Skærm ryster
Fra : Klaus Bergh Svendsen

Dato : 11-03-05 17:48

Hej

Jeg har købt en brugt g4 500 mhz.
Med jævne mellemrum ryster skærmen let. Andre gange er det mere.

Når jeg slår skærmen til min pc, er der intet problem.

Jeg kører med en refresh rate på 85

Er det gfx der er ved at stå a, eller er der andre grunde?

Kan skærmen tage skade af denne rysten?

Mvh

Klaus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-03-05 18:18

Klaus Bergh Svendsen <klausbergh@mail.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg kører med en refresh rate på 85
>
> Er det gfx der er ved at stå a, eller er der andre grunde?

Jeg har set tilsvarende opførsel når skærmen presses til sit yderste.
Ser du det samme hvis du holder dig på 75 Hz?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Klaus Bergh Svendsen

Dato : 11-03-05 18:23

Jeg har prøvet skærmen en sony e500 på min pc, i samme opløsning, der er
ingen problemer.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-03-05 23:28

Klaus Bergh Svendsen wrote:

> Jeg har prøvet skærmen en sony e500 på min pc, i samme opløsning, der er
> ingen problemer.

Og der står ikke noget elektronik f.eks. computer, højtalere,
externe harddiske eller andet tæt ved siden af skærmen.

Jeg har oplevet en skærm der begyndte at ryste, når der stod et par
højtalere tæt ved skærmen, og det var strømforsyningen, som lavede
er magnetfeldt der påvirkede skærmen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : nospam

Dato : 11-03-05 23:37

Mobiltelefoner gør det osse...

mvh Mikael Kern

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 12-03-05 00:54

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Mobiltelefoner gør det osse...
>
> mvh Mikael Kern

Elektriske tandbørster kan også få skærmbilledet til at ryste!

Jeg har ihvertfald oplevet det med min gamle iMac Rev. A
Prøv at bide i en el-tandbørste mens Du kigger ind i skærmen.

Men det er vist et andet fænomen

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Erik Richard

Dato : 12-03-05 02:31

Hej Mikael

De fleste gør - ja, men dog kun når de søger net. - Og så er det kun en
enkelt blink for hvert søgeinterval, - som regel én gang hvert fjerde
time...

mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net> <kmldenmarkNOSPAM@stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Erik Richard

Dato : 12-03-05 02:28

Hej Niels

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og der står ikke noget elektronik f.eks. computer, højtalere, externe
> harddiske eller andet tæt ved siden af skærmen.

Computer, eksterne enheder som diske, brændere m.v. har _ingen_
indflydelse på en Trinitron baseret skærm.

Derimod kan gamske almindelige 230v strømførende ledninger godt påvirke.

> Jeg har oplevet en skærm der begyndte at ryste, når der stod et par
> højtalere tæt ved skærmen, og det var strømforsyningen, som lavede er
> magnetfeldt der påvirkede skærmen...

Det er korrekt, det kan ske, men så er det ikke skærmen, der er noget
galt med, så er det de evt. højttalere, der måtte stå der.

Siden 1997 (svjh.) _skal_ alle computerhøjttalere / multimediehøjttalere
være RFI dæmpede, - ellers er de ulovlige at sælge i Danmark.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard

Dato : 12-03-05 01:39

Hej Klaus

Hvilket gfx kort sidder der i din G4, - den normale Rage 128Pro? eller
er det et andet kort. - Er det en PCI G4 eller en AGP G4?

Hvis det er en PCI G4 med Rage 128Pro PCI ver., så kører den ikke godt
med højere frekvens end 1024x768@75hz. Men hvis det er AGP G4, så burde
den med samme kort i AGP ver., kunne køre op på 1280x1024@75hz eller
1024x768@85hz / 1024x768@100hz.

Begge kort er kun 16mb, så det kan godt have noget at sige, hvis du
belaster kortet mere ved at køre med en højere frekvens. - Jeg kører
selv med en Dell P991 (19" Trinitron), og hvis jeg sætter den op i
1280x1024@120hz, 1280x960@100hz, 1600x1200@100hz begynder den også at
stå og sitre en smule - og det endda med et Radeon 8500/64mb VRAM. - Til
gengæld kører den rigtig godt med 1024x768@85hz, 1152x864@100hz og
1280x1024@75hz, - selv 1600x1200@75hz går endda fint under OS X, men
ikke under OS 9.2.2...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Klaus Bergh Svendsen

Dato : 12-03-05 11:38

Kortet der sidder i er et rage 128pro agp
Jeg kører med opløsningen: 1280x1024@85hz
Skærmen er en sony E500.

Så vidt jeg har kunnes se på spec burde gfx, godt kunne køre i denne
opløsning.

Fra : Erik Richard

Dato : 12-03-05 23:44

Hej Klaus

Klaus Bergh Svendsen wrote:
> Kortet der sidder i er et rage 128pro agp
> Jeg kører med opløsningen: 1280x1024@85hz
> Skærmen er en sony E500.

OK, med AGP burde du kunne klare det, men det er trods alt kun 16mb
VRAM. Men Trinitron baserede skærme kræver utrolig meget af gfx kortet.

> Så vidt jeg har kunnes se på spec burde gfx, godt kunne køre i denne
> opløsning.

Tjoh... Men netop når det er Trinitron, kræver det som sagt meget af
kortet. Rage 128Pro AGP (og PCI ver. med) ligger nok lige på grænsen for
det mulige med 1280x1024@85hz.

Jeg går ud fra, du har sat kontrolpanen 'Skærm' til kun at vise
anbefalede opløsninger. Prøv at sætte den til at 'Vis alle', og du vil
få endnu flere muligheder frem - bl.a. også muligheden for at nedsætte
til 1280x1024@75hz. Jeg tror ikke, det rent visuelt vil betyde det helt
store, når man sidder og kigger på skærmen, om det er 85hz eller 75hz.
Men det vil betyde en sænkning af belastningen på skærmen med mere end
10%, hvilket vil sætte et Rage 128Pro kort mere 'over sine ting', -
dvs., at kortet heller ikke hele tiden skal ligge på grænsen af dets
muligheder.

Alternativt kunne du måske prøve, om du kan finde et brugt Radeon
8500AGP (32mb eller 64mb VRAM), evt. et Radeon 7500AGP eller et 9000AGP.
Men husk, det _skal_ være 'Mac Edition'. Priserne på fx. et 8500AGP/64mb
kort er nu ved at komme meget langt ned brugt, - faktisk helt ned på
4-500kr..

Et tredie alternativ kunne være et Radeon 7000PCI - 64mb eller 128mb
VRAM - gfx kort. Det er et af markedets bedste kort overhovedet, - det
til trods for, at det kun er alm. PCI kort. - Sæt så din E500 til det
kort, og du får så muligheden for at kunne bruge fx. en 15" eller 17" på
AGP pladsen med masser af muligheder for både dublering og split
funktion. Men det er desværre endnu næsten umuligt at finde et 7000 kort
brugt til fornuftige penge.

Jeg har prøvet at sætte min Dell P991 (svarer nogenlunde til en E500)
helt op på 1920x1080@75hz, - så begynder selv et Radeon 8500AGP at sige
stop...

- Men prøv at sætte frekvensen ned til 75hz. Jeg tror, det vil løse dit
problem.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-05 21:35

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Klaus

> OK, med AGP burde du kunne klare det, men det er trods alt kun 16mb
> VRAM. Men Trinitron baserede skærme kræver utrolig meget af gfx kortet.

Vrøvl, det har intet at sige om skærmen er af triniton typen eller ej!

> Tjoh... Men netop når det er Trinitron, kræver det som sagt meget af
> kortet. Rage 128Pro AGP (og PCI ver. med) ligger nok lige på grænsen for
> det mulige med 1280x1024@85hz.

En hvilken som helst version af Rage128, bør ikke have probemer med
1280*1024@85Hz eller for den sags skyl derover! Det eneste der kan
drille er DDC forhandlingen (automatisk udveksling af oplysninger om
brugbare opløsninger og refreshrates mellem grafikort og skærm) samt
hvilke opløsninger og refreshrates som Apples ATI driver til OEM
grafikkort tilbyder (via utilities er det dog muligt at få adgang til
flere opløsninger og refreshatres, end hvad Apple har gjort tilgænelig i
deres ATI driver)

> [...]
> til 1280x1024@75hz. Jeg tror ikke, det rent visuelt vil betyde det helt
> store, når man sidder og kigger på skærmen, om det er 85hz eller 75hz.

Med de fleste CRT skærme betyder forskellen mellem 75 og 85Hz rigtig
meget - For brugere med betydelige synsnedsættelser er det muligt at den
ikke er så stor, men vi har jo før drøftet, at du nok ikke er den rette
til at rådgive normaltseende om skærme (og farvestyring), idet dine
preferencer af indlysende årsager afviger en del.

> [...]
> 10%, hvilket vil sætte et Rage 128Pro kort mere 'over sine ting', -
> dvs., at kortet heller ikke hele tiden skal ligge på grænsen af dets

vrøvl.

> [...]
> Men husk, det _skal_ være 'Mac Edition'. Priserne på fx. et 8500AGP/64mb
> kort er nu ved at komme meget langt ned brugt, - faktisk helt ned på

Netop mht ATI R8500 er det ikke væsentligt om det er et PC eller mac
kort, R8500 kan flashes.

> Jeg har prøvet at sætte min Dell P991 (svarer nogenlunde til en E500)
> helt op på 1920x1080@75hz, - så begynder selv et Radeon 8500AGP at sige
> stop...

Det er nok snarerer din Dell der siger stop mht billedekvaliteten -
udover at du under OSX muligvis mister visse QuartxEtreeme funktioner.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT