Jeg har lidt en mistanke om, at den der (store)
kombiopdatering ikke kan så godt med en af de to sikkerhedsopdateringer.
Det stod der noget om på Apples supportside, men jeg er ikke helt
sikker.

Men der måske andre der har erfaringer med den store opdatering? Altså
fra 10.3.7 til 10.3.8. Jeg har ikke mod på at prøve det igen, så PB'en
må "nøjes" med 10.3.7

--
v.h.
Mich.