Paragraph liniehøjde?
Fra : Martin Ploug

Dato : 06-04-05 21:38

Hej

Jeg vil gerne ændre på afatanden mellem en overskrift
og brødteksten, som kommer under.
- altså jeg har en H1 og en P.

Jeg kan vel bruge line-height til at ændre linieafstanden.
Jeg har lige prøvet lidt, men synes ikke det gav så meget,
Man ændrer vel både afstanden over og under det pågældende
tag man sætter line-heigt på - eller kan man undgå at ændre afstanden
over?

Er der grænser for, hvor meget kan jeg ændre liniehøjden?
hvilken enhed skal jeg angive tallet i?
Hvor kan jeg læse mere om linieafstand med html og css?

Jeg har prøvet med det her:

h1
{
font-family: verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 12px; color:#000000;
font-weight:bold;
padding-left:9px;
line-height:?:
}

{
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 11px; color:#000000;
padding-left:9px;
line-height:?:
}

På forhånd tak.

Hilsen Martin

Fra : Louise

Dato : 06-04-05 22:14

Prøv med

# h1{
margin-bottom: 0.8em;
}

Du kan selvfølgelig bruge andre enheder, f.eks px.

Louise

Fra : Martin Ploug

Dato : 06-04-05 22:59

> Prøv med
> # h1{
> margin-bottom: 0.8em;
> }
>
> Du kan selvfølgelig bruge andre enheder, f.eks px

Hmm, det kunne eg ikke få til at virke.

Jeg har bare et alm. h1 tag, men prøvede også at lave det til et div
tag. Er det ikke line-height, man skal bruge, eller margin være ligeså
godt?

- Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 06-04-05 23:20

Faldt lige over dette: http://www.webdesign101.dk/design/css_font_size.php
Det er åbenbart ikke line-height jeg skal bruge idette tilfælde.

Jeg vil ændre afstanden mellem H1 og P - er det så margin jeg skal bruge,
som
Louise foreslår?

- Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 06-04-05 23:44

Hej igen

Jeg har lige fundet en løsning, som virker.
Louises forslag er rigtigt nok.

Både H1 og P skal have margin angivelser.

Det virker på følgende måde:

h1
{
margin-top:0;
margin-bottom:0.2em;
}

{
margin-top:0;
margin-bottom:0.4em;
}

- Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 06-04-05 23:46

Det hedder i øvrigt linieskydning

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-04-05 22:24

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det hedder i øvrigt linieskydning

Det kan jeg lide problemløsning og fuld feedback.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-05 00:00

Martin Ploug wrote:

> Jeg vil gerne ændre på afatanden mellem en overskrift
> og brødteksten, som kommer under.
> - altså jeg har en H1 og en P.
>
> Jeg kan vel bruge line-height til at ændre linieafstanden.

Nej, line-height definerer linjeafstanden internt i f.eks. et <p>. Det har
ikke noget med den afstand at gøre, som du vil ændre på.

Du skal gøre det sådan:

h1 {
margin-bottom:3px;
}
p {
margin-top:3px;
}

Vælg eventuelt selv en anden størrelse. Du kan også lave det ved hjælp af
classes:

p.top {
margin-top:3px;
}

.... svarende til <p class="top">. Derved har du ikke fjernet den generelle
default topmargin på <p>-tags.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/