CSS flere link definitioner
Fra : Cifly

Dato : 03-05-05 18:51

Goaften.

Nå, jeg har behov for, at definere to forskellige typer a:link; den ene er
sort og default og den anden er rød.

Sidstnævnte skal bruges her:

href="csskode.html">Css</a>

I CSS har jeg skrevet følgende:

..class1 a:link {
font-size:8pt;
text-decoration: none;
color:black;
}

..class2 a:link {
font-size:8pt;
text-decoration: none;
color:red;
}

Problemet er, at jeg ikke kan få det til at funke. Kan i assistere?

Cifly

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 03-05-05 19:56

Cifly wrote:
> .class1 a:link {

Uden garanti, vil jeg mene det skal være:
a:link.class1 {

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-05-05 20:48

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Uden garanti, vil jeg mene det skal være:
> a:link.class1 {

Nej.

Man kan skrive "a.class1:link" hvis man vil påvirke links af typen
hvis man vil fange links af typen
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-05-05 20:41

Cifly skrev:

Ovenstående er ikke gyldig kode (fjern span, så er den o.k.)

> href="default.htm">Nyheder</a> | <a
> href="csskode.html">Css</a>

Her er der så et </span> for meget (hvis du ikke retter den øverste
linje til <div id="menu"><span class="class2"> i stedet).

> Problemet er, at jeg ikke kan få det til at funke. Kan i
> assistere?

*Hvordan* funker det ikke? Bliver alle link røde eller alle link
sorte - eller hvad sker der?

Giv gerne et link til din side? Det er altid lettere at hjælpe hvis
man kan se siden online.
Se evt. artiklen her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Cifly

Dato : 04-05-05 12:56

> [...]
> sorte - eller hvad sker der?
>
> Giv gerne et link til din side? Det er altid lettere at hjælpe hvis

Tak for linket til bedre fejlbeskrivelse. Det er noget man kan bruge til
noget

Alle link forbliver sorte. Det skulle gerne blive sådan, at links i
topmenuen er røde og alle andre links på alle andre sider sorte.

Min side: http://aladdin.1go.dk/index.shtml

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-05-05 14:16

Cifly skrev:

> Tak for linket til bedre fejlbeskrivelse. Det er noget man kan bruge til
> noget

Velbekomme.

> Alle link forbliver sorte. Det skulle gerne blive sådan, at links i
> topmenuen er røde og alle andre links på alle andre sider sorte.

Hm - i min browser er alle links blå (og der er i øvrigt kun links i
topmenuen).

> Min side: http://aladdin.1go.dk/index.shtml

Du har et par mindre fejl i html-koden - men de blokerer for at man kan
validere css-koden. Brug lige et par minutter på at få valideringen på
plads (se evt. min signatur).

Hvis du gerne vil have farvet links i menuen røde, vil jeg foreslå dig
følgende:

   #menu a{ color: red; }

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater. Se evt. siden her:
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Cifly

Dato : 04-05-05 15:00

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hm - i min browser er alle links blå (og der er i øvrigt kun links i
> topmenuen).

Underligt, da jeg jo i CSS har defineret dem sorte. Og efter indsættelse af
din kode (der virkede, se herunder) er de stadig sorte på domænet, men røde
"herhjemme"?

> Du har et par mindre fejl i html-koden - men de blokerer for at man kan
> validere css-koden. Brug lige et par minutter på at få valideringen på
> plads (se evt. min signatur).

Er hermed fortaget.

> Hvis du gerne vil have farvet links i menuen røde, vil jeg foreslå dig
> følgende:
>
> #menu a{ color: red; }

Yep - det gjorde tricket. Tak

> NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.

Det har jeg taget til efterretning og syntes, efter endt læsning, at det
lyder fornuftigt!

Fra : Cifly

Dato : 04-05-05 15:04

Cifly skrev:

>... Og efter indsættelse af din kode (der virkede, se herunder) er de
>stadig sorte på domænet, men røde "herhjemme"?

Sorry. Det virker altså nu. Ved ikke hvorfor der lige skulle gå lidt tid.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-05-05 15:08

Cifly skrev:

> Sorry. Det virker altså nu. Ved ikke hvorfor der lige skulle gå lidt tid.

Et bud er cachen i din browser. Husk altid at reloade din side eksplicit
(Ctrl-R) hvis du har lavet ændringer.

--
Jens Gyldenkærne Clausen