Russisk
Fra : Per Rasmussen

Dato : 22-03-05 13:32

Hej

Jeg er med i et projekt hvor jeg skal have noget russisk tekst
ind på en hjemmeside, teksten har jeg fået i et word-doc, og jeg
har forsøgt med copy/paste over i editorer, men der bliver det
bare til en masse ????? ??? linie efter linie.
På samme måde ser det så ud i browseren.

Er løsningen at ændre charset??
Er løsningen at lave en speciel span-class til det, hvis ja
hvordan??

Eller hvad er løsningen

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-05 14:15

Per Rasmussen wrote:
> [...]
> bare til en masse ????? ??? linie efter linie.
> På samme måde ser det så ud i browseren.

Jeg ser 3 mulige løsninger:

1. Definer charset UTF8 globalt

2. Konverter alle russiske tegn til html-entiteter.

3. Læg den russiske tekst i en selvstændig fil, hvor du
definerer et charset til østeuropæisk (iso-8859-2 ?)
og indlæs det i en iframe.

At det ser underligt ud i din editor behøver ikke betyde noget, medmindre du
selv vil redigere i den russiske tekst.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-03-05 15:12

Per Rasmussen skrev:

> [...]
> har forsøgt med copy/paste over i editorer, men der bliver det
> bare til en masse ????? ??? linie efter linie.

Hvis det allerede i editoren bliver til spørgsmålstegn, er det måske
fordi editoren ikke understøtter et passende tegnsæt. Brug en editor der
kan arbejde med utf-8, og gem dit dokument i dette tegnsæt.

Giv evt. et link til såvel wordfil som dit html-forsøg.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 22-03-05 16:18

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> kan arbejde med utf-8, og gem dit dokument i dette tegnsæt.
>
> Giv evt. et link til såvel wordfil som dit html-forsøg.

Jeg har prøvet i TSW, Stones og Ultra edit, men resultatet er det samme.

Jeg har på nedenstående link lagt et par linier ind på en rå side, hvor der
ikke er noget css eller noget, fra den side er der link, til et lille
word.doc med teksten som jeg har modtaget den.

http://www.chessspot.dk/russisk.htm

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 22-03-05 17:19

"Per Rasmussen" <jeg@skalgivedig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> På samme måde ser det så ud i browseren.
>
> Er løsningen at ændre charset??
> Er løsningen at lave en speciel span-class til det, hvis ja

Du kan sende din word-fil til mig, så skal jeg skrive det ind i en HTML-fil
til dig. Jeg lærte engang russisk, og min computer er sat op til at mestre
det.

Torben

Fra : Per Rasmussen

Dato : 22-03-05 22:49

Torben R. Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> til dig. Jeg lærte engang russisk, og min computer er sat op til at mestre

En kæmpe tak til Torben som lige kører tingene igennem sin comp, og ud i den
anden ende, kommer der lige netop det som jeg skal bruge, teksten står på
russisk i html documentet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-05 10:12

Per Rasmussen skrev:

> En kæmpe tak til Torben som lige kører tingene igennem sin
> comp, og ud i den anden ende, kommer der lige netop det som
> jeg skal bruge, teksten står på russisk i html documentet.

Tillykke med det. Hvis du selv vil lave noget tilsvarende, kan du
få Word til at gemme direkte i html. Hvis man vælger Compact HTML
(tilgængelig via et filter i Office 2000 - og vist nok
præinstalleret i senere udgaver), bliver html-koden rimelig
fornuftig (se siden her:
<http://gyros.dk/usenet/temp/russisk.htm>).

Hvis man bare bruger Words standardmulighed for at gemme i html,
bliver filen fyldt med en masse irrelevante koder - og næsten
dobbelt så stor.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-03-05 10:47

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

Eller bare kopierer det ind i http://www.esperanto.mv.ru/UniRed/
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/utf8.html

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/opera-ie/

Fra : Per Rasmussen

Dato : 23-03-05 15:06

Christian Bohr-Halling wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Eller bare kopierer det ind i http://www.esperanto.mv.ru/UniRed/
> http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/utf8.html

Der kan man jo bare se, det vil jeg teste på et tidspunkt

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 23-03-05 18:54

> [...]
>
> Hvis man bare bruger Words standardmulighed for at gemme i html,
> bliver filen fyldt med en masse irrelevante koder - og næsten

Jeg lavede Copy/Paste til Frontpage. Om det kun virker fordi det kyrilliske
alfabet er sat op på min computer ved jeg selvfølgelig ikke, da det jo altid
er sat sådan op...

Torben

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 24-03-05 14:06

"Torben R. Sørensen" <torben.soerensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kyrilliske
> alfabet er sat op på min computer ved jeg selvfølgelig ikke, da det jo

Det første jeg gjorde var at åbne dokumentet og kopiere indholdet til en tom
side i frontpage og den var der med det samme. Sprogsættet er ligegyldigt
hvert tegn indsættes i iso format

Det første afsnit kommer til at se sådan ud i koden.

span lang="RU"
style="font-size:16.0pt">&#1057;&#1086;&#1074;&#1088;&#1077;&#1084;&#1077;&#
1085;&#1085;&#1072;&#1103;
&#1080;&#1089;&#1090;&#1086;&#1088;&#1080;&#1103;
&#1096;&#1082;&#1086;&#1083;&#1099;
&#1085;&#1072;&#1095;&#1072;&#1083;&#1072;
&#1089;&#1074;&#1086;&#1081; &#1086;&#1090;&#1089;&#1095;&#1105;&#1090;
&#1089;
1 &#1089;&#1077;&#1085;&#1090;&#1103;&#1073;&#1088;&#1103; 1947.<o:p>
</o:p>

Og jeg har hun understøttelse for vesteuropaiske sprog i Office.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-05 11:15