CSS / hjælp til tekst formatering
Fra : Lars Christensen

Dato : 30-03-05 22:14

Hej,

Jeg er ved at konstruere en hjemmeside og har et par spørgsmål
til CSS og tekst formatering.

A)
Jeg vil gerne have at de tre første ord i teksten er i fed. Kan
det lade sig gøre via CSS og i så fald hvordan?

B)
Enkelte ord i teksten ønsker jeg at formatere i speciel farve
(f.eks. font color="red"), men hvordan gøres det i CSS? Jeg kan
oprette en class i CSS og definere det der, men hvordan tildeler
jeg en class til et enkelt eller flere ord? F.eks vil jeg gerne
have at ordene "injured reserve" i teksten står med rødt.

Tips/forslag/ideer/kritik er velkommen.

På forhånd tak.
Lars

Min test hjemmeside ligger her:
http://wiggumdk.frac.dk/test/style/main.css

CSS ser sådan ud (direkte link fra hjemeside virker ikke):
/* body */
body {
   background-color: white;
   text-align: center;
   font-family: arial, sans-serif;
   font-size: 70%;
color: #000000;
}

/* content main*/
#storiesheader {
   margin-top: 25px;
   padding: 0px 0px 2px 0px;
   width: 650px;
   text-align: left;
   font-weight: bold;
}
#stories {
   background-image: url("../images/logo.gif");
   background-position: 87% 50%;
   background-repeat: no-repeat;
   padding: 10px 10px 10px 10px;
   width: 650px;
   text-align: justify;
   border: 1px solid black;
}
imageleft {
   float:left;
   margin-right: 10px;
}
imageright {
   float:right;
   margin-left: 10px;
}
#credits {
   margin-top: 5px;
   font-size: 85%;
}

/* style general */
a {   text-decoration: none;
}
a:hover {
   text-decoration: underline;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Gade

Dato : 30-03-05 23:26

Lars Christensen wrote:
> [...]
> Jeg vil gerne have at de tre første ord i teksten er i fed. Kan
> det lade sig gøre via CSS og i så fald hvordan?

i cssarket skriver du:
..fed   {font-weight:bold;}

> [...]
> jeg en class til et enkelt eller flere ord? F.eks vil jeg gerne
> have at ordene "injured reserve" i teksten står med rødt.

Brug <span> igen med en ny .class

Thomas

Fra : Lars Christensen

Dato : 30-03-05 23:42

Mange tak for det hurtige svar Thomas.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-03-05 08:56

Thomas Gade skrev:

Der er vel ingen grund til at gå over åen efter vand. Elementet
<strong> (og <b> for den sags skyld) giver samme resultat:

Begge metoder kræver at de ord der skal fremhæves (de tre første),
er markeret i html-koden. Det er ikke muligt med css at ramme de
tre første ord i et element. I nyere browsere kan man dog tildele
speciel formatering til første bogstav (:first-letter) og første
linje (:first-line) i et element (se fx
<http://gyros.dk/usenet/html/firstline.shtml>).

--
Jens Gyldenkærne Clausen