Brug af tags - hvilke og hvorfor?
Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-03-05 15:15

Jeg sidder og arbejder på at designe et nyt stylesheet og i forbindelse med
dette, måtte jeg slå nogen ting op i CCS2 og HTML4 standarderne. Og en ting
slog mig, hvor er der mange tekst og formateringskoder du aldrig bruger.

Og jeg prøvede så at lave en liste over de tags, som jeg bruger. Den er er
forbavsende kort:

<Hx>, <P>, <BR>, <HR>,<OL>, <UL>, <LI>, <A>, <TABLE>, <TR>, <TD>, <B>, <U>,
<I>

Og mere undtagelsesvis:
<THEAD>, <TFOOT>, <BLOCKQUOTE>, <ADDRESS>, <DIV>

Jeg kan egentlig heller ikke rigtig huske, at jeg har set mange flere i brug
på de sider, jeg har kigget nærmere på de sidste år, snarere tværtimod.

Bruger I andre? I så fald hvilke og til hvilket formål?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Morten Fangel

Dato : 26-03-05 15:22

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Bruger I andre? I så fald hvilke og til hvilket formål?

<SPAN> - tjaa, lidt det samme som <DIV> bortset fra at span er inline,
hvormod div er block..

Morten Fangel / fangel

Fra : Anders K.

Dato : 26-03-05 16:51

Jeg bruger da <input>!
synes da det er et af de fedeste!

Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-05 18:16

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Og en ting slog mig, hvor er der mange
> tekst og formateringskoder du aldrig bruger.

Hvor ved du det fra? (altså hvilke koder jeg aldrig bruger?)

Spøg til side - jeg går ud fra at du mener "man" i stedet for "du".

> <Hx>, <P>, <BR>, <HR>,<OL>, <UL>, <LI>, <A>, <TABLE>, <TR>,
> <TD>,

Dem bruger jeg også.

> <B>, <U>, <I>

Til gengæld går jeg normalt uden om ovenstående. <u> er ikke
tilladt i strict-kode, og <b> og <i> skriver jeg i stedet som
semantisk funktion (fremhævning), men i stedet en typografisk form.

> Bruger I andre? I så fald hvilke og til hvilket formål?

Som andre har været inde på har du helt udeladt form-elementerne.
jævnligt.

Et par andre som jeg også anvender:

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-03-05 20:34

> Hvor ved du det fra? (altså hvilke koder jeg aldrig bruger?)
>
> Spøg til side - jeg går ud fra at du mener "man" i stedet for "du".

Næh, jeg hedder nemlig ikke Daisy og omtaler kun mig selv i ental.

> [...]
> tilladt i strict-kode, og <b> og <i> skriver jeg i stedet som
> semantisk funktion (fremhævning), men i stedet en typografisk form.

Virker fornuftigt nok.

> Som andre har været inde på har du helt udeladt form-elementerne.
> jævnligt.

Jeps, jeg glemte forms og optgrups bruger jeg stort set heller aldrig.

> Et par andre som jeg også anvender:

jeg, jeg syntes det er lidt af en gøgeunge.

Det der virkelig fik mig til at overveje hvoir lidt jeg udnyttede
mulighederne var, da jeg gennemlæste afsnittene om tekster og og fonte.
Alene i HTML4 kapitel 9, er listen faktisk lang og der er mange af dem jeg
aldrig har brugt, selv om jeg egentlig godt kendte dem.

<EM>, <STRONG>, <DFN>, <CODE>, <SAMP>, <KBD>, <VAR>, <CITE>, <ABBR>,
<ACRONYM, <SUB>, <SUP>, <PRE>, <INS>, <DEL>

Og der eri virkeligheden langt flere, hvis man arbejder sig igennem hele
specifikationen.

Det der virkelig slog mig var, at når jeg opbygger en rapport i Word, så
bruger jeg langt flere avancerede funktioner, for at skabe et dokumnent der
vil ligger så tæt op ad det trykte medie som muligt. Men når jeg arbejder på
en hjemmeside bruger jeg meget færre virkemidler, selv om mulighederne rent
faktisk er til stede.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg