background
Fra : John Kjoller

Dato : 26-04-05 18:41

Er det muligt at fiksere et baggrundsbillede, så det ikke scroller med - og
så det virker i alle (eller de fleste) browsere?

Har tidligere brugt <body background="x.jpg" bgproperties="fixed">

Men mon ikke der er noget css, som fungerer bedre?

Kh
John

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 19:25

John Kjoller wrote:
> [...]
>
> Har tidligere brugt <body background="x.jpg" bgproperties="fixed">
>
> Men mon ikke der er noget css, som fungerer bedre?

Du kan bruge

body {
background-image:url('x.jpg');
background-repeat:none;
}

Se evt. mere her http://www.w3schools.com/css/css_background.asp

/Frederik Sørensen

Fra : John Kjoller

Dato : 26-04-05 21:35

> Du kan bruge
>
> body {
> background-image:url('x.jpg');
> background-repeat:none;
> }

Tusind tak. Kan dette også placeres i et eksternt css-ark?
Jeg prøvede at skrive det ind i mit stylesheet, men så virker det ikke...
Først når det er placeret på selve siden fungerer det.

??

KH
John

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-05 22:05

Frederik Sørensen wrote:

> Du kan bruge
>
> body {
> background-image:url('x.jpg');
> background-repeat:none;
> }

Øh, det får da ikke baggrundsbilledet til at blive stående. Det vil da kun
resultere i, at billede ikke gentages hverkan vandret eller lodret.

I øvrigt er none en ugyldig værdi. Det hedder background-repeat:no-repeat;.

Fastlåst baggrund opnås med background-attachment:fixed;.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-04-05 19:34

John Kjoller skrev:

>Har tidligere brugt <body background="x.jpg" bgproperties="fixed">

body {background: x.jpg white fixed}

Vil du bestemme hvor det skal være på siden, så f.eks.:

body {background: x.jpg white top center fixed}
body {background: x.jpg 200px 400px white fixed}
body {background: x.jpg 20% 10% white fixed}
--
Knud

Fra : TL

Dato : 26-04-05 21:10

> body {background: x.jpg white fixed}

Kan man erstatte white herover med hex-værdien, og kræver det så også bare
mellemrum og ingen ; imellem værdierne?

TL

- - -
www.lindkold.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-04-05 21:20

TL skrev:

>Kan man erstatte white herover med hex-værdien, og kræver det så også bare
>mellemrum og ingen ; imellem værdierne?

Ja, slevfølgelig, når man bruger en kortform, som kan indholde
flere ting, så skal der ikke ; imellem.

body {background: x.jpg #ffffff fixed}
--
Knud

Fra : TL

Dato : 26-04-05 21:21

> Ja, slevfølgelig, når man bruger en kortform, som kan indholde
> flere ting, så skal der ikke ; imellem.
>
> body {background: x.jpg #ffffff fixed}

takker

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-04-05 22:08

Knud Gert Ellentoft skrev:

>body {background: x.jpg #ffffff fixed}

Har kvajet mig, der skal stå url foran i alle eksemplerne.

body {background: url(x.jpg) #ffffff fixed}
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-05 22:07

Knud Gert Ellentoft wrote:

> body {background: x.jpg white fixed}

Det er ikke den rigtige måde at definer baggrundsbillede på. Det skal være
sådan:

body {background: url(x.jpg) white fixed}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 27-04-05 21:12

Tak, alle.

Jeg havde fundet ud af at rette til, så det blev korrekt. Men jeg mangler at
finde ud af om jeg kan få det flyttet ud i min eksterne css. Det fungerer
sålænge det er placeret direkte på min side - men hvis jeg flytter det ud i
min eksterne css, så virker det ikke længere....

Kender nogen grunden til det?

Kh
John

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-05 22:01

John Kjoller skrev:

> [...]
> eksterne css. Det fungerer sålænge det er placeret direkte på
> min side - men hvis jeg flytter det ud i min eksterne css, så

Det kunne være fordi der er senere specifikationer i dit css-ark
der overtrumfer din rettelse.

Hvis du giver et link til siden, er det lettere at hjælpe (gerne ét
link til den fungerende side og et andet link til siden med den
rettelse der ikke virker)-

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Kjoller

Dato : 29-04-05 14:37

> Hvis du giver et link til siden, er det lettere at hjælpe (gerne ét
> link til den fungerende side og et andet link til siden med den
> rettelse der ikke virker)-

Det gør jeg, så snart jeg lige har fikset nogle validerings ting og sager.
Tak

KH
John