Tekst fra css-ark
Fra : Jasmin

Dato : 16-04-05 13:07

Er det muligt i et css-ark at beskrive, at domænenavnet - og gerne som
aktivt link - skal skrives på alle sider nederst til venstre eller højre?

Jeg har allerede et css-ark til anvisning af baggrundsfarven.

Hvis det er muligt, er der så en venlig sjæl, der vil skrive koden?

Med venlig hilsen

Jasmin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-04-05 13:28

Jasmin skrev:

>Er det muligt i et css-ark at beskrive, at domænenavnet - og gerne som
>aktivt link - skal skrives på alle sider nederst til venstre eller højre?

Nej, css er ikke bergnet til inkludere indhold med.

Du kan bruge noget serverside (ssi, asp eller php) til at
inkludere indhold med, hvis det kan bruges på dit webhotel.

Læs f.eks. http://html-faq.dk/2014.asp
--
Knud

Fra : Jasmin

Dato : 16-04-05 14:11

> [...]

> Du kan bruge noget serverside (ssi, asp eller php) til at
> inkludere indhold med, hvis det kan bruges på dit webhotel.

Tak for svaret. Det lyder for indviklet til mine evner J

Kan man i stedet lave noget, der kan tilknyttes alle sider - én for én - men
således, at det tilknyttede kan ændres i et hug?

Med venlig hilsen

Jasmin

Fra : Christoffer

Dato : 16-04-05 16:42

> Tak for svaret. Det lyder for indviklet til mine evner J
>
> Kan man i stedet lave noget, der kan tilknyttes alle sider - én for én -
> men således, at det tilknyttede kan ændres i et hug?

Egentlig er det meget nemt.. et eksempel på includes med php ville være

side.php

<head>
<title>Siden</title>
</head>

<?php include("menu.html"); ?>
Resten af din side

På den måde henter du filen menu.html ind på siden, og dermed kan du nøjes
med at rette i menu.html når du vil ændre i menuen ...

Fra : René Jensen

Dato : 16-04-05 16:51

Jasmin wrote:
> Kan man i stedet lave noget, der kan tilknyttes alle sider - én for én - men
> således, at det tilknyttede kan ændres i et hug?

Man kan indkludere et HTML dokument fra samtlige HTML dokumenter, man
f.eks. ønsker at tilføje en footer:

<!-- file="/includes/html_footer.html" -->

Der oprettes så en fil, hvor der kun tilføjes det HTML kode, der skal
indkluderes i de andre dokumenter. I html_footer.html dokumentet kan man
således lave en CSS reference til sine CSS klasser, der formaterer
teksten som ønsker den skal se ud.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-04-05 17:09

René Jensen wrote:
> Jasmin wrote:

> Man kan indkludere et HTML dokument fra samtlige HTML dokumenter, man
> f.eks. ønsker at tilføje en footer:
>
> <!-- file="/includes/html_footer.html" -->

Det er ikke helt korrekt. For at få serveren til at inkludere noget
eksternet på siden, skal dens efternavn ændres til .shtml - hvis man da ikke
i stedet vælger at ændre det til .asp. Under alle omstændigheder forudsætter
det, at severen understøtter enten ssi eller asp.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-04-05 05:54

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Under alle omstændigheder forudsætter
> det, at severen understøtter enten ssi eller asp.

Det sad jeg lige og tænkte på. Ved jo ikke, om hendes host gør det.
Ellers kan det klares med javaScript:

I head-sektionen indsættes dette stykke kode:
<script language="JavaScript" src="FILNAVN.js"></script>

I filen med navnet FILNAVN.js skrives noget a la:

function standard{
document.write("Den tekst der skal stå på alle sider")
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-04-05 05:58

Hovsa! Glemte lige en vigtig detalje:

På dét sted på siden, hvor man vil placere teksten skrives så dette:
<script language="JavaScript">
standard()
</script>

- hvor "standard" var det, jeg kaldte funktionen i .js-filen
Du kunne også kalde den "jegharjordihovedet"

Nå! Nu er vi vist mere inde i client-side forummet. :-/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-04-05 13:53

Philip Nunnegaard wrote:

> Det sad jeg lige og tænkte på. Ved jo ikke, om hendes host gør det.
> Ellers kan det klares med javaScript:

Det er korrekt. Men hvis brugeren har spærret for afvikling af javascripts,
er siden uden navigation. En javascript-menu er en abslut nødløsning, som
jeg ikke vil anbefale, hvis andet er muligt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Bente

Dato : 01-05-05 14:59

Tak for alle svarene, der bringer én videre.

Dog var løsningerne for "langhårede" til mig lige nu, men jeg er på vej.

Med venlig hilsen

Jasmin