Sideformatering med css - floats
Fra : Erik Olsen

Dato : 04-04-05 20:23

I mit projekt med omlægning af sideformatering fra tabeller til css er
jeg begyndt at pusle med floatede billeder og tabeller. Det har givet
nogle kvaler og lært mig en del.

Det er lykkedes mig at få denne side
http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/kraft.htm til at se fornuftig ud
på skærmen (i IE6.0), men når den printes, går tingene i skuddermudder.

Typografiarket ses på
http://www.modelbaneteknik.dk/model/model_artikler.css.

Der er to billeder og tre tabeller der floates til højre, sidstnævnte i
en fælles <div> så det står korrekt under hinanden. Problemet er her at
teksten ved print ikke udfylder området til venstre for de floatede
elementer korrekt ud.

Hvad er det som går galt, og hvordan kan det løses?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-05 15:27

Erik Olsen wrote:

> [...]
> i en fælles <div> så det står korrekt under hinanden. Problemet er
> her at teksten ved print ikke udfylder området til venstre for de

Du har større problemer end det ved udskrift. Tabellerne bliver kun delvist
medtaget. Du har defineret en større sidebredde, end der er plads til på
papiret. På skærmen giver det af samme årsag vandret scroll i en
800*600-browser.

Prøv at læse disse sider:

http://html-faq.dk/2019.asp
http://html-faq.dk/2015.asp
http://html-faq.dk/2012.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-05 16:30

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> delvist medtaget. Du har defineret en større sidebredde, end der er
> plads til på papiret. På skærmen giver det af samme årsag vandret

Hensigten var at definere et "papirområde" på 700 pixels i bredden der
centrerer vandret i vinduet, og hvor tekstområdet er 630 pixels i
bredden. Efter et nærmere check ser det ud til at lykkes i IE hvor der
først kommer vandret scrollbar under 700 pixels i bredden, men ikke helt
i Netscape og Firefox hvor der kommer vandret scrollbar under 800 pixels
i bredden, men hvor siden ikke centrerer korrekt.

Jeg kan blot ikke se at tabellerne ikke kommer med, i alle tre tilfælde
ligger de i browservinduet indenfor tekstområdet på 630 pixels bredde.

Ellers må du forklare nærmere hvad du har observeret.

Forskellen skyldes måske den måde jeg laver centreringen på:

Jeg laver en boks om indholdet med en <div.side>

div.side {
padding-top:15px;
padding-right:35px;
padding-left:35px;
padding-bottom:15px;
background-color:#FFFFFF;
width:700px;
margin-top:0;
margin-right:0;
margin-left:-350px;
margin-bottom:0;
left:50%;
position:relative;
}

Findes der en bedre metode?

> Prøv at læse disse sider:
>
> http://html-faq.dk/2019.asp
> http://html-faq.dk/2015.asp
> http://html-faq.dk/2012.asp

Jeg har læst og forstået budskabet, men i dette tilfælde har jeg netop
valgt at lave en fast sidebredde i et forsøg på at styre
udskriftslayoutet. Ellers var det unægteligt lettere bare at lave en
pdf-fil til udskriften!

Den vandrette centrering i vinduet er kun for "syns skyld", oprindeligt
var siden venstrejusteret.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-05 16:51

Erik Olsen wrote:

> Ellers må du forklare nærmere hvad du har observeret.

Gerne:

http://hjemmesideskolen.dk/temp/print-dump.gif

'Vis udskrift' i FF.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-05 17:05

Erik Ginnerskov wrote:

> Gerne:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/temp/print-dump.gif
>
> 'Vis udskrift' i FF.

Ah, ja, det ser jo ikke godt ud. Sjovt nok ser min "vis udskrift" af
siden lidt anderledes ud i Mozilla Firefox 1.0.2, jeg kan nemlig slet
ikke se Fig. 6.

Har du nogen tips?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-05 19:17

Erik Olsen wrote:

> Ah, ja, det ser jo ikke godt ud. Sjovt nok ser min "vis udskrift" af
> siden lidt anderledes ud i Mozilla Firefox 1.0.2, jeg kan nemlig slet
> ikke se Fig. 6.

Åh, jeg er en knold.

Jeg har valgt bredde af tekstafsnittet = 630px (svarer til hvad der kan
udskrives på en A4-side med printermarginer sat til 19 mm som er default
i IE). Jeg bruger så padding-right og -left = 35px til at styre "luft"
omkring teksten, men så bliver hele bredden som skal udskrives 700px,
det er der naturligvis ikke plads til.

Hele miseren kommer af at jeg ville gøre baggrunden udenfor dokumentet
grå, men for at det skal se rimeligt ud, skal der naturligvis være
afstand fra teksten til den grå baggrund. Er der andre måder at løse
dette på som ikke påvirker størrelsen af det område der printes?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-05 23:07

Erik Olsen wrote:

> Jeg har valgt bredde af tekstafsnittet = 630px (svarer til hvad der
> kan udskrives på en A4-side med printermarginer sat til 19 mm som er
> default i IE).

Lad være med at sætte en eksakt bredde på siden. Så vil den automatisk
tilpasse sig den plads, der er til rådighed - også ved udskrift til papir.

> Hele miseren kommer af at jeg ville gøre baggrunden udenfor dokumentet
> grå, men for at det skal se rimeligt ud, skal der naturligvis være
> afstand fra teksten til den grå baggrund.

Det er omsonst, for baggrundsfarven kommer alligevel ikke med på udskrift,
medmindre bugeren selv har indstillet sin browser til at tage den med. Den
mulighed er som default slået fra i alle browsere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-04-05 10:02

Erik Ginnerskov wrote:

> Lad være med at sætte en eksakt bredde på siden. Så vil den automatisk
> tilpasse sig den plads, der er til rådighed - også ved udskrift til
> papir.

Tja, jeg har nu en gang lagt mig fast på fast bredde for at kunne styre
sidelayoutet i udskriften.

Den opgave kunne jeg løse ved formatering med tabeller; kan det så højt
besungne css virkelig ikke klare den?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-05 13:01

Erik Olsen wrote:

> Tja, jeg har nu en gang lagt mig fast på fast bredde for at kunne
> styre sidelayoutet i udskriften.

Netop derfor går det galt. Uden den faste bredde vil det komme til at passe.
Du floater bare dine tabeller right med en defineret bredde på dem og
teksten til venstre for dem vil optage den resterende plads og eventuelt gå
længere ned, hvis bredden er begrænset.

> Den opgave kunne jeg løse ved formatering med tabeller; kan det så
> højt besungne css virkelig ikke klare den?

Jo, da:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-04-05 16:49

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> dem og teksten til venstre for dem vil optage den resterende plads og
> eventuelt gå længere ned, hvis bredden er begrænset.

Skal jeg forstå dit svar som at anvendelsen af fast bredde alligevel
ikke er et problem når blot man benytter løsningerne som er beskrevet på
de sider du linker til?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-05 21:44

Erik Olsen wrote:

> Skal jeg forstå dit svar som at anvendelsen af fast bredde alligevel
> ikke er et problem når blot man benytter løsningerne som er beskrevet
> på de sider du linker til?

Nej. De floatede elementer skal have en bredde, for at de ikke-floatede
elementer kan lægge sig vid siden af. Men den samlede sidebredde behøver
ikke være fast defineret.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-04-05 10:17

Erik Ginnerskov wrote:

> Nej. De floatede elementer skal have en bredde, for at de
> ikke-floatede elementer kan lægge sig vid siden af. Men den samlede
> sidebredde behøver ikke være fast defineret.

Det var jeg jo godt klar over.

Du har i flere tilfælde argumenteret mod fast sidebredde med at mine
problemer er forårsaget af den faste bredde. Jeg synes dog ikke at de
links du har anført, forklarer dette, og ovenfor har du da også implicit
modificeret udsagnet til at sidebredden godt kan være fast.

Jeg tror ikke vi kommer videre; tak for links og råd.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-05 23:13

Erik Olsen wrote:

> og ovenfor har du da også
> implicit modificeret udsagnet til at sidebredden godt kan være fast.

Bestemt nej. Det har jeg aldrig udtalt. Visse elementer på siden kan det
være nødvendigt at sætte en bredde på, men sidens samlede bredde bør altid
være frit flydende. Endvidere bør de elementer, der har en fast bredde, ikke
være bredere end at siden kan:

1. Ses i en kun 800px bred browser.
2. Kan udskrives på papir, uden at miste information.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-04-05 11:04

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> fast bredde, ikke være bredere end at siden kan:
>
> 1. Ses i en kun 800px bred browser.
> 2. Kan udskrives på papir, uden at miste information.

Det er en sær måde at debattere emnet på, når jeg udtrykkeligt har
skrevet at de sider med artikler som jeg laver, *skal* have en fast
bredde, og spørger om opgaven kan løses med css.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-04-05 10:07

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er omsonst, for baggrundsfarven kommer alligevel ikke med på
> udskrift, medmindre bugeren selv har indstillet sin browser til at
> tage den med. Den mulighed er som default slået fra i alle browsere.

Rigtigt, men den effekt er nu også kun beregnet til skærmbrug.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen