Et nostalgisk problem
Fra : Lars Brink

Dato : 16-03-05 16:35

Jeg fandt en gammel "Color Classic" på lossepladsen. I perfekt stand - den
stod som ny, med tastatur, mus og kabler og det hele.

Kunne ikke lade være at tage den med hjem - den er jo ret sød...

Først gang jeg tændte den startede den som en mis men anden gang fik jeg det
gode gamle spørgsmålstegn - den kunne åbenbart ikke finde systemet.

Nu er mit spørgsmål bare - hva faen gør man med så'rn gammel Svend med
diskettedrev og ingen internetforbindelse... Den har system 7. Jeg kan ikke
starte uden udvidelser og jeg har prøvet at slette parameterram.

Findes der andre tataturkneb jeg ikke kan huske. Ellers er man vel nødt til
at finde en førstehjælpsdiskette med sys 7 - og hvor pokker finder man sådan
en?

Hilsen fra Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-05 17:44

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> [...]
> at finde en førstehjælpsdiskette med sys 7 - og hvor pokker finder man sådan

Tjaeh - er du i københavnsområdet? Smid en mail.....
M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-03-05 18:18

Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:

> Findes der andre tataturkneb jeg ikke kan huske. Ellers er man vel nødt til
> at finde en førstehjælpsdiskette med sys 7 - og hvor pokker finder man sådan
> en?

System 7.5 kan hentes på Apples ftp.
http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/System/Older_System/System_7.5_Version_7.5.3/

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-03-05 01:52

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> System 7.5 kan hentes på Apples ftp.
> http://...

Det er ikke ftp

System 7.5 er for stor til at være på en diskette. Hvis man skulle lave
en helt ny installation, var det nødvendigt at hente en speciel disk
image der hedder Network Access Disk (NAD) og bruge den til at boote
fra.

Tricket bestod i at man enten skulle lave en RAM disk, til at boote fra
for at få frigjort drevet. En alternativ til det, hvis der ikke var nok
RAM, var at omdøbe en af filene på NAD til Finder. Der er en beskrivelse
et sted på Apples site. Ellers er opskriften givet mange gange i de
engelsk-sprogede Mac nyhedsgrupper og kan sikkert findes med Google
(selv om det var tilbage i Deja News tiden).

Ellers prøv med 7.1 i stedet for. Den fylder ikke så meget.

Fra : Zaphod B

Dato : 17-03-05 07:42

> [...]
> en helt ny installation, var det nødvendigt at hente en speciel disk
> image der hedder Network Access Disk (NAD) og bruge den til at boote

System 7.5 var f.ø. det første Apple OS som kunne leveres på CD. Det
fylte noe slikt som et dusin floppies, og risikoen for at en av dem ikke
skulle fungere ble for stor. Og så tok det jo for lang tid å installere
fra floppy, rett og slett. Man kunne vel også få det på 800K floppy, og
da kan man jo nærmest doble antallet.

Men, for den som måtte ønske, så mener jeg å huske (jeg gikk på
7.5-kukrs en gang i tiden!) at man kan kopiere innholdet i alle
diskettene, og følgelig, alle diskett-imager, over i en serie mapper på
f.eks. en CD eller HD og installere derfra. Så lenge mappene ligger på
samme nivå som den første og heter det samme som diskettene gjorde, så
vil det fungere, mener jeg.

[snip]

> Ellers prøv med 7.1 i stedet for. Den fylder ikke så meget.

Og raskere, og langt mer stabilt. Du må opp i 7.5.3, aller helst til
7.6.1, før OS 7 igjen blir tilnærmelsesvis så stabilt som 7.0 1 og 7.1
var. Like raskt blir det aldri igjen. (NB: Hastighet er jo ikke eneste
suksesskriterium, selvsagt har de senere versjonene mye mer
funksjonalitet innebygget. Spørsmålet er hva man er ute etter.)
--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 01-04-05 03:55

Hej Zaphod

Zaphod B wrote:

> System 7.5 var f.ø. det første Apple OS som kunne leveres på CD.

Nej da. System 7.1 (7.1.2PPC, 7.1.1P) findes skam også på en
'Multi-Language CD'. - Jeg har den faktisk selv.

> Det
> fylte noe slikt som et dusin floppies, og risikoen for at en av dem ikke
> skulle fungere ble for stor.

Mange flere... Helt nøjagtig mener jeg, det er 21 disketteimages, man
kan hente til system 7.5.2, 14 images il opg. til 7.5.3, 2 images til
system 7.5.3 Upd. 2.0, og 4 images til opd. fra 7.5.3 til 7.5.5.

> Og så tok det jo for lang tid å installere fra floppy, rett og
> slett.

Ca. 14 min. til at installere 7.5.3 på en PowerMac 7200/90 med 24mb RAM...

> Man kunne vel også få det på 800K floppy, og
> da kan man jo nærmest doble antallet.

Nej, System 7.5.x findes kun på 1,4mb MF2HD DSDD disketter. Men man
kunne bestille et sæt disketter på 800kb floppies hos Apple for en
merpris på knap 350kr..

> [...]
> f.eks. en CD eller HD og installere derfra. Så lenge mappene ligger på
> samme nivå som den første og heter det samme som diskettene gjorde, så

Ja, men man må ikke lægge den samlede mappe med alle de åbnede image
filer på den disk, man vil installere på. System 7.5.x - og 7.6.x-8.6
skal installeres fra 'root' - altså fra maskinens boot ROM.

> [...]
> suksesskriterium, selvsagt har de senere versjonene mye mer
> funksjonalitet innebygget. Spørsmålet er hva man er ute etter.)

Enig! System 7.1.x er det hurtigste system, Apple endnu har lavet, -
også set i forhold til nyere maskiners højere CPU hastighed.

Den absolut bedste version af System 7.x er system 7.1.3 og system
7.5.5. Det er de to, der har færrest fejl og er mest kompakte og kræver
mindst RAM forbrug.

Fx. kan man med en std. installering af 7.1.3 'nøjes' med 4mb RAM på
maskinen og endda have fx. både Word 5.1 + Excel 4 åbne samtidig.

system 7.5.x kræver mindst 8mb RAM installeret, - System 7.6 mindst 16mb.

Jeg vil helt klart anbefale System 7.1.3 - system 7.1 + Systemopdatering
3.0 - som det, der vil køre bedst på en Color Classic.

Til Lars. Jeg har de originale System 7.1 disketter liggende - inkl.
Sys.opd. 3.0, så hvis du vil have en kopi, så send mig blot en mail på
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>, - så kan jeg sagtens lave et sæt til dig.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Zaphod B

Dato : 01-04-05 09:34

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Ja, men man må ikke lægge den samlede mappe med alle de åbnede image
> filer på den disk, man vil installere på. System 7.5.x - og 7.6.x-8.6
> skal installeres fra 'root' - altså fra maskinens boot ROM.

Når (med hvilken versjon) var det man første gang kunne installere på
samme disk som man hadde installereren på? Var det, som du antyder,
faktisk først med 9.0? Var det også da man først kunne installere på
aktiv systemdisk?
--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 01-04-05 21:59

Hej Zaphod

Zaphod B wrote:

> Når (med hvilken versjon) var det man første gang kunne installere på
> samme disk som man hadde installereren på? Var det, som du antyder,
> faktisk først med 9.0?

Ja, dog ikke 9.0 - først med 9.0.2 og 9.0.4

> Var det også da man først kunne installere på aktiv systemdisk?

Det var først fra og med 9.0.4

Der er dog _én_ undtagelse fr reglen. - Hvis man fik en computer med
præ-installeret OS 9.0 kunne man få en image fil fra leverandøren med en
9.0.4. Den blev så bare kopieret til HD'en, hvorefter man åbnede image
filen og installerede direkte fra image filen.

Jeg har så eksperimenteret noget med de ældre systemer og div.
opdateringer / opgraderinger. Hvis man selv laver en diskimage med alle
de relevante mapper trukket ud af de mange downloadede diskette images,
kan man rent faktisk også installere fx. en System 7.5.3v2 direkte ind
på en aktiv System 7.5.0, 7.5.1 eller 7.5.2. Det samme gælder for
opgradering fra 7.6.0 til 7.6.1, - 8.0 til 8.1, 8.5.0 til 8.5.1, men
IKKE fra 8.5.0/8.5.1 til 8.6, da der er så store ændringer i 'Finder' og
'System', at disse to arkiver bliver helt udskiftet ved opg. fra 8.5.x
til 8.6.

Man kan også gøre det med opg. fra OS 9.1 til 9.2.x på ikke-G3/G4 (fx.
pM 8600 & 9600) maskiner, når man bruger 'OS9Helper 1.0.1'. Ja, der sker
endda det, at hvis du starter fra en hjemmelavet opg. CD med 9.2.1 og
9.2.2, så kopierer OS9Helper de åbnede 9.2.1 og 9.2.2 mapper over på
harddisken, før den installerer.

Men System 7.0/7.1 og 7.5 og 7.6.0 _skal_ installeres fra ROM'en.

Fra : Zaphod B

Dato : 02-04-05 00:10

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg har så eksperimenteret noget med de ældre systemer og div.
> opdateringer / opgraderinger.

Det var vel årets understatement?
Takk for masse morsom info og gammel kunnskap vakt til live. Morsomt å
minnes om en del av det man har visst og glemt.

Og Tigeren kom ikke i kveld. NAB? Den som lever får se.
--
/Z

Fra : Zaphod B

Dato : 01-04-05 09:34

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg vil helt klart anbefale System 7.1.3 - system 7.1 + Systemopdatering
> 3.0 - som det, der vil køre bedst på en Color Classic.

Det støtter jeg!
--
/Z