Usynliggøre billede med html/ccs?
Fra : Rasmus Larsen

Dato : 31-03-05 16:11

Jeg vil høre om det er muligt at usynliggøre et billede eller et
stykke tekst med html eller css? Det skyldes at jeg har en
tæller, som ikke må være synlig.

Hvis ikke kender nogen så en gratis tæller med mindst følgende
oplysninger: unikke besøgende per dag, opløsning, referencer,
browser og søgeord?

Tak =)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Anskjær

Dato : 31-03-05 16:22

"Rasmus Larsen" <rasmus_engerlarsen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis ikke kender nogen så en gratis tæller med mindst følgende
> oplysninger: unikke besøgende per dag, opløsning, referencer,

Nu er det jo svært at gætte hvordan html-koden til din tæller ser ud, men du
kan jo lukke den inde i en div og sætte display: none på denne:

....tællerkode...

#counter {
display: none;
}

Mvh
Peter

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 31-03-05 16:54

> Nu er det jo svært at gætte hvordan html-koden til din tæller ser ud, men du
> kan jo lukke den inde i en div og sætte display: none på denne:

> [...]

Tak for dit svar. Det har løst mit problem. =)

Min counter står i en javascript kode, men jeg ville ikke poste den, da den
indeholder mere eller mindre personlige oplysninger.

Eneste problem nu er selve counteren, som ikke virker helt efter hensigten. Dens
unikke brugere tæller er en gåde for mig.

I min verden bliver en unik bruger kun talt en gang om dagen, men hvis jeg går
ind på min side og efterfølgende venter en halv time elelr lignende så bliver
jeg igen talt som en unik bruger.
Er det normalt?

Fra : Peter Anskjær

Dato : 31-03-05 17:05

> Tak for dit svar. Det har løst mit problem. =)

Det var godt.

> Min counter står i en javascript kode, men jeg ville ikke poste den, da
> den
> indeholder mere eller mindre personlige oplysninger.

Det er forståeligt.

> [...]
> går
> ind på min side og efterfølgende venter en halv time elelr lignende så

Det er vel et definitionsspørgsmål. Det kan være din tæller fungerer i
forhold til sessions, så hvis man lukker browseren ned og åbner den igen
bliver man talt som en unik besøgende på trods af man har været på siden 30
sek. forinden.

Sådan set kan jeg godt se det rimelige i at tælle på den måde, men omvendt
kan jeg også se det rimelige i at hver bruger kun tælles første gang de
besøger siden den dag.

Mvh
Peter

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 31-03-05 17:19

> [...]
> kan jeg også se det rimelige i at hver bruger kun tælles første gang de

Ja okay, jeg kan godt se grundmeningen i det, men det virker bare ulogisk efter
min tankegang, for hvordan er man så i stand til at fastlægge, hvor mange der
rent faktisk har været inde på siden den pågældende dag?

Det er naturligt, at der er fejlkilder, som f.eks. med folk der har dynamiske IP
adresser og har genstartet i løbet af dagen, men det er til at leve med.

Hvordan tæller gallup tælleren over de største sider i Danmark f.eks.?

Fra : René Jensen

Dato : 31-03-05 20:51

Rasmus Larsen wrote:
> Hvordan tæller gallup tælleren over de største sider i Danmark f.eks.?

Jeg ved ikke hvordan Gallup tæller, men jeg kunne forestille mig at man
kunne bruge folks ARP adresse, som er unik for hvert eneste netkort.
Hermed har du en unik nøgle, som kan identificeres uanset hvilken IP
adresse netkortet har. Herefter skal der opbygges en database, som kan
holde styr på hvilke ARP adresser, der har besøgt siden og hvornår de
sidst har besøgt den. Dernæst vil det være lige til at bestemme hvornår
man bør tælle et besøg med eller ej. F.eks. kunne det være at der skulle
være et tidsrum på 24 timer før et nyt besøg vil tælle med i statistikken.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-03-05 21:58

René Jensen wrote:

> men jeg kunne forestille mig at
> man kunne bruge folks ARP adresse, som er unik for hvert eneste
> netkort.

Den info vil være helt fraværende fra brugere, der går på nettet enten via
com1-porten eller en usb-port.

Den første kategori er der sikkert stadig en del af (analoge modems) og den
anden kategori er heller ikke så sjælden - nogle isdn-modems og
web-speed-konvertere bruger den løsning.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Kristian Bødker

Dato : 01-04-05 15:09

René Jensen wrote:
> [...]
> være et tidsrum på 24 timer før et nyt besøg vil tælle med i statistikken.

Jeg går ud fra at der med ARP adresse menes MAC adresse (baseret på din
forklaring mht unik per interface) og det er mig bekendt ikke muligt at
se denne adresse på andet end et switched netværk. (Folk må gerne rette
mig hvis jeg er forkert på den!)

Så snart der er en(eller flere) router(e) involveret bliver
klientmaskinens mac-adresse slet ikke sendt med, og klienten
identificeres udelukkende på IP adressen.

Det er dog muligt for flere maskiner at dele en IP adresse via NAT, men
dette er svært at finde ud af hvor mange der "gemmer sig" bag en ip hvis
man ikke har adgang til en del trafik fra den pågældende adresse.

Den normale måde at identificere individuelle web-brugere er at bruge en
kombination af:

SessionID
Cookies
IP
Useragent (givet i http headeren)
OS (givet i http headeren)

Dette medfører at det ikke er 100% muligt at identificere individuelle
brugere med alt hvad der følger af problemer med online afstemninger mm.

--
Kristian Bødker, Software Engineering studerende
http://www.bødker.dk/ eller http://www.xn--bdker-vua.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-03-05 22:01

Rasmus Larsen wrote:

> Min counter står i en javascript kode, men jeg ville ikke poste den,
> da den indeholder mere eller mindre personlige oplysninger.

Vær opmærksom på, at selv om counteren ikke umiddelbart ses på websiden, er
den stadig til stede i kildekoden og kan derfor stadig læses.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 31-03-05 22:54

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Vær opmærksom på, at selv om counteren ikke umiddelbart ses på websiden, er
> den stadig til stede i kildekoden og kan derfor stadig læses.

> [...]

Nårh jaja, naturligvis. Det er nu heller ikke for at holde den skjult for jer.
Der står ikke sådanne ting i den. I første omgang spurgte jeg mere generelt,
dog med henblik på at få den fjernet.

Men tak for dit respons til mit spørgsmål

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-03-05 23:44

Rasmus Larsen wrote:

> Nårh jaja, naturligvis. Det er nu heller ikke for at holde den skjult
> for jer.

Sådan opfattede jeg det nu heller ikke. ;)

Det var min opfatelse, at du ville skjule tælleren for dine brugere pga. de
oplysninger der kan læses i den. Derfor påpegede jeg blot, at du ikke kan
skjule tælleren totalt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 01-04-05 16:10

> [...]
> oplysninger der kan læses i den. Derfor påpegede jeg blot, at du ikke kan

Nej eneste grund var såmænd, at der var to forskellige versioner af tælleren,
en light, som kunne gøres usynlig og en normal, som krævede, at man havde et
lille billede på siden. Alt hvad jeg ønskede var at fjerne dette lille
billede.