problem med <pre> i firefox og større i IE~
Fra : trader

Dato : 13-04-05 17:27

hej alle

Jeg sidder og er ved at lave på min side og skal have lave et
sted hvor jeg kan vise eksempler på kilde-kode, i dette her
tilfælde er det PHP. Jeg bruger <pre> tagget til det men når det
bliver vist i firefox så er alt koden centreret og kan ikke sætte
til at være text-align: left i CSS som jeg bruger til at styre
det med!

siden kan i se her på

http://localhost/mySite/php_mysql_connect.php

I IE er det endda endnu værre.

mit CSS er for <pre> tagget:

pre.code{

   white-space: pre;
   color: #000000;
   background-color: #999999;

   padding-right: 2px;
   padding-left: 2px;
   padding-bottom: 2px;
   padding-top: 2px;
   font: 8pt Courier, monospace;
   width: 100%;

   overflow:   scroll;
   overflow:    auto;

}

Håber at der er nogen der kan komme med nogle gode råd , og
hvis der er nogen der erfaring med at lave en sådan kode box så
må i endelig kommer frem

mvh Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : trader

Dato : 13-04-05 17:52

trader wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>

> Håber at der er nogen der kan komme med nogle gode råd , og
> hvis der er nogen der erfaring med at lave en sådan kode box så

har lige tilføjet det rigtige link

Fra : trader

Dato : 13-04-05 22:19

har lavet min side større så problemet er lige blevet udat, men fandt
ud af det. Når man i sin editor har whitespace vil <pre> tagget
automatisk tilføje det ud på skærmen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-05 10:01

trader skrev:

> har lavet min side større så problemet er lige blevet udat, men fandt
> ud af det. Når man i sin editor har whitespace vil <pre> tagget
> automatisk tilføje det ud på skærmen

Det er jo netop meningen med pre-elementet. I modsætning til almindelige
tekst-elementer (p o.l.) er pre beregnet til at vise tekst uden at ændre
på ombrydningen. Derfor bliver white-space ikke komprimeret som det sker
med andre elementer (hvor det er ligegyldigt om man skriver:

c</p>
)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-05 10:06

trader skrev:

> har lige tilføjet det rigtige link

Det er normalt en dårlig ide at rette i en citatblok - også selv om det
er en fejl der rettes. En bedre løsning er at angive rettelsen neden
under et kort citat af fejlen.

Eksempel:
***
   trader wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

   > http://localhost/mySite/php_mysql_connect.php

   Ups - det link kan I jo ikke bruge til noget. Her er det rigtige:

Fra : trader

Dato : 16-04-05 16:45

> Det er normalt en dårlig ide at rette i en citatblok - også selv om det
> er en fejl der rettes. En bedre løsning er at angive rettelsen neden
> under et kort citat af fejlen.

Ja det ved jeg men kom først lige i tanke om, at det nok var lidt dumt
efter jeg havde postet. Så det vil selvfølgelig være i tankerne hvis/når
samme situation opstår igen