charset, og validering.
Fra : John Kjoller

Dato : 29-04-05 14:45

Jeg er ikke så stiv i det her med validering. Men vil gerne lære.

Spørgsmål:
Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal skrive at min side består af?
- Lige nu skriver jeg: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=iso-8859-1">

Kun fordi jeg læste et sted at det var det mest almindelige....

Spørgsmål:
Hvilken validerings maskine fungerer bedst med sider programmeret i php?

KH
John

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-04-05 15:01

John Kjoller skrev:

> Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal skrive at min side består af?
> - Lige nu skriver jeg: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
> charset=iso-8859-1">

Det er formentlig også helt fint. De fleste programmer vil som standard
gemme i ovenstående tegnsæt (eller window-tegnsættet cp1252 - der er så
tæt på iso-8859-1 at det ikke giver problemer i praksis).

Det eneste du skal være opmærksom på, er hvis din server sender et andet
tegnsæt ud - i så fald vil det være servertegnsættet der "vinder", men
det er generelt uheldigt at angive to forskellige tegnsæt i samme
dokument. Det sker normalt kun sjældent at man får den type problemer,
men du opdager det hvis du validerer mod fx. W3's validator - og den
vælger et andet tegnsæt end det du selv har angivet.

> Hvilken validerings maskine fungerer bedst med sider programmeret i php?

a) Validering af html (og css for den sags skyld) er helt uafhængig af
hvordan html-siden er genereret. Det er altså underordnet om du skal
validere en php-side, en html-side, en asp-side eller noget helt fjerde
- validatoren tager kun hensyn til de html/css-koder den modtager.

b) Jeg plejer at anvende W3's validator, men WDG's fungerer også fint.
WDG-validatoren har mulighed for at validere et helt site samt mulighed
for selv at indtaste html-koden til validering - det kan være meget
rart. WDG's css-validator kan til gengæld ikke bruges på html-filer (som
W3's css-validator kan).

Jeg anvender udvidelsen checky til Firefox - det giver en enkel mulighed
for at validere mod et utal af tjenester. Med et enkelt tastetryk kan
man starte agenten som validerer den aktuelle side mod de tjenester man
har sat den op til at tage med som standard (hos mig html+css hos W3).
Opera har længe haft mulighed for at validere html-koden ved at trykke
Ctrl-Alt-V - men css-valideringen findes til gengæld ikke som standard.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 30-04-05 12:35

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Opera har længe haft mulighed for at validere html-koden ved at trykke
>Ctrl-Alt-V - men css-valideringen findes til gengæld ikke som standard.

http://nontroppo.org/wiki/WebDevToolbar -- og når du er færdig med
dit webarbejde, slår de alle disse menuer mv. fra og kan bruge Opera
mere normalt til surfing.

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/compare/