flere baggrundsfiler?
Fra : John Kjoller

Dato : 06-05-05 19:48

Kan det lade sig gøre at indsætte mere end et img som baggrundsbilleder?

Og kan man sætte z-index på et baggrundsbillede?

Forklaring:
Det kunne være fedt hvis jeg kunne sætte en img som baggrundsfil, som er
fikseret, sådan at tekst scroller hen over den.
Samtidig skal teksten forsvinde ind bag en anden fikseret img-fil, når der
scrolles.

Giver det mon mening? - Og er det muligt?

Kh
John

Fra : Christoffer

Dato : 06-05-05 21:41

> [...]
> fikseret, sådan at tekst scroller hen over den.
> Samtidig skal teksten forsvinde ind bag en anden fikseret img-fil, når der
Kan du ikke bare bruge et normalt billede med z-index og position: ...; ?

Fra : John Kjoller

Dato : 06-05-05 21:48

"Christoffer" <christoffer@buur.info> wrote
> Kan du ikke bare bruge et normalt billede med z-index og position: ...; ?

Jo. HVis man kan fiksere billedet, så det ikke scroller med, når man
scroller i teksten... - kan man det? (Det troede jeg kun man kunne i et
baggrundsbillede).

I så fald; hvordan?

Tak.

KH
John

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-05-05 23:15

John Kjoller wrote:
> Kan det lade sig gøre at indsætte mere end et img som
> baggrundsbilleder?

Nej, der kan kun være et baggrundsbillede i et givet element som f.eks.
body.

> Og kan man sætte z-index på et baggrundsbillede?

Nej, baggrundsbilledet er altid lig med z-index 0

> Forklaring:
> Det kunne være fedt hvis jeg kunne sætte en img som baggrundsfil, som
> er fikseret, sådan at tekst scroller hen over den.

Ikke noget problem, brug background-attachment:fixed

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/bgimg.asp#fix

> Samtidig skal teksten forsvinde ind bag en anden fikseret img-fil,
> når der scrolles.

Heller ikke noget problem, brug position:fixed

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 07-05-05 01:00

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote >> Samtidig skal
teksten forsvinde ind bag en anden fikseret img-fil,

> Heller ikke noget problem, brug position:fixed
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Tak, men prøv at kigge her på denne (grimme) test-side:

http://www.csb-island.dk/orehanger/

Jeg vil gerne have at teksten skal stå foran baggrundsbilledet (som den gør
nu) - og så skal den forsvinde bag billedet (trekant.GIF) nede i bunden.
Gætter på at det kan være noget med z-index, og har også forsøgt mig lidt
frem. Men uden held.

Noget bud?

Kh
John

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-05-05 01:13

John Kjoller wrote:

> og så skal den forsvinde bag billedet (trekant.GIF)
> nede i bunden. Gætter på at det kan være noget med z-index,

Du har givet trekanten z-index:0, så kan teksten ikke gå 'bagom'. Prøv at
sætte værdien op.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 07-05-05 10:04

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote > Du har givet
trekanten z-index:0, så kan teksten ikke gå 'bagom'. Prøv at
> sætte værdien op.

Jeg havde eksperimenteret lidt, og har prøvet at sætte den på 100, også. Nu
står den på 3, og det fungerer ikke.

Hvad kan der så være i vejen?

Kh
John

Fra : John Kjoller

Dato : 07-05-05 11:50

Så fungerer det. Det handlede åbenbart om at sætte elenterne ind på siden i
den rigtige rækkefølge.
Trekanten skulle sættes ind sidst.