Browser support
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 16:56

Jeg har gået lidt og overvejet hvilke browsere der er et must at
supporte. Jeg ved godt at det er svært at svare på og også i højgrad
kommer an på målgruppen.

Umiddelbart vil jeg sige at disse browsere er et must support:
IE6
Firefox 1.x (Gecko)
Safari 1.x (khtml)
Opera 7+

Men jeg er meget i tvivl om man bør have IE5 på listen også.

De statistikker jeg har fundet siger at IE5 står for mellem 0 og 20% af
side visningerne. Hvad er folks erfaringer og mening om det?

Er der andre browsere der er et must at supporte?

/Frederik Sørensen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-04-05 17:47

Frederik Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> De statistikker jeg har fundet siger at IE5 står for mellem 0 og 20% af
> side visningerne. Hvad er folks erfaringer og mening om det?

Hvis IE5 ligger så højt, så bør den jo være med fremfor Opera.
Hvor meget ligger Firefox og Safari på for tiden?

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Jari

Dato : 26-04-05 20:55

On 26 Apr 2005 16:47:27 GMT, Per Rasmussen <jeg@skalgivedig.dk> wrote:

>Hvis IE5 ligger så højt, så bør den jo være med fremfor Opera.
>Hvor meget ligger Firefox og Safari på for tiden?

Jeg har et site som har haft ca. 3000 unike i denne måned. Det er et
nyhedssite, som bliver fundet på mange forskellige søgeord/sætninger,
så brugerne er meget forskellige. 97% af trafikken kommer fra google.

MSIE             16604   86.1 %
   Msie 6.0   Nej   16010   83 %
   Msie 5.5   Nej   271   1.4 %
   Msie 5.23   Nej   26   0.1 %
   Msie 5.22   Nej   10   0 %
   Msie 5.17   Nej   8   0 %
   Msie 5.14   Nej   4   0 %
   Msie 5.13   Nej   19   0 %
   Msie 5.01   Nej   111   0.5 %
   Msie 5.0   Nej   145   0.7 %

FIREFOX          2139   11 %
   Firefox 1.0.3   Nej   99   0.5 %
   Firefox 1.0.2   Nej   232   1.2 %
   Firefox 1.0.1   Nej   242   1.2 %
   Firefox 1.0   Nej   1537   7.9 %

Andre             529   2.7 %
   Safari      Nej   178   0.9 %
   Ukendt      ?   140   0.7 %
   Mozilla      Nej   101   0.5 %
   Opera      Nej   50   0.2 %

Thomas Jari

Fra : from south

Dato : 26-04-05 18:44

Hej Frederik.
"Frederik Sørensen" <hellfire@NOSPAM.SPAM.patch.dk> skrev i en
meddelelse news:426e643e$0$635$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> af side visningerne. Hvad er folks erfaringer og mening om det?
>
> Er der andre browsere der er et must at supporte?

Kan du ikke bare lave din side så den virker i IE FF og Opera, i nyeste
udgave, så tror jeg at de fleste er glade. Hvis du laver din side i
valid kode, så kan det ikke være så mange som har problemer. Mvh Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-05 10:38

Frederik Sørensen skrev:

> Umiddelbart vil jeg sige at disse browsere er et must support:
> IE6
> Firefox 1.x (Gecko)
> Safari 1.x (khtml)
> Opera 7+

Ingen tvivl om det.

> Men jeg er meget i tvivl om man bør have IE5 på listen også.

I mine øjne hører den stadig med til de browsere man er nødt til at tage
hensyn til. Det er noget tid siden jeg sidst har tjekket statistikker
for mine egne sites, men IE5.x har i hvert fald tidligere været klart
større end Safari og Opera og på niveau med Firefox.

> De statistikker jeg har fundet siger at IE5 står for mellem 0 og 20% af
> side visningerne. Hvad er folks erfaringer og mening om det?

Først og fremmest mener jeg at man skal være særdeles varsom med at tage
statistikker for andet end ens eget site alvorligt. Der kan være ganske
store variationer alt efter hvem der måler og hvad der måles på.

Hvis man skal tage en dansk statistik, kan man kigge på Gallup/FDIM:
<http://fdim.dk/?vis=page&ID=73>.

Her ser top ti (januar 2005) ud som følger:

(Placering, Browser, Andel i procent)
1   MSIE 6.0   87.84
2   MSIE 5.0   3.46
3   Netscape 4.0   2.63
4   Mozilla Firefox 1.0   2.36
5   MSIE 5.5   1.92
6   Unresolved: Java Enabled   0.53
7   Safari   0.26
8   Netscape 5.0   0.24
9   Mozilla Firefox 0.10   0.22
10   MSIE 5.2   0.2

Hvis man skal følge den statistik, kan man altså bytte Opera og Safari
med IE 5.x og Netscape 4.0 !

DIX-statistikken har i mine øjne nogle svagheder - primært er der i mine
øjne en stor skævhed i at msn.dk optræder som det formentlig stadig
største site i statistikken (tidligere var msn.dk en klar nr. 1 med ca.
1.5 millioner unikke besøgende pr. uge - nu er tallet hemmeligt).

MSN fungerer som prædefineret startside i Internet Explorer - så alle
der ikke selv har ændret startsiden, vil generere et besøg på MSN hver
gang de åbner IE. Hvis man anvender Windows Messenger, vil klik på links
mv. også åbne IE - uanset hvilken standardbrowser man har valgt.

Endelig kan man ikke se hvordan FDIM-statistikken håndterer browsere der
forklæder sig som IE (som fx Opera gør i standardopsætningen).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-05 10:51

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> (Placering, Browser, Andel i procent)
> 1 MSIE 6.0 87.84
> 2 MSIE 5.0 3.46
> 3 Netscape 4.0 2.63
> 4 Mozilla Firefox 1.0 2.36
> 5 MSIE 5.5 1.92
> 6 Unresolved: Java Enabled 0.53
> 7 Safari 0.26
> 8 Netscape 5.0 0.24
> 9 Mozilla Firefox 0.10 0.22
> 10 MSIE 5.2 0.2

To ting undrer mig her:

At der rapporteres om en NN5, den kender jeg ikke.
At der stadig er over 2% der bruger det gamle skrammel NN4.

Hvad siger andre statistikker om NN4? - ikke fordi jeg vil bruge bare 2
minutter på at tilgodese den (eller andre generation4-browsere).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-05 11:18

Erik Ginnerskov skrev:

> At der rapporteres om en NN5, den kender jeg ikke.

Jeg vil tro at det er Mozilla 1.x der registreres som NN5. User-Agent i
Mozilla (og andre Gecko-browsere) starter med Mozilla/5.0 (hvor IE6 i
øvrigt angiver Mozilla/4.0).

Firefox angiver så navnet "Firefox/1.x.x" (hvor x'erne er
versionsnavnet) i enden af strengen - men i Mozilla står der her bare en
Gecko-version.

Det er også muligt at Netscape 6.x og 7.x registreres på denne måde. I
hvert fald er ingen af de nævnte browsere med på browserlisten fra
Gallup (der lister i alt 14 browsere).

> At der stadig er over 2% der bruger det gamle skrammel NN4.

Ja, det er skræmmende.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : René Løweneck

Dato : 27-04-05 12:00

Hej Jens !

> [...]
> <http://fdim.dk/?vis=page&ID=73>.
> Her ser top ti (januar 2005) ud som følger:

Det vil sige, at vi kun behøver at koncentrere os om MSIE 6. Så dækker vi
ca. 90% af brugerne )

Så skidt med de sidste 10%. Dem kan pingvinerne få.

Shit, I love statistics )

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-05 12:14

René Løweneck wrote:

> Det vil sige, at vi kun behøver at koncentrere os om MSIE 6. Så
> dækker vi ca. 90% af brugerne )

Nej, koncentrer dig om at lave standards-sættende valide sider. Og undlad at
bruge IE som monitor i udviklingsfasen. Så rammer du nær de 100% af
brugerne.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : René Løweneck

Dato : 27-04-05 12:29

Hej Erik !

> Nej, koncentrer dig om at lave standards-sættende valide sider.

Øv nej, deet kedligt. Det laver jeg jo i forvejen )

> Og undlad at bruge IE som monitor i udviklingsfasen. Så rammer du nær de
> 100% af brugerne.

Når man er MCP, så er man vel lidt miljøskadet )

Sorry, could'nt help it. Skal nok krybe ned under min sten igen )

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-05 14:34

René Løweneck skrev:

> Det vil sige, at vi kun behøver at koncentrere os om MSIE 6. Så dækker vi
> ca. 90% af brugerne )

Man kan også skrive til IE i quirksmode (og dermed have IE5.x dækket ind
sammen med IE6) - det vil give en dækning på over 93%. Tager man så lige
den gamle NN4 med, kommer vi op på over 95%.

Hvis nogen skulle være i tvivl, anbefaler jeg *ikke* ovenstående
fremgangsmåde. Dels på grund af usikkerhed i statistikken. Og dels fordi
der er flere gode grunde til at understøtte nye browsere selv om deres
andel i statistikken er lille. Blandt folk der bruger nettet meget, vil
andelen af nye (og "alternative"/non-IE) browsere være større end
gennemsnittet.
Disse folk er interessante dels fordi de ofte vil bruge en netløsning
hvis den eksisterer (fx købe ind via nettet), dels fordi de måske
fungerer som vejledere for en god del af deres omgangskreds, og endelig
fordi de i højere grad end gennemsnitsbrugerne vil brokke sig hvis de
støder på en side der ikke virker.

Ovenstående iagttagelser bygger *ikke* på statistikker ;)

Nedenstående statistikjoke er måske også værd at tage med her:
   "64% af alle statistiske undersøgelser er værdiløse"

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : René Løweneck

Dato : 27-04-05 15:58

Hej Jens !

> [...]
> andel i statistikken er lille. Blandt folk der bruger nettet meget, vil
> andelen af nye (og "alternative"/non-IE) browsere være større end

Jeg tror faktisk at det mere er alders- og interesse betinget end
brugsbetinget.

> [...]
> fungerer som vejledere for en god del af deres omgangskreds, og endelig
> fordi de i højere grad end gennemsnitsbrugerne vil brokke sig hvis de

Det kan du da have ret i. Men det er nu også lidt målgruppeafhængigt.

> Nedenstående statistikjoke er måske også værd at tage med her:
> "64% af alle statistiske undersøgelser er værdiløse"

Og så denne her : Der findes hvid løgn, sort løgn og så statistik.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-05 23:46

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nedenstående statistikjoke er måske også værd at tage med her:
> "64% af alle statistiske undersøgelser er værdiløse"

Der findes 3 slags løgn:

Den lille hvide løgn
Den forbandede løgn
Statistik.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 28-04-05 22:23

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse >
Nedenstående statistikjoke er måske også værd at tage med her:
> "64% af alle statistiske undersøgelser er værdiløse"

"Det har jeg aldrig sagt og i øvrigt var det ikke en spraydåse, men en bøtte
med rød maling."

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-04-05 16:31

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Endelig kan man ikke se hvordan FDIM-statistikken håndterer browsere der
>forklæder sig som IE (som fx Opera gør i standardopsætningen).

Opera kan nu sættes til fuldstændig at give sig ud for at være IE
eller Mozilla (dvs. man kan få fjernet "opera" i UA-strengen[1]),
hvorfor det slet ikke er muligt at "håndtere" Opera.

[1] http://operalover.tntluoma.com/8/day_9_uaini

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/compare/