Brugervenlighed
Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 03-04-05 19:03

Vi taler meget om brugervenlighed og hvor vigtig det er at alle browsere
kan vise en side.

Hvis teksten er for lille kan brugeren bare trykke Ctrl og scrolle med
musen så bliver teksten læselig.

Glem det virker ikke! Ligenu sidder jeg med en klap for mit gode øje og jeg
har scollet til max i outlook og kan dermed læse indlæg og næsten skrive dem
selv men jeg er nødt til at vælge en gruppe for gennem overskriften at
afgøre hvilken gruppe det er.

Jeg ville have kommenteret en række nye sider under ris og ros, men jeg kan
ikke få teksten til at blive stor nok til at det giver mening kort sagt jeg
kan hverken læse teksten eller finde links, jeg er med et slag blevet
ekstremt svagt seende.

Så her er en udfordring, lav en hjemmeside som også fungerer for mig og
jeres normale brugere.

Inden nogen spørger nej, madammen har ikke knaldet mig en, JEG HAR FÅET EN
GREN I ØJET OG HAR PERFORERET HORNHINDEN.

Så spar mig for alle de "sjove" med udsigten til at blive 80% blind er min
humoristislke tærskel ret lav.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 19:26

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> wrote:

>Så her er en udfordring, lav en hjemmeside som også fungerer for mig og
>jeres normale brugere.

En modsat udfordring til dig:
Lær din browser at kende og sæt den op til at vise en tekst, der er
stor nok.
Eller skift til en browser der kan, både Opera og Firefox kan skalere
teksten op til mange gange flere end Internet Explorer.

Selvfølgelig skal et site være skalerbart, men det er altså ikke
praktisk muligt at lave det så det kan skalere op i 20 gange normal
tekststørrelse.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-04-05 07:57

> "Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> wrote:
>
> En modsat udfordring til dig:
> Lær din browser at kende og sæt den op til at vise en tekst, der er
> stor nok.

Jeg kender faktisk godt browserens muligheder og svagheder. Jeg hjælper
nemlig regelmæssigt en meget svagtsende person der både bruger browseren
muligheder, windows muligheder og en skærmlup og er nede i 640x480 for at
kunne bruge sin computer.

> Eller skift til en browser der kan, både Opera og Firefox kan skalere
> teksten op til mange gange flere end Internet Explorer.

Rådet om at skifte browser holder ikke vand, hvis jeg sidder på en
firmamaskine, må jeg i de fleste tilfælde ikke bare installere en ny
browser. Det vil i mange firmaer være forbudt og med god grund.

> Selvfølgelig skal et site være skalerbart, men det er altså ikke
> praktisk muligt at lave det så det kan skalere op i 20 gange normal
> tekststørrelse.

Via JavaScript kan ethvert element der kan tildeles en størrelse, en højde
eller bredde skaleres løbende, også op til 20 gange. Så muligt er det, men
det bliver sjældent kønt af det

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Kristian Thy

Dato : 04-04-05 08:04

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> Rådet om at skifte browser holder ikke vand, hvis jeg sidder på en
> firmamaskine, må jeg i de fleste tilfælde ikke bare installere en ny
> browser. Det vil i mange firmaer være forbudt og med god grund.

Mon ikke stærkt svagtseende personer er i stand til at lave en særaftale
med deres arbejdsgiver om at de kan få særbehandlig? Ellers er det nok
ikke noget særlig rart sted at arbejde med et handicap alligevel.

> Via JavaScript kan ethvert element der kan tildeles en størrelse, en højde
> eller bredde skaleres løbende, også op til 20 gange. Så muligt er det, men
> det bliver sjældent kønt af det

At basere tilgængelighedsløsninger på javascript slår mig til gengæld
som værende en rigtig, rigtig skidt ide.

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-04-05 16:39

"Kristian Thy" <thy@itu.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke stærkt svagtseende personer er i stand til at lave en særaftale
> med deres arbejdsgiver om at de kan få særbehandlig? Ellers er det nok
> ikke noget særlig rart sted at arbejde med et handicap alligevel.

Jo jeg er rimelig sikker på at man de fleste steder ville være
imødekommende, hvis en medarbejder dukkede op med et sådan problem. Hvis
medarbejderen altså dukkede op overhovedet.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Louise

Dato : 04-04-05 21:26

At miste det meste af sit syn må være noget af det værste der kan overgå et
menneske. Jeg kan næppe forestille mig, at det kan ske uden at man samtidig
får et alvorligt ar på sjælen. Det kan være svært at tro på, at man
nogensinde igen skal kunne leve det liv, som man er vant til. Have det
arbejde, der har betrygget ens liv tidligere.

Måske tager jeg fejl, men jeg fornemmer, at du ikke har accepteret din nye
situation. Det er en hamrende svær proces at skulle igennem, men de fleste
kommer som regel helstøbte ud på den anden side. Inden for krisepsykologien
kalder man det nyorienteringsfasen. Det betyder kort og godt, at man har
lært at leve med sit tab, og måske endda er kommet styrket ud af det.

Uanset hvor du færdes - i supermarkedet, på arbejdspladsen, på internettet -
så vil det vrimle med mennesker, der ikke har mindste forudsætning for at
kende dine behov. Du "pukker" på de 99% der ikke kan finde ud af det, og du
har dermed sat dig selv på en umulig opgave gående ud på at opdrage andre
mennesker. Jeg tror ikke på, at der findes nogen, der bevidst sætter sig ned
for at lave en hjemmeside, der er så lidt tilgængelig som muligt. De gør det
af uvidenhed. Din udfordring bliver fremover at være åben om dine behov, og
indgå i en positiv dialog, der får andre mennesker til at forstå hvad dit
handicap indebærer. Først derefter kan de vælge om de vil handle på det.

Det er min erfaring, at mange arbejdsgivere er interesserede i at vise
rummelighed ved at ansætte personer med en funktionsnedsættelse. Din kommune
kan via lovgivningen kompensere for dit handicap. Der kan være tale om, at
du skal have en større og bedre skærm end andre, eller at softwaren skal
tilpasses specielt. Der kan også være tale om at kommunen kompenserer
arbejdsgiveren i forhold til, at du måske er længere om at udføre dit
arbejde. Mulighederne findes, men du skal først og fremmest turde "dukke
op."

Louise

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42515f80$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-04-05 20:18

"Louise" <lousoe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
¨
Hvis du ikke er psykolog, bør du overvejr at læse til det. Empatien er i al
fald i orden.

Hvis jeg skal være "negativ" så bliver det på dine forventninger til det
offentlige, glem det, et er teori noget andet praksis. Og jeg kan love dig,
at jeg ved, hvad jeg taler om.

Men jeg vil gerne takke for et virkelig gennemtænkt indlæg, med en masse
hjerte bag. Der løb sgu en tåre, så tak for det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Louise

Dato : 05-04-05 21:39

Tak for det. Jeg har ikke overvejet at læse til psykolog. Har allerede et
godt job, hvor mennesker og deres livsbetingelser er omdrejningspunkt...
Efter at have skrevet indlægget kunne jeg længere nede i tråden se, at du
har fået en god melding fra øjenlægen. Jeg er glad på dine vegne og håber at
dit syn bliver som før.

meddelelse news:4252e43a$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-04-05 00:48

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Rådet om at skifte browser holder ikke vand, hvis jeg sidder
> på en firmamaskine

Hvis alternativet er en antikveret IE, ville jeg slet ikke spørge om
lov.

> må jeg i de fleste tilfælde ikke bare installere en ny browser.

Hvorfor ikke?

> Det vil i mange firmaer være forbudt og med god grund.

Nu handler det jo om brugervenlighed, så hvorfor "med god grund"?

> Via JavaScript kan...
> Så muligt er det, men det bliver sjældent kønt af det

Helt enig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-04-05 18:33

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Hvis alternativet er en antikveret IE, ville jeg slet ikke spørge om
> lov.

Ja der er altid nogen der skal prøve grænser af

> Hvorfor ikke?

> Nu handler det jo om brugervenlighed, så hvorfor "med god grund"?

I langt de fleste fimapolitikker indgår som noget af det første at man
hverken må downloade eller installere software andre er mere strikse på min
kones arbejde må man heller ikke hente en sceensaver eller lægge et fremmed
billede på skrivebordet.

Den væsentligste grund er at man ikke ønsker at åbne for ukendte
netværksforbindelser fra klienterne og ud til omverden den "ondsindede"
hjemmeside er ikke en hypotese, men en reel mulighed, det er muligt fra en
hjemmeside at overføre både virus, tjojanske heste, orme og andet skrammel
til klienten. Uden at være regerende verdensmester i weudvikling.

Når man en gang har oplevet hvad der sker, når en bruger i ubetænksom lukker
noget uønsket ind på et netværk og hvorledes det er at være i
administrationen, når routerne tvinges i knæ, inter og intranetserveren
bryder ned, mailserveren er pludselig hyperaktiv og pumper i tusindevis af
emails ud ind til den også går i knæ.

Genstarter man serverne, har man, hvis man er heldig, tyve minutter til at
finde ud af hvad man fejler, inden møget går ned igen. Samtidig med at alle
afdelingens telefoner kimer uafbrudt, fordi alle vil klage over, at deres
computer ikke virker mere.

Trafikken er er så voldsom at at man ikke kan lave en administrativ
broadcast og bede folk om at slukke computeren, så man har en chance for at
bekæmpe angrebet. Med kun 800 brugere er der kun et ord for det, totalt kaos
og dernaæst kommer de næste dage hvor alle maskiner skal efterpatches og
scannes. Så jo, der er god grund til at have strikse regler for hvad
brugerne må og IKKE må.

De fleste brugere har ingen ide om hvad konsekvenserne af hvad de gør, har
for firmaet. Men det ville være dejligt, hvis de bare så et lille glimt af
lys, bare en gang imellem.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Louise

Dato : 03-04-05 22:45

9 ud af 10 "webdesignere" aner ikke hvordan man laver en tilgængelig
hjemmeside. Mange anvender f.eks FrontPage og kunne ikke drømme om at lære
HTML. De pågældende ved såmæn slet ikke, at deres produkt derved bliver
ubrugeligt for mange grupper af handicappede. Det drejer sig ikke kun om
blinde og svagsynede, men også om f.eks bevægelseshæmmede, der ikke kan
bruge en mus.
Jeg har lavet en hjemmside, hvor brugeren kan vælge mellem 2 design. Det ene
er med ikke skalerbare fonte, og det andet er stort set uden css. Metoden er
som følger: Der anvendes nøjagtig samme HTML-kode på de to designs.
Forskellen ligger udelukkende i de tilknyttede stylesheets.
Målet har primært været, at lave et site, der henvender sig til en
venindeklub. Jeg har samtidig benyttet lejligheden til at øve mig i
tilgængelighed.
Selv om du absolut ikke er målgruppe for sitet, så er du velkommen til at
kigge ind, og evt. give en tilbagemelding
http://www.damebadet.dk/

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42502fb7$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-04-05 07:30

> [...]
> ubrugeligt for mange grupper af handicappede. Det drejer sig ikke kun om
> blinde og svagsynede, men også om f.eks bevægelseshæmmede, der ikke kan

Jeg tror nærmere det er 99% der ikke har nogen ide om understøttelse for
handicappede.

> [...]
> Selv om du absolut ikke er målgruppe for sitet, så er du velkommen til at
> kigge ind, og evt. give en tilbagemelding

Hvilket jeg så gjorde, her var det nyttigt med en version for svagt seende
jeg kunne uden problemer finde de nødvendige oplysninger.

Den normale side var faktisk også rimelig teksten var lidt for svag men med
lidt god vilje kunne jeg tyde den. Men forstørre teksten, kunne jeg ikke.
Det var eller en nydelig og funktionel side.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-04-05 07:40

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4250deb2$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> lidt god vilje kunne jeg tyde den. Men forstørre teksten, kunne jeg ikke.
> Det var eller en nydelig og funktionel side.

Retter lige mig selv IE. vil ikke skalere den, men firefox vil gerne men
resultatet bliver ikke kønt for kun skriften forstørres. til gengæld blev
teksten så stor at jeg uden problemer kunne læse det uden at bruge læse
eller lupfeltet i brillen.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-05 07:46

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Retter lige mig selv IE. vil ikke skalere den, men firefox vil
> gerne men resultatet bliver ikke kønt for kun skriften
> forstørres.

Så brug Opera i stedet for - her skaleres hele siden (incl.
grafik).

Begge skaleringsmetoder kan være praktiske, men man kan så vidt jeg
ved kun bruge én i hver browser (FF har ikke Operas mulighed for
grafisk skalering og Opera har - mig bekendt - ikke FF's mulighed
for ren tekstskalering)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian Thy

Dato : 04-04-05 08:06

Louise wrote:
> Jeg har lavet en hjemmside, hvor brugeren kan vælge mellem 2 design. Det ene
> er med ikke skalerbare fonte, og det andet er stort set uden css.

Hvad mener du med "ikke-skalerbare fonte"? Jeg kan fint zoome i begge
versioner.

\\kristian

Fra : Louise

Dato : 04-04-05 15:08

Hm.. Jeg har netop testet siden i Firefox, og du har ret, der kan teksterne
skaleres, men som Johnny siger, så ser det bestemt ikke kønt ud. Hvilken
browser bruger du?

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-04-05 10:35

Louise wrote:
> Hm.. Jeg har netop testet siden i Firefox, og du har ret, der kan teksterne
> skaleres, men som Johnny siger, så ser det bestemt ikke kønt ud. Hvilken
> browser bruger du?

Mozilla 1.7.3

\\kristian

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-04-05 18:14

> Hm.. Jeg har netop testet siden i Firefox, og du har ret, der kan
teksterne
> skaleres, men som Johnny siger, så ser det bestemt ikke kønt ud. Hvilken
> browser bruger du?

Og jeg har fundet forklaringen på hvorfor fonten ikke kan skaleres i IE. IE
skalerer kun fonte, hvor størrelsen er sat med em. Sætter man faste
størrelser, så bibeholder IE dem og størrelsen er dermed låst

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-04-05 10:11

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Så her er en udfordring, lav en hjemmeside som også fungerer for mig og
> jeres normale brugere.

Siden er ikke færdig, men den kan da skalere.
http://hintzmann.dk/testcenter/sites/langal.dk/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-04-05 16:31

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Siden er ikke færdig, men den kan da skalere.
> http://hintzmann.dk/testcenter/sites/langal.dk/

Og det endda fuldt funktionelt, både i IE og FF

Der er markant forskel i bredden af de udvendige rammer i IE og FF

Men prøv lige en test for farveblindhed her
http://www.vischeck.com/vischeck/vischeckURL.php

Ups! det ser sjovt ud, ikke

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 05-04-05 08:13

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Der er markant forskel i bredden af de udvendige rammer i IE og FF

Mener du de to billeder med screenshot af dod:source... i så fald vil
jeg ikke sige markant, men ja der er en lille forskel.

Men meningen er vel heller ikke at det skal se 100% ens ud i de
forskellige browsere, men at det skal se så godt som muligt ud i dem.

> Men prøv lige en test for farveblindhed her
> http://www.vischeck.com/vischeck/vischeckURL.php
>
> Ups! det ser sjovt ud, ikke

Jeg kan ikke få dit link til at virke, får kun siden som almindelig
html, men jeg plejer at bruge det her program.
http://slappy.cs.uiuc.edu/cs492/Group2/vis/index.php?status=home

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-04-05 18:45

> [...]
> >

> Jeg kan ikke få dit link til at virke, får kun siden som almindelig
> html, men jeg plejer at bruge det her program.

Jeg chekkede lige selv, man skal blot kopiere sin adresse in i tekstfeltet
og efter et øjeblik er der et link ovenover der viser resultatet.

Men det var nu lidt dril, den grønne farve få denne test til at give et
meget mærkeligt resultat, som jeg som rød/grøn farveblind ikke kan genkende,
måske jeg ikke er farveblind nok. Jeg opdagede det da jeg sad og arbejdede
på et grønt layout.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-04-05 16:54

> [...]
meddelelse news:42502fb7$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så spar mig for alle de "sjove" med udsigten til at blive 80% blind er min

Er lige kommet tilbage fra øjenlægenog klappen er væk og bortset fra lidt
slør på det gode øje så garanterede han at jeg var "normalt seende" inden
for 7 til 10 dage. Det er ikke så tit jeg føler trang til at kysse mænd, men
han var lige ved at få et stort smækkys, ligge på trutten.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-05 16:21

> [...]

> seende" inden for 7 til 10 dage. Det er ikke så tit jeg føler trang
> til at kysse mænd, men han var lige ved at få et stort smækkys, ligge

Det er meget, meget svært for (næsten) normalt seende at sætte sig ind i den
situation, du stod i før sidste lægebesøg. Men det er til gengæld let at
følge dig i din lettelse over udsigten til at komme til at se rimeligt godt
igen.

Til lykke med din helbredelse.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-04-05 20:06

> [...]
> situation, du stod i før sidste lægebesøg. Men det er til gengæld let at
> følge dig i din lettelse over udsigten til at komme til at se rimeligt

Takker og bukker.

Men den opmærksomme læser vil også vide, at jeg rejste spørgsmålet om om
brugervenlighedstest for et stykke tid siden uden den store respons.

Jeg har flere gange givet udtryk for at jeg er ligeglad med om at det
validerer, hvis det er brugervenligt og til at gå til.

Men brugervenlighed har ikke den store opmærksomhed i webdesign grupperne
når det kommer til ninoritetsgrupper.

Men de har min opmærksomhed, fordi min kone mangler højre underarm og derfor
ikke kan bruge en mus men skal have et specielt indrettet tastatur.

Min mellemste søn er hjerneskadet og er dermed alvorligt læsehandicappet.
Hans bedste ven er stort set blind. Og gæt hvem der fikser computeren.

Hvilket fik mig til at hjemsøge webdesign grupperne for at finde svar og
referencer til hvordan man gør en hjemmeside handicap venlig.

Men i webdesign grupperne er handicap venlighed ,nærmere en vittighed, end
noget der skal tages alvorligt.

Spørgmål som, hvorledes manøvrerer man en hjemmeside unden brug af mus?
Hvordan ser siden ud for den farveblinde? Hvad hører den blinde bruger af
en hjemmeside?

Nej jeg prøver ikke at provokere mere end nødvendigt og konen er ikke helt
tilfred med øjenlægens vurdering og hun stiller stadig kritiske spørgsmål,
for det er stadig meget rødt og hævet.

For mig selv kan jeg sige, at windows huskede mine indstillinger og det er
chockerende at se, hvor store bogstaverne skal være, før jeg kan læse dem
med mit dårlige øje.

Så frem over, når jeg anemlder en side under ris og ros, så vil jeg lukke
det højre øje og tage det med i vurderingen.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-05 10:05

> Takker og bukker.

Også tillykke herfra. Det lyder som en grim oplevelse.

> Men den opmærksomme læser vil også vide, at jeg rejste spørgsmålet om om
> brugervenlighedstest for et stykke tid siden uden den store respons.

Jeg er forholdsvis opmærksom, men også meget glemsom. Kan du ikke lige
give et link til den tråd du taler om?

> Jeg har flere gange givet udtryk for at jeg er ligeglad med om at det
> validerer, hvis det er brugervenligt og til at gå til.

Min prioritering er at brugervenlighed og udseende er vigtigere end
validering. Men de to ting hænger ofte sammen - det er som regel (i
hvert fald for mig) lettere at sikre brugervenlighed og et rimeligt
udseende ved at bruge valid kode.

> Men brugervenlighed har ikke den store opmærksomhed i webdesign grupperne
> når det kommer til ninoritetsgrupper.

Det er jeg ikke enig i. Jeg mener i høj grad at der fokus på
brugervenlighed de webdesigngrupper der omhandler generel sidedesign
(denne, modergruppen dk.edb.internet.webdesign og clientsidegruppen).
Jeg kender ikke noget til ris+ros-gruppen, så det er muligt at dit
udsagn gælder dér.

Du har imidlertid ret i at validering nævnes langt flere gange end
brugervenlighed. I mine øjne skyldes det at validering er en meget
konkret ting man kan tage fat på - enten validerer en side eller også
validerer den ikke. Brugervenlighed er ikke nær så enkelt at definere -
her er der ingen klar skillelinje mellem brugervenligt og ikke
brugervenligt design.

Men der er masser af eksempler på at folk her i grupperne har påtalt
problemer med brugervenligheden - typiske eksempler er sider der kun
virker i Internet Explorer, sider der kun virker med javascript eller
sider hvor man forsøger at blokere højreklik.

> Men i webdesign grupperne er handicap venlighed ,nærmere en vittighed, end
> noget der skal tages alvorligt.

Den påstand må du gerne uddybe med nogle eksempler. Jeg kan som nævnt
ikke genkende billedet fra de grupper jeg kender til.

> Så frem over, når jeg anemlder en side under ris og ros, så vil jeg lukke
> det højre øje og tage det med i vurderingen.

Det synes jeg lyder som en god ide. Det vil helt sikkert ikke skade hvis
lidt flere bliver opmærksomme på hvordan man tager fornuftige hensyn til
handicappede.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 06-04-05 18:30

> Også tillykke herfra. Det lyder som en grim oplevelse.

Tak,

Det grimmeste var at gå fra skadestuen med besked om at gå til øjenlæge
fordi det var så alvorligt til at de ville iværksætte behandling.

> Jeg er forholdsvis opmærksom, men også meget glemsom. Kan du ikke lige
> give et link til den tråd du taler om?

Overskriften var "Brug af test" og det blev lagt ud den 14-02-2005 og du var
en af de få der kom med noget egentlig konstruktivt.

> [...]
> validering. Men de to ting hænger ofte sammen - det er som regel (i
> hvert fald for mig) lettere at sikre brugervenlighed og et rimeligt

Hvis koden ikke er valid må det anses for sandsynligt at specialbrowsere
eller browsere med specielle tilpasninger vil kløjs idem og brugeren vil få
uforståeligt ud af det.

> [...]
> validerer den ikke. Brugervenlighed er ikke nær så enkelt at definere -
> her er der ingen klar skillelinje mellem brugervenligt og ikke

Der findes rent faktisk en lang række retningslinier for hvorledes sider bør
konstrueres så også handicappede har gavn af dem. Både danske og
Internationale der er bare ingen der bruger dem, hvilket
handicaporganisationer flere gange har påpeget.

> [...]
> virker i Internet Explorer, sider der kun virker med javascript eller
> sider hvor man forsøger at blokere højreklik.

Det er hvad jeg kalder mainstream venlighed, det jeg egentlig efterlyser er
en forståelse for alle brugerne. Ikke blot de svagtseende / blinde men også
de motorisk kandicappede der styrer computeren med en pind eller en slange
og så videre.

> Det synes jeg lyder som en god ide. Det vil helt sikkert ikke skade hvis
> lidt flere bliver opmærksomme på hvordan man tager fornuftige hensyn til
> handicappede.

Hvilket er hvorfor jeg støver rundt i webdesign grupperne. Jeg leder efter
det gode design både rent teknisk og rent grafisk. Der også kan bruges af
handicappede. Ikke fordi jeg er fanatisk, men fordi min udfordring er, at
designe og programmere en nøglefærdig webshop, der kan bruges også af
handicappede, for en sådan har jeg aldrig set. Om det er muligt ved jeg
ikke, men jeg har tænkt mig, at finde ud af det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-05 23:38

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en

> Men de har min opmærksomhed, fordi min kone mangler højre underarm og
> derfor ikke kan bruge en mus

En mus kan da som regel indstilles til at virke spejlvendt - en tilpasning
til venstrehåndede.

> Min mellemste søn er hjerneskadet og er dermed alvorligt
> læsehandicappet. Hans bedste ven er stort set blind. Og gæt hvem der
> fikser computeren.

Du er her ved at have indkredset noget af problematikken ved at
handikap-venliggøre hjemmesider: Der er flere, undertiden modstridende,
interesser at tilgodese. Og hvis (når) man er villig til at gøre et ærligt
forsøg, hvor kan man så læse sig til, hvad der skal tages hensyn til - gerne
en samlet oversigt?

Jeg er allerede klar over disse tiltag, som jeg hen ad vejen (1 og 2 er
allerede indført) vil tilstræbe at få indført på mine sider:

1. alt-definition på alle billeder.
Dette kræves for at kunne validere.

2. mulighed for at manøvrere med tastaturet alene.
Gjort ved indførelse af a:focus i css.

3. titel på både billeder og links.
Det arbejder jeg netop på for tiden.

4. fuldt skalerbar tekst.
Den nød er lidt sværere at knække

5, 6, 7, ??? - forslag modtages.

Du kunne måske være behjælpelig med at lave en afdeling under
hjemmesideskolen, hvor emnet tages under grundig behandling?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-04-05 09:36

> En mus kan da som regel indstilles til at virke spejlvendt - en tilpasning
> til venstrehåndede.

Sjovt nok er hun netop højrehåndet selv om hun ikke har den Så 99% af
tiden bruger hun tastaturet og hun kan rigtig mange hotkeys. Når det ikke
kan lade sig sig gøre, har hun en indbygget kugle i tastaturet, som hun
overvejende manøvrerer med stumpen.

> [...]
> interesser at tilgodese. Og hvis (når) man er villig til at gøre et ærligt
> forsøg, hvor kan man så læse sig til, hvad der skal tages hensyn til -

Det er jeg ikke faldet over endnu, men søgningen fortsætter og jeg er
begyndt at samle links til sider der handler om brugervenlighed også for
handicappede.

> [...]
>
> 1. alt-definition på alle billeder.
> Dette kræves for at kunne validere.
>
> 2. mulighed for at manøvrere med tastaturet alene.

5 Korrekt definerede tabeller således at tabeller brugt til layout adskiller
sig fra indholdstabeller. Browsere for blinde kan faktisk finde ud af at
skille layout fra indhold, det fandt jeg lige ud af forleden dag. Og det er
faktisk indeholdt i html standarden.

6 Passende kontrast mellem tekst og baggrundsfarve.

7 Passende farvevalg med hensyntagen til rød/grøn farveblindhed. (Den er
faktisk svær)

> Du kunne måske være behjælpelig med at lave en afdeling under
> hjemmesideskolen, hvor emnet tages under grundig behandling?

Det kan da godt være jeg tager den udfordring op, men lige nu, har jeg kun
lige åbnet Pandoras boks, hvad jeg finder ud af, når jeg udforsker det
yderligere vil tiden vise.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-05 13:38

> [...]

> Når det ikke kan lade sig sig gøre, har hun en indbygget kugle i
> tastaturet, som hun overvejende manøvrerer med stumpen.

Tja, man lærer sig at klare sig med de midler, man råder over. Man kan også
tvige sig til at lære at bruge den hånd, man har, når man ikke har den hånd,
man vil bruge.

> [...]
> finde ud af at skille layout fra indhold, det fandt jeg lige ud af
> forleden dag. Og det er faktisk indeholdt i html standarden.

Yderligere info? Var det sådan noget, du tænkte på:

<http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#multi-dimension>?

> 6 Passende kontrast mellem tekst og baggrundsfarve.

Uha, den støder jeg ofte på og protesterer hver gang. Der er et sted, hvor
mine øjne har svært ved at lege med.

> 7 Passende farvevalg med hensyntagen til rød/grøn farveblindhed. (Den
> er faktisk svær)

Der er faktisk flere forskellige typer farveblinde, opdelt i tre
hovedgrupper. Men jeg har endnu ikke set en opgørelse over udbredelsen af de
tre typer og deres undertyper.

Her kan man få tjekket sine sider mht. netop det handikap:

http://colorfilter.wickline.org/

> Det kan da godt være jeg tager den udfordring op, men lige nu, har
> jeg kun lige åbnet Pandoras boks, hvad jeg finder ud af, når jeg
> udforsker det yderligere vil tiden vise.

Du siger bare til, hvis du samler handsken op. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-04-05 16:56

> Yderligere info? Var det sådan noget, du tænkte på:
>
> <http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#multi-dimension>?

Ja det afsnit viser hvordan egentlige tabeller i holdet defineres passende.

> Uha, den støder jeg ofte på og protesterer hver gang. Der er et sted, hvor
> mine øjne har svært ved at lege med.

Så må du validere dig ud af det ;-(o)

> Der er faktisk flere forskellige typer farveblinde, opdelt i tre
> hovedgrupper. Men jeg har endnu ikke set en opgørelse over udbredelsen af
de
> tre typer og deres undertyper.

Der er faktisk andre former for farveblindhed men den rød/grønne er den mest
udbredte har jeg læst mig til over den sidste uges tid

> Her kan man få tjekket sine sider mht. netop det handikap:
>
> http://colorfilter.wickline.org/

Den der har jeg ikke set før, men den er faktisk udemærket og giver et mere
troværdigt billede.

Jeg hørte for nogle år siden at ca 15% af alle mænd er farveblinde mens ca.
kun halvt så mange kvinder er det. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, lige nu
går min søgen mere på værktøjer end på den medicinske del.

Men jeg har fundet et lille værktøj, som man ud over at have lidt morskab,
af også kan have lidt gavn af.

http://www.nils.org.au/ais/web/resources/toolbar/index.html

Det virker heldigvis kun i verdens bedste browser, så der er nok ikke nogen
her der bruger det

Det skal jeg nok

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-05 22:03

> Så må du validere dig ud af det ;-(o)

? Hvordan validerer jeg mig ud af designfejl (manglende kontrast) på andres
sider?

> http://www.nils.org.au/ais/web/resources/toolbar/index.html

Jeg bruger den her:

http://www.chrispederick.com/work/firefox/webdeveloper/

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-04-05 20:33

,> > 6 Passende kontrast mellem tekst og baggrundsfarve.

> Uha, den støder jeg ofte på og protesterer hver gang. Der er et sted, hvor
> mine øjne har svært ved at lege med.

Faldt lige over en validator til kontrast.

http://www.nils.org.au/ais/web/resources/contrast_analyser/index.html

Og en rimelig god forklaring på teknikken bag.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Kristian Thy

Dato : 07-04-05 13:49

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> 6 Passende kontrast mellem tekst og baggrundsfarve.
>
> 7 Passende farvevalg med hensyntagen til rød/grøn farveblindhed. (Den er
> faktisk svær)

Hvis jeg var svagtseende/farveblind tror jeg at jeg ville udnytte mig af
min browsers funktion til at override css på websider og bruge mit eget
stylesheet med passende kontrast og farver, afstemt til mit handicap.

\\kristian

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-04-05 16:12

> Hvis jeg var svagtseende/farveblind tror jeg at jeg ville udnytte mig af
> min browsers funktion til at override css på websider og bruge mit eget
> stylesheet med passende kontrast og farver, afstemt til mit handicap.

Der er faktisk mange mennesker, der er farveblinde uden at vide det. Så for
dem er det til gene, at en side fungere dårligt for farveblinde.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : René Jensen

Dato : 07-04-05 10:33

Erik Ginnerskov wrote:
> ... Og hvis (når) man er villig til at gøre et ærligt
> forsøg, hvor kan man så læse sig til, hvad der skal tages hensyn til - gerne
> en samlet oversigt?

Nedenstående link kunne være en start:

http://www.w3.org/WAI/

Med venlig hilsen,