Et par CSS spm
Fra : Rasmus C

Dato : 30-04-05 15:43

Jeg er helt rookie mht hjemmesider så bær over med mig hvos jeg
spørger dumt

Findes der i CSS en måde hvorpå man kan specificere sidens
samlede bredde i pixels?

Fx. i denne opbygning:

body { background-color:whitesmoke ;
font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size:12px;
color:purple;
}

a:hover { font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color:purple;
background-color: white}

h1 { font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size:36px}

h2 { font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size:30px}

h3 { font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size:24px}

#leftcontent { position: absolute;
left:10px;
top:77px;
width:150px;
background:lavender;
border:outset;
}

#centercontent { top:77px;
background:whitesmoke;
margin-left:149px;
margin-right:149px;
border:1px solid darkblue;
voice-family: "
\"
}

\"
"
;
voice-family: inherit;
margin-left:151px;
margin-right:151px;
}

html>
body #centercontent { margin-left:151px;
margin-right:151px;
}

#rightcontent { position: absolute;
right:10px;
top:77px;
width:150px;
background:whitesmoke;
border:0px solid darkblue;
}

#banner { background:lavender;
height:50px;
border-top:0 solid darkblue;
border-right:0 solid darkblue;
border-left:0 solid darkblue;
voice-family: "
\"
}

\"
"
;
voice-family: inherit;
height:49px;
}

html>
body #banner { height:49px;
}

p,h1,h2,h3 { margin:0px 10px 10px 10px;
}

Her er det midterste stykke defineret af vinduets bredde. Jeg har
i "centercontent" fx prøvet at skrive width:600px;

Men problemet er at de 2 sidemenuer stadig hænger ude i siderne.
Jeg vil gerne have at det hele er centreret og at sidemenuerne
står lige ved siden af "centercontent".

Nogle gode ideer?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-05 16:59

Rasmus C skrev:

>Men problemet er at de 2 sidemenuer stadig hænger ude i siderne.
>Jeg vil gerne have at det hele er centreret og at sidemenuerne
>står lige ved siden af "centercontent".
>
>Nogle gode ideer?

Smid det hele ind i en <div>, hvor du har angivet en bredde og så
bruger margin: auto?

Men ak igen, når man har spørgsmål af den slags, så upload det,
evt, som en testside, så er det meget nemmere at komme med et bud
på en løsning.
--
Knud