tabel tags oversæt til CSS?
Fra : Martin

Dato : 29-03-05 05:16

Hejsa ng..

Jeg bruger ofte koderne cellspacing, cellpadding, colspan og rowspan i

Hvad hedder disse 4 koder i CSS stil?

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 29-03-05 06:21

> Jeg bruger ofte koderne cellspacing, cellpadding, colspan og rowspan i
>
> Hvad hedder disse 4 koder i CSS stil?

Prøv at se på denne side:

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/sample.html

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 29-03-05 06:33

Sverri M Olsen wrote:

> Prøv at se på denne side:
>
> http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/sample.html

Fattede jeg så bare ik meget af :(
Kan du komme med et hint :)

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 29-03-05 07:17

> Fattede jeg så bare ik meget af :(
> Kan du komme med et hint :)

Ok.

TABLE hedder:
#en-tabel{ display:table; }

TD hedder:
#en-table-td{ display:table-cell; }

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 29-03-05 07:22

Sverri M Olsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> TABLE hedder:
> #en-tabel{ display:table; }
>
> TD hedder:
> #en-table-td{ display:table-cell; }

Det kan selvfølgelig også være at jeg har misforstået dit
spørgsmål ;) ..

Om du mener hvordan man styler <table> ligesom man kan style <h1>
( h1{...} ), så er det sådan her:

table{ color:#aaaaaa; }

og

td{ color:#000000; }

Fra : Martin

Dato : 29-03-05 08:40

Sverri M Olsen wrote:

> [...]
> spørgsmål ;) ..
>
> Om du mener hvordan man styler <table> ligesom man kan style <h1>

Jeg har lidt på fornemmeren at du har misforstået mit spørgsmål :)
Prøver lige at komme med denne her så:

Ovenstående tabel og <td'er> kunne jeg godt tænke mig at få lavet css
styling på - Hvordan skriver man cellspacing='2', cellpadding='2',
rowspan='2' og colspan='2' i css?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-03-05 09:58

Martin <news@natten-i.dk> writes:

> Ovenstående tabel og <td'er> kunne jeg godt tænke mig at få lavet css
> styling på - Hvordan skriver man cellspacing='2', cellpadding='2',
> rowspan='2' og colspan='2' i css?

"colspan" og "rowspan" er ikke CSS. De bestemmer faktisk sidens struktur,
ikke kun dens udseende, og er derfor HTML.

For de andre, prøv følgende:

table {
/* cellspacing='2' */
border-collapse: separate;
border-spacing: 2px;
}
td {
/* cellpadding='2' */
padding: 2px;
}

Held og lykke
/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-03-05 15:41

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> border-collapse: separate;

Separate er default-værdien i en tabel og er overflødig at indsætte i en
global definition. Men hvis man globalt har defineret collapse, kan separate
bruges til en specialdefinition:

table {
border-collapse:collapse;
}

table.special {
border-collapse:separate;
}

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-05 10:49

Martin skrev:

> Hvad hedder disse 4 koder i CSS stil?

Colspan/rowspan er som Lasse er inde på ikke noget der kan angives med
css (da det beskriver strukturen af tabellen).

Cellpadding/cellspacing kan i nogen grad erstattes af css - men IE har
problemer med at forstå cellspacing angivet med css. Samtidig er både
cellpadding og cellspacing gyldige html-parametre - selv i
strict-dokumenter.

Jeg lavede for nogen tid siden en testside med de to egenskaber og deres
css-ækvivalenter. Den kan ses her:
<http://gyros.dk/usenet/html/tabel_css.shtml>

--
Jens Gyldenkærne Clausen