USB till seriell
Fra : david

Dato : 16-03-05 15:21

Sitter med en nyinförskaffad GPS-mottagare ansluten till min Powerbook
via USB och försöker få Route 66 2004 att hitta den men R66 verkar kräva
att den är ansluten via en serieport.

Bluetooth-enheter går bra att komma åt seriellt (tex via ZTerm) genom
att skapa en virtuell serieport med hjälp av Bluetooth Serial Utility (i
/Application/Utilities). Går det att göra något liknande med USB-portar
(dvs skapa en virtuell serieport som kopplas till en USB-port)?

Eller är det någon som har erfarenhet av Route 66 2004 och GPS-mottagare
och kan tipsa om hur man får liv i det?

Jag sitter just nu med enbart 2G GPRS-uppkoppling så det är lite svårt
att kolla Google så jag vore jättetacksam för lite hjälp.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Raymond Wiker

Dato : 16-03-05 15:37

i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david) writes:

> [...]
>
> Jag sitter just nu med enbart 2G GPRS-uppkoppling så det är lite svårt
> att kolla Google så jag vore jättetacksam för lite hjälp.

Det finnes endel slike - de jeg har sett koster fra NOK 250 og
oppover. Eks:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107836&cks=PRL

Jeg vet ikke om denne fungerer med Mac...

--
Raymond Wiker Mail: Raymond.Wiker@fast.no
Senior Software Engineer Web: http://www.fast.no/

Fra : Thomas Tornblom

Dato : 16-03-05 17:08

> [...]

> Jag sitter just nu med enbart 2G GPRS-uppkoppling så det är lite svårt
> att kolla Google så jag vore jättetacksam för lite hjälp.

Jag har en usb ansluten GPS-mottagare jag köpt på Clas Ohlson, och den
använder ett Prolific PL-2303 usb till serial chip, och om din
använder samma så skulle jag rekommendera att hämtar en drivis för den
från:

http://tech.prolific.com.tw

finns drivisar både för mac os 8/9 och X.

Jag har aldrig testad min mottagare på en mac dock. Får tyvärr nöja
mig med pc :-/

Thomas

Fra : david

Dato : 24-03-05 10:20

Thomas Tornblom <thomas@Hax.SE.remove-to-reply> wrote:

> [...]
>
> http://tech.prolific.com.tw
>
> finns drivisar både för mac os 8/9 och X.
>
> Jag har aldrig testad min mottagare på en mac dock. Får tyvärr nöja

Den drivisen funkade och det funkar bra med Route 66. Tyvärr är
uppdateringen lite seg, ca 15 sekunder, vilket är lite för lite i när
man åker bil. Någon som vet om det går att ändra i Route 66 och i så
fall hur man gör?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Sverre Johan Tøvik

Dato : 24-03-05 17:39

david <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> [...]
> uppdateringen lite seg, ca 15 sekunder, vilket är lite för lite i när
> man åker bil. Någon som vet om det går att ändra i Route 66 och i så

Jeg vet ikke om en kan endre dette i Route 66, men med demoversjonen av
GPSNavX <URL: http://www.gpsnavx.com/index.php?page=Downloads > kan du
se informasjonen fra GPSen i realtime - så vet du i alle fall om GPSen
sender informasjon oftere enn hvert 15. sekund.

Sverre

Fra : david

Dato : 31-03-05 15:48

Sverre Johan Tøvik <sjt@drmstu.hibu.no> wrote:

> [...]
> se informasjonen fra GPSen i realtime - så vet du i alle fall om GPSen
> sender informasjon oftere enn hvert 15. sekund.

Det räcker med

% tail -f /dev/tty.usbserial0

så får man outputen från GPS:en, och ja, min sänder i realtid. Kismac
uppdaterar också momentant så det är antagligen något i R66 som laggar
det hela. Om någon vet hur man får R66 att uppdatera var annan eller var
femte sekund eller så får ni gärna berätta det

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Sverre Johan Tøvik

Dato : 01-04-05 09:52

david <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> Det räcker med
>
> % tail -f /dev/tty.usbserial0
>
> så får man outputen från GPS:en [...]

Tøft. Ikke alltid jeg kommer på at alt er en fil... :)

Sverre

Fra : Tom Kjøde

Dato : 01-04-05 08:06

> [...]

> det hela. Om någon vet hur man får R66 att uppdatera var annan eller var
> femte sekund eller så får ni gärna berätta det

Begrensningen på 15 sekunder ligger i Route66 applikasjonen, og var
visstnok et krav fra deres leverandør av kartdata. Men det er lenge
siden det kom en patch til programmet som gir oppdateringer hvert
sekund. Gå til 66.com og hent den. Det er som dag og natt når man
skal kjøre etter kartet.

--
Tom

Fra : david

Dato : 03-04-05 21:22

Tom Kjøde <tom@ift.uib.no> wrote:

> [...]
> siden det kom en patch til programmet som gir oppdateringer hvert
> sekund. Gå til 66.com og hent den. Det er som dag og natt når man

Är det något trick för att uppdatera? När jag kör uppdateringen får jag
en fil som heter R2004_1.dat.app. I den ligger MacOS/R2004_1.dat. Ingen
av dessa går att dubbelklicka för att starta: dubbelkickar jag själva
app-pkg:et (dvs det man vanligen brukar göra för att starta ett program)
dyker det upp i dockan i några sekunder och sedan lägger det av utan
felmeddelande.

Binären i MacOS-katalogen känns inte ens igen som ett program utan anges
vara en Mac Wavelet WBIN Document. File/creator är tomma och den går
varken att dubbelklicka eller att starta från terminalen.

Tips?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-05 23:52

david <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> Newsgroups: swnet.sys.mac,dk.edb.mac,no.it.os.mac.diverse

Jeg ved ikke hvordan netiketten i sverige og norge er, men her i dk.
hirakiet er det altså ikke pænt at krydsposte.

Er i ikke rare at respektere dette? eller i det mindste nøjes med at
lave follow-up til én nyhedsgruppe, frem for alle tre. Argumenter som
eks. "man ikke ved hvilken gruppe man bør svare til" gælder ikke, idet
man bør antage at spørgen følger ALLE de grupper han krydsposter til.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-03-05 01:12

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> eks. "man ikke ved hvilken gruppe man bør svare til" gælder ikke, idet
> man bør antage at spørgen følger ALLE de grupper han krydsposter til.

Du følger ikke med. Søg på "Det Fællesnordiske projekt i
Mac-grupperne".

Kender du ellers noget til Subject?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-05 23:27

> Du følger ikke med. Søg på "Det Fællesnordiske projekt i
> Mac-grupperne".

Jo jeg følger skam med. "Det fællesnordiske projekt" er bare ikke i sync
med .dk hirakiets ånd såfremt det indebærer krydspostning. Svenskere og
nordmænd er da velkomne her i gruppen, men jeg vil henstille til at de
ikke krydsposter. Opret venligst en særskilt nyhedsgruppe eller en
newsserver, BBS eller webforum til formålet så vi slipper for de hersens
krydsposter. Eller mener du at vi skal til at krydsposte til samtlige
europæiske mac nyhedsgrupper?

> Kender du ellers noget til Subject?

Jeg gider ikke læse svnesk og norsk...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT