Margin og baggrund
Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-03-05 18:44

Hej folkens.

Jeg har en <div> og den ligger oven på en baggrund, som ligger i
den anden <div>. Den som så ligger oven på baggrunden, vil jeg
gerne sætte en margin på, så teksten kommer til at passe, men når
jeg sætter margin på, så gælder den margin af en eller anden
grund også for baggrunden selvom den ligger i en anden <div> som
sagt, så den rykker med. Det er ikke meningen, så jeg vil gerne
vide hvordan jeg kan undgå det?

Det skal lige siges at fejlen kun forekommer i FF..

Har I brug for et link?

Mange tak for hjælpen

Mvh. Lasse Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 24-03-05 19:06

On 24 Mar 2005 17:43:32 GMT, Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> wrote:

> [...]
> vide hvordan jeg kan undgå det?
>
> Det skal lige siges at fejlen kun forekommer i FF..

Gecko-browsere har en eller anden underlig ting med margin, som du kan
komme udenom ved at bruge padding i stedet.

--
Ryan Kristensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-03-05 19:18

Ryan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Gecko-browsere har en eller anden underlig ting med margin, som du kan
> komme udenom ved at bruge padding i stedet.

Det kan jeg desværre ikke. Det er ikke muligt at benytte padding da det
ødelægger designet. Hvad gør man så?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-03-05 19:21

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det kan jeg desværre ikke. Det er ikke muligt at benytte padding da det
> ødelægger designet. Hvad gør man så?

Så bliver jeg måske nok nødt til at bruge noget div position absolute eller
relative eller hvad?

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 25-03-05 13:38

On 24 Mar 2005 18:18:05 GMT, Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> wrote:

> Det kan jeg desværre ikke. Det er ikke muligt at benytte padding da det
> ødelægger designet. Hvad gør man så?

Kan du uddybe, hvordan det ødelægger designet?
Jeg synes ikke, det går helt i stykker, hvis du sætter:
padding-top:19px;
margin-bottom:-19px;
på #main

--
Ryan Kristensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-03-05 00:54

> [...]
>
> Kan du uddybe, hvordan det ødelægger designet?
> Jeg synes ikke, det går helt i stykker, hvis du sætter:

Jo det gør det desværre. Det skubber den nederste del nedad. Som du også
kan se på linket.. Hvordan kan det så løses? Nu er det som sagt i bunden
at mellemrummet forekommer, når jeg benytter padding på #main og margin på
#main_content...

Dette kan dog løses halvt ved at benytte

margin-top: -19px;
margin-bottom: -3px;

på #bund. Men det virker kun i IE og ikke FF, det giver nogle problemer
med border, så derfor duer dette ikke. Har I svaret på hvad det så kræver
nu?

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-03-05 02:39

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> skrev:

> ligger i den anden <div>. Den som så ligger oven på
> baggrunden, vil jeg gerne sætte en margin på, så teksten
> kommer til at passe, men når jeg ...

Et link til siden er meget bedre end en lang forklaring.

> sætter margin på, så gælder den margin af en eller anden
> grund også for baggrunden selvom den ligger i en anden
>
> Har I brug for et link?

Ja!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-03-05 09:28

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja!

Hehe, her får I lige et link,
http://www.webweaver.dk/lassejensen/html

Endnu en gang tak for al hjælp