Centreret kasse
Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 14-04-05 08:24

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<title>XHTML 1.1 DK standard</title>
body {
margin: 0px;
overflow: scroll}
#kasse {
width: 860px}
</head><body>

Tekst, tekst tekst, tekst

Min #kasse vil ikke stå i midten i Firefox. Jeg har prøvet med p-tags
omkring kassen, text-align: center i body og align="center" i kassen,
men ingen af delene virker i FF. Text-align: center i body virker i
IE.

Hvordan centrerer jeg kassen?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-05 09:37

Kristian Kjærgaard skrev:

> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Undgå brug af xml-erklæringen i xhtml - det sætter IE i quirksmode, mens
Firefox og Opera m.fl. går i standardmode. Det er normalt ikke praktisk.

Se evt. her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration>

> body {
> margin: 0px;

Hvis du vil have kassen centreret, skal du have margin: auto i stedet
for margin: 0.

> Min #kasse vil ikke stå i midten i Firefox. Jeg har prøvet med p-tags
> omkring kassen,

- det er ikke valid kode (p-elementer må ikke indeholde blok-elementer).

> text-align: center i body og align="center" i kassen,

Text-align er beregnet til at centrere tekst - ikke bokse.

> men ingen af delene virker i FF. Text-align: center i body virker i
> IE.

Det virker fordi IE er i quirksmode (på grund af din xml-erklæring). Det
kan stadig være nødvendigt at centrere med text-align, hvis man vil have
centreringen til at virke i ældre IE-browsere (5.x og tidligere) - der
ikke forstår korrekt css-centrering.

Se evt. css-centrering gennemgået her: <http://html-faq.dk/2007.asp>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 14-04-05 14:29

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<title>Centreringsforsøg</title>
8859-1" />
body {
margin: auto;}
#kasse {
width: 860px;
border: 1px solid blue;}
Tekst, som skal stå i midten...

Nu har jeg rettet de ting, som du, Jens, og Hintzmanns side
påpegede. Men #kasse vil stadig ikke stå i midten (den vandrette
midte).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-04-05 15:20

slet P1CC0 skrev:

>Nu har jeg rettet de ting, som du, Jens, og Hintzmanns side
>påpegede. Men #kasse vil stadig ikke stå i midten (den vandrette
>midte).

Du skal margin: auto på #kasse og ikke body.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-04-05 15:23

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Du skal margin: auto på #kasse og ikke body.

Og så måske lidt tilføjelse:

Den vises faktisk centreret i dit kodeeksempel, men da du ikke
angiver nogen width på body, så bruges default værdien 100% og
100% centreret af 100% giver selvfølgelig det resultat du fik.
--
Knud

Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 15-04-05 08:39

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:
>Den vises faktisk centreret i dit kodeeksempel, men da du ikke
>angiver nogen width på body, så bruges default værdien 100% og
>100% centreret af 100% giver selvfølgelig det resultat du fik.

Men hvis jeg bruger en fast værdi, er resultatet så ikke
forskelligt i forskellige vinduesstørrelser?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-04-05 14:55

slet NZZH5 skrev:

>Men hvis jeg bruger en fast værdi, er resultatet så ikke
>forskelligt i forskellige vinduesstørrelser?

Nej, margin: auto vil altid placere det i midten.

Men du bør ikke bruge det på <body>, men hvis du vil ha' hele
siden centreret, så smid det hele ind i en <div> i stedet for.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-05 15:22

Kristian Kjærgaard skrev:

> body {
> margin: auto;}
> #kasse {
> width: 860px;

Sæt margin: auto på #kasse i stedet for på body. Jeg byttede om på det
før - beklager.

NB: Det er lettere at vurdere dit problem hvis du giver et link til din
side. Se evt. her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 15-04-05 08:35

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:
>NB: Det er lettere at vurdere dit
>problem hvis du giver et link til din
>side. Se evt. her:
><http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.h tml>.

Ja, jeg ved det. Men det har jeg desværre ikke mulighed for.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-05 09:58

Kristian Kjærgaard skrev:

> Ja, jeg ved det. Men det har jeg desværre ikke mulighed for.

Hvorfor ikke? De fleste udbydere tilbyder også en smule hjemmesideplads,
og hvis man vil lave en side som andre skal kunne se, skal man jo under
alle omstændigheder have et sted at lægge siden op.

Man kan i øvrigt også bruge en gratis service som <http://www.frac.dk/>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 15-04-05 11:56

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:
>Man kan i øvrigt også bruge en
>gratis service som
><http://www.frac.dk/>.

Af webhoteller med godt ry (i folkeskolen, hvor jeg hører til), er
der kun 1go, og deres gratis webhotel er nede. Frac havde jeg ikke
hørt om.

Hvis jeg havde et webhotel, så ville jeg også fremstille problemet
på hotellet(!).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-05 12:52

Kristian Kjærgaard skrev:

> Af webhoteller med godt ry (i folkeskolen, hvor jeg hører til), er
> der kun 1go, og deres gratis webhotel er nede. Frac havde jeg ikke
> hørt om.

Frac har været en glimrende service i et godt stykke tid. De har dog for
nylig haft en længere periode hvor siden var død - formentlig på grund
af for stor belastning. Men de er oppe igen nu.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-04-05 14:44

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>- det er ikke valid kode (p-elementer må ikke indeholde blok-elementer).

Og det er align="center" heller ikke i strict (x)html eller xhtml
1.1.
--
Knud