Sideformatering med css - lister
Fra : Erik Olsen

Dato : 03-04-05 11:22

Jeg har tidligere anvendt tabeller til formatering af mine sider, men er
nu begyndt at udforske mulighederne i css.

En stor del af mine sider er større artikler som på skærmen ikke er
specielt læsevenlige og derfor skal kunne skrives ud. Jeg foretrækker at
skærmlayout og udskrivningslayout er så ens som det er praktisk muligt,
så er det nemmest for mig at tilpasse layoutet under hensyntagen til
papirformat og sideskift.

Et eksempel som er formateret med tabeller, ses på
http://www.modelbaneteknik.dk/p45/p45-2.htm.

Bredden sætter jeg til normalt til 630px, det er forholdsvis let i de
fleste elementer som p og hr ved at benytte width. Titler og
overskrifter er normalt så korte at de ikke skal ombrydes.

Men med lister har jeg problemer. Hvis jeg sætter width i ul, forsvinder
tegnene foran listeelementerne, og hvis jeg sætter width i li flyttes
tegnene foran listeelementerne ned i anden linje, de skal naturligvis
stå foran første linje.

Jeg har kun kunnet få det til at virke ved at benytte div.class og der
sætte width, men den metode bevirker at der kommer et ekstra uønsket
linjeskift mellem listen og det efterfølgende afsnit, og den virker ikke
elegant. Et eksempel kan ses på
http://www.modelbaneteknik.dk/model/test2.htm.

Har I bedre løsninger?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-05 13:16

Erik Olsen skrev:

> [...]
>sætte width, men den metode bevirker at der kommer et ekstra uønsket
>linjeskift mellem listen og det efterfølgende afsnit, og den virker ikke

Sæt margin-bottom: 0 i css til <div>.

Evt. også/eller margin-top: 0
--
Knud

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-04-05 13:32

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Sæt margin-bottom: 0 i css til <div>.
>
> Evt. også/eller margin-top: 0

Jeg har sat begge til 0 og uploadet ændringen. Det ser ikke ud til at
have indflydelse.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-04-05 15:03

Erik Olsen wrote:

> Jeg har sat begge til 0 og uploadet ændringen. Det ser ikke ud til at
> have indflydelse.

Til gengæld giver det den ønskede virkning at sætte margin-bottom til 0
for <ul>.

Tak for ledetråden; men er der ingen elegantere løsning?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-05 15:34

Erik Olsen skrev:

>Til gengæld giver det den ønskede virkning at sætte margin-bottom til 0
>for <ul>.

OK - jeg havde ikke tjekket præcist, hvor problemet var.

>Tak for ledetråden; men er der ingen elegantere løsning?

Ikke, hvis du vil undgå det ekstra linjeskift, der kommer med et
blockelement.

Du kan evt. bruge display: inline i stedet for og så selv lave
linjeskift med <br>.
--
Knud