Hjælp til skiftende text i Table cell!
Fra : Johnny Kallestrup

Dato : 22-03-05 23:20

Hej gruppe

Jeg er lige begyndt med at lave lidt html, men jeg er stødt på et
lille problem.

Jeg har lavet en baggrund med mit grafik program, den fylder
toppen og venstre side

Eks.

---------------------------------|

Toppen - menu med 5 knapper/links
_____________________________|

| |
venstre| Text

| |
| |
| |
----------------------------------

Men jeg har lavet det med en table, og med MAP i toppen, hvordan
fortæller jeg de links i toppen, at de skal load en *.html ind i
TEXT cellen. ?

Eller er der en endnu smartere måde at gøre det på ??

Har prøvet med frames, men det er ikke til at få det til at se
pænt ud, og det virker slet ikke optimalt.

Håber i kan hjælpe mig!

på forhånd tak..

Johnny

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-03-05 03:19

Johnny Kallestrup <kallestrups@tdcadsl.dk> skrev:

> Eller er der en endnu smartere måde at gøre det på?

Giv et link til din side, så er det meget nemmere at hjælpe
dig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-03-05 22:59

Johnny Kallestrup wrote:

> Jeg er lige begyndt med at lave lidt html, men jeg er stødt på et
> lille problem.

Vi er her for at hjælpe.

> Jeg har lavet en baggrund med mit grafik program, den fylder
> toppen og venstre side

Det er sikkert en ordentlig moppedreng af en grafikfil. Det ville være
smartere at lave en lille grafik så bred som menuen men kun et mønster i
højden og lægge den ind som baggrund på siden. Lav denne kode i css:

body {
margin:0;
padding:0;
background-image: url(bg.gif) top left repeat-y;
}

Derefter laver du en anden grafik så høj som toppen men kun et mønster i
bredden. Læg det ind i din topbar sådan:

#topbar {
height: ??px;
width:100%;
background-image:url(top.gif) top left repeat-x;
}

Menuen laver du i en selvstændig fil, der kan inkluderes på alle sider.
Topbaren kan på samme måde være en selvstændig inkluderet fil.

Det sparer dig for en masse kode og du har kun et sted at skulle rette, hvis
menuen skal ændres.

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

> Men jeg har lavet det med en table, og med MAP i toppen, hvordan
> fortæller jeg de links i toppen, at de skal load en *.html ind i
> TEXT cellen. ?

Man kan ikke lægge en selvstændig webside ind i en tabelcelle ved hjælp af
en link. I øvrigt er tabeller ikke beregnet til den slags design.

> Har prøvet med frames, men det er ikke til at få det til at se
> pænt ud, og det virker slet ikke optimalt.

Der er vi enige. Der er en hel række problemer forbundet med at anvende
frames:

http://html-faq.dk/2009.asp

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Johnny Kallestrup

Dato : 24-03-05 18:57

Hey

Og tak for tilbagemeldingerne

her er udkastet til hvordan siden skal se ud

http:\\www.joan-d.dk\DEMOsite.jpg

Som i kan se er der links/knapper i toppen og ren grafik i venstre side

Jeg er med på, at jeg skal lave css, men jeg bruger jo imageMAP til links, og
jeg er ikke sikker på hvordan det skal gøres helt nøjagtigt.

igen mange tak for hjælpe, men håber på lidt mere ;)

God Påske

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-05 23:11

Johnny Kallestrup wrote:

> Jeg er med på, at jeg skal lave css, men jeg bruger jo imageMAP til
> links, og jeg er ikke sikker på hvordan det skal gøres helt nøjagtigt.

http://hjemmesideskolen.dk/html/hotspot.asp giver svaret.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-03-05 21:25

Johnny Kallestrup skrev:

> her er udkastet til hvordan siden skal se ud
>
> http:\\www.joan-d.dk\DEMOsite.jpg

Ovenstående er slet ikke et gyldigt link. I webadresser skal der
anvendes / i stedet for \.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Kallestrup

Dato : 25-03-05 19:07

http:\\www.joan-d.dk/DEMOsite.jpg
Bedre ??

undskyld fejlen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-05 17:56

Johnny Kallestrup skrev:

> http:\\www.joan-d.dk/DEMOsite.jpg
> Bedre ??

En smule (du rettede en ud af de tre fejlvendte skråstreger).

Et korrekt link er som følger: <http://www.joan-d.dk/DEMOsite.jpg>

(vinklerne, < og >, er mest et spørgsmål om stil - det vigtige er
at man anvender / og ikke \)
--
Jens Gyldenkærne Clausen