Link administration
Fra : Cifly

Dato : 06-05-05 14:34

Hej NG

Nå. Hvordan administrerer jeg mine links på alle mine sider bedst muligt og
mest effektivt.

Hver gang jeg tilføjer en side, eller ændre rækkefølgen, er det meget
omfangsrigt at ændre på alle links på alle sider. Enten direkte eller via
"include".

Hvordan holder i styr på jeres links?

Vh Cifly

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-05-05 14:43

"Cifly" <clauss"nospam"@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hver gang jeg tilføjer en side, eller ændre rækkefølgen, er det meget
> omfangsrigt at ændre på alle links på alle sider. Enten direkte eller

Jeg bruger server side include (SSI) af en venstremenu, som ligger i én
separat fil. Når jeg tilføjer eller fjerner links i denne film kan jeg
administrere navigationen på alle mine sider, som har denne menu-fil
inkluderet. (Jf. mit link nedenfor).

Derudover bruger jeg et stylesheet (CSS) som bestemmer hvor menuen skal
placeres og hvordan den skal se ud.

Mikkel
--
Guide til Guatemala
http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : Cifly

Dato : 06-05-05 14:48

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> [...]
> inkluderet. (Jf. mit link nedenfor).
>
> Derudover bruger jeg et stylesheet (CSS) som bestemmer hvor menuen skal

Det er også den procedure jeg benytter lige nu. Men jeg ønsker samtidig, at
det link som henføre til den side den besøgende pt. befinder sig på, skal
være passiv. Dvs. for at relatere til din side; hvis jeg vælger "rejser", er
linket lige nu stadig klikbart selvom jeg står på siden "rejser". Det vil
jeg gerne undgå.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-05-05 14:55

> [...]
> hvis jeg vælger "rejser", er linket lige nu stadig klikbart selvom jeg
> står på siden "rejser". Det vil jeg gerne undgå.

Det kan jeg godt forstå - min model har den svaghed at man ikke hele
tiden kan se i menuen, hvor man er henne på sitet. Det angiver jeg så i
overskriften på den enkelte side, men det bliver bøvlet, hvis man vil
have undermenuer. Men de løsninger jeg kender til som angiver den slags
er noget mere komplicerede end hvad jeg har haft tid og lyst til at
lære. Og så har jeg ikke ønsket java og den slags, men en enkel løsning
som Googles crawler-robot har kunnet læse uden problemer - og det har
også virket.

Men selvfølgelig vil det kun være godt hvis navigationen bliver mere
gennemskuelig.
Så hvis nogen har en enkel løsning på dette vil jeg da også være
interesseret.

Mikkel

Fra : Christoffer

Dato : 06-05-05 16:46

> [...]
> undermenuer. Men de løsninger jeg kender til som angiver den slags er
> noget mere komplicerede end hvad jeg har haft tid og lyst til at lære.
Kunne breadcrumbs være et bud?
http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/bc.asp

Fra : Cifly

Dato : 06-05-05 17:13

Christoffer skrev:

> Kunne breadcrumbs være et bud?
> http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/bc.asp

Klart. Enkelt og ligetil og lige hvad jeg ledte efter.

Havde i øvrigt tjekket hjemmesideskolen, men faldt ikke lige over den her.

Takker

ps. Mikkel> Det må også være noget for dig; ingen java, js eller noget
søgemaskinerne ikke kan finde.

Fra : Cifly

Dato : 06-05-05 17:30

Christoffer skrev:

> Kunne breadcrumbs være et bud?
> http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/bc.asp

Jeg forstår så ikke helt, hvad der menes i sidste afsnit efter "Du er nu
næsten klar med din bread crumb navigation. ..."

Hvad skal der oprettes her?

Fra : Cifly

Dato : 06-05-05 17:39

> Jeg forstår så ikke helt, hvad der menes i sidste afsnit efter "Du er nu
> næsten klar med din bread crumb navigation. ..."
>
> Hvad skal der oprettes her?

Og hvad skal der stå de forskellige steder i breadcrumb.php?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-05-05 23:48

Cifly" <clauss"nospam wrote:

> Og hvad skal der stå de forskellige steder i breadcrumb.php?

Du skal bare kopiere hele den store kodeboks på bc.php til en tom fil og
gemme den som breadcrumb.php.

Det er forklaret hvordan på bc.php.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-05-05 07:52

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse news:427bf435$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...

> Du skal bare kopiere hele den store kodeboks på bc.php til en tom fil
> og
> gemme den som breadcrumb.php.
>
> Det er forklaret hvordan på bc.php.

Det er bare fantastisk så venligt du hjælper alle os andre, Erik. Tak
for det! Jeg vil nok prøve noget brødkrumme-asp ved lejlighed. Min
nuværende hjemmeside beror også i høj grad på hvad jeg har læst på
hjemmesideskolens sider. (Ansvaret for evt. fejl er selvfølgelig mit
eget).

med venlig hilsen,
Mikkel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-05-05 23:22

Cifly" <clauss"nospam wrote:

> Jeg forstår så ikke helt, hvad der menes i sidste afsnit efter "Du er
> nu næsten klar med din bread crumb navigation. ..."
>
> Hvad skal der oprettes her?

Du skal i alle mapper på din hjemmeside sørge for at der er en default.php
(eller index.php - afhængig af standarden pp dit webhotel), som straks
sender brugeren videre til den bestemt af dig valgt fil i mappen, hvis der i
breadcrumb-listen klikkes på et mappelink.

Det ville du have kunnet læse dig til, hvis du ikke var stoppet ved "Du er

Fra : Cifly

Dato : 07-05-05 05:17

Erik Ginnerskov skrev:

> Det ville du have kunnet læse dig til, hvis du ikke var stoppet ved "Du er
> nu næsten klar med din bread crumb navigation. ..."

Nej. Jeg læste såmænd videre, men syntes ikke det var forklaret så jeg kunne
forstå det.

Nu vil jeg læse det igen, med dine dertil hørende kommentarer og så se om
ikke det hele falder på plads.