Black Molly (Gået over tid?)
Fra : David Sørensen

Dato : 29-05-01 21:32

Hej igen, NG.

Jeg har en Black Molly-hun, som hår været "tyk" i over en måned. Jeg har
væntet med spænding, men jeg synes ikke der sker noget... Hun bliver bare
tykkere og tykkere. Hun har fået "strækmærker" på bugen - sådan nogen hvide
striber - det ser ud som om hun er ved at revne.
Har hun unger i sig, eller æg? Har hun gået over tid? Er det farligt? HJÆLP!

PS: Hvis der kommer unger, hvad spiser de så?

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 29-05-01 22:39

> Hej igen, NG.
Hej David

> [...]
> tykkere og tykkere. Hun har fået "strækmærker" på bugen - sådan nogen hvide
> striber - det ser ud som om hun er ved at revne.
Nogle gange tager det lidt tid for de kære. Sorte Mollyer er
ungefødende,
så hun lægger ikke æg, men smider ungerne på et tidspunkt. Du er ikke i
tvivl når det er sket. Lige omkring den tid, hvor hun føder ungerne
bliver hun meget rolig. Gemmer sig typisk i et hjørne. Kort efter
er der sorte små fisk overalt i akvariet.

> Har hun unger i sig, eller æg? Har hun gået over tid? Er det farligt? HJÆLP!
Hun har sikkert unger i sig, ja. Jeg tror ikke du skal være nervøs. Som
regel
går det godt, men det *er* hårdt for hende at føde ungerne, og nogle
gang
overlever en molly-hun desværre ikke.

> PS: Hvis der kommer unger, hvad spiser de så?
Hvad de kan finde. Typisk lidt alger fra overfladen, foderrester, der er
små nok etc. Det er en god idé, hvis du har lidt flydeplanter (andemad
eller pistia), hvor ungerne kan gemme sig. Men ellers overlever en del
af ungerne som regel alligevel. De voksne fisk, kan dog godt snuppe et
par stykker.
Det er ikke umagen værd at flytte hunnen over i et yngleakvarium eller
fange ungerne op. Når mollyerne først er begyndt at yngle, får de
jævnligt unger (flere gange om året).

håber du kan bruge det
--
+- Just another hi from: -------------+--------------------------------+
| Carsten Straaberg, Virum, Danmark | It begins with a house. |

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-06-01 10:15

David Sørensen <urt39@hotmail.com> skrev i en
> [...]
HJÆLP!

> PS: Hvis der kommer unger, hvad spiser de så?

Hejsa

Jeg har selv en del Black Molly som var med unger... Jeg fangede så alle dem
jeg havde og smed dem i et akva for sig selv og smed noget Fransk Havsalt
ned til dem (en teske fuld) og dagen efter var der yngel og der var mange,
så prøv lige at gøre det det kan måske hjælpe på fødslen :)

/Peter

Fra : Arild Madsen

Dato : 01-06-01 16:55

> [...]
> ned til dem (en teske fuld) og dagen efter var der yngel og der var mange,
> så prøv lige at gøre det det kan måske hjælpe på fødslen :)

Et større vanskifte kan også sette i gang fødselen
Jeg har vært på klubb auksjon hvor selger av en Black Molly kom med en
pose som var full av yngel, det siste han gjorde før han dro var å ha i
nytt vann i posen, dette ble det som satte det i gang.

Arild Madsen

Fra : David Sørensen

Dato : 01-06-01 21:16

Tak for hjælpen.