Søgemaskineopdatering
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-04-05 06:54

Jeg blev den anden dag spurgt til råds om hvordan man sikrer sig, at
ens hjemmeside optræder "øverst" efter en søgning på Google. Mit
umiddelbare svar var noget i retning af "overhold standarderne", brug
de semantiske elementer med omtanke" og lignende.

Men hvad med META-tags?

Bliver de overhovedet brugt til indexering længere - og i givet fald,
af hvilke søgemaskiner?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-04-05 10:00

"Jesper Stocholm" <tdcnospam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> umiddelbare svar var noget i retning af "overhold standarderne", brug
> de semantiske elementer med omtanke" og lignende.

Standarderne/validering er faktisk ikke så væsentlig ifht. Google. Den kan
læse stort set alt der kan ses i IE, så den er meget tolerant.
Semantikken er derimod vigtig , Title og h-tags bør indeholde det relevante
søgeord, og det bør også optræde først i alm. tekst.

> Men hvad med META-tags?
>
> Bliver de overhovedet brugt til indexering længere - og i givet fald,
> af hvilke søgemaskiner?

Google bruger ikke keywords eller content til noget. Description anvendes
måske i nogen sammenhænge (er der nogen der hævder, - jeg akn ikke rigtig
selv verificere det), men ikke til indeksering.

Men en meget vigtig ting i Googles ranking er antallet af indgående links
til sitet/siden og kvaliteten af disse. Jo flere links man har jo højere
rank. Og fra jo højere rankede sites man har links jo bedre.
Den generelle pagerank (altså uden hensyn til søgeord) kan man se på et
hvilken som helst site, hvis man installere Googles toolbar (som sikkert kun
virker med IE).

Og BTW: Hvad/hvor meget der skal til for at amn kommer øverst er meget svært
at sige. Det kommer nemlig an på hvad alle de andre fundne sider gør

www.searchenginewatch.com er der meget mere information.

/Per

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-04-05 12:01

Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

>"Jesper Stocholm"
> [...]

ok

>Semantikken er derimod vigtig , Title
>og h-tags bør indeholde det relevante
>søgeord, og det bør også optræde først
>i alm. tekst.

jæs

>Google bruger ikke keywords eller
>content til noget. Description anvendes
>måske i nogen sammenhænge (er der
>nogen der hævder, - jeg akn ikke rigtig
>selv verificere det), men ikke til indeksering.

Ja, det var også min opfattelse - og jeg vil umiddelbart råde dem
til at man ikke bruger tid på at putte content-information på
siderne - da de ikke (tilsyneladende) bruges til noget.

>Og BTW: Hvad/hvor meget der skal til
>for at amn kommer øverst er meget svært
>at sige. Det kommer nemlig an på hvad
>alle de andre fundne sider gør

Ja - jeg lavede for noget tid siden noget google-boosting, hvor vi
lagde links til et nyt website på 5 andre websites. I linket var
de søgeord vi kunne forestille os folk ville bruge. Det
resulterede i, at vi efter en uge lå i top5 ved søgning på google.

(det var et website til en relativt smal niche)

>På www.searchenginewatch.com er der
>meget mere information.

Det vil jeg hermed give videre.

Tak for input.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Thomas Jari

Dato : 21-04-05 13:20

On Thu, 21 Apr 2005 10:59:45 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>hvilken som helst site, hvis man installere Googles toolbar (som sikkert kun

Lige et tillæg til den her. Det er vigtigt at anchorteksten i de
indgående links er varierede og indeholder de ord du gerne vil findes
på.

Et lille eksempel. Jeg har for nogle dage siden lavet en lille
testside med noget tekst om webdesign og nogle rss feeds fra
dk.edb.internet.webdesign. Planen var at optimere siden til "webdesign
nyheder" - Det lykkedes fint. Jeg har placeret et link til testsiden
på en anden side med anchorteksten "webdesign debat" - Denne sætning,
kan man ikke finde på testsiden. Alligevel ligger den nummer 1 når man
søger på google. Det viser hvor vigtigt det er at bruge god
anchortekst og hvorfor man ikke skal bruge dem her: læs mere, tryk
her, info osv....

Thomas Jari

Fra : Lars Raaby

Dato : 21-04-05 20:33

Jesper Stocholm skrev:
> [...]
> umiddelbare svar var noget i retning af "overhold standarderne", brug
> de semantiske elementer med omtanke" og lignende.

Prøv at kikke på denne side. "Sådan bliver du synlig hos Google"
http://www.djh.dk/ejour/1004/40SeOptim.html

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng