Skifte baggrunde på links
Fra : Kim B. Nissen

Dato : 21-03-05 23:10

Er der måde man ved fx at bruge a:link, a:hover, a:active eller
noget andet kan gøre sådan at man skifter mellem 4 baggrunde bag
et link.
Det skal bruges til toppen af en menu hvor der er et
baggrundsbillede med en pil på:

1.En opad pil når man ikke har ført musen over linket
2.En mouseover opad pil når man har ført musen over linket
3.En nedad pil når man har trykket på linket
4.En mouseover nedad pil når man igen føre musen over linket

5. 1'eren igen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-03-05 23:24

Kim B. Nissen wrote:
> Er der måde man ved fx at bruge a:link, a:hover, a:active eller
> noget andet kan gøre sådan at man skifter mellem 4 baggrunde bag
> et link.

Ja da. Du sætter bare baggrunden på de forskellige tilstande:

a:link {
background-image:url(image1.gif);
}

a:hover {
background-image:url(image2.gif);
}

o.s.v.

--
Benny

Fra : Kim B. Nissen

Dato : 21-03-05 23:41

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja da. Du sætter bare baggrunden på de forskellige tilstande:

> [...]

Jeg synes ikke der kommer noget billede frem:

<head>
body {background-color: white;}
a:link {background-image:url(xptitle.jpg);}

a:hover {background-image:url(xptitle2.jpg);}
</head>

Her er
</a>

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-03-05 23:49

Kim B. Nissen wrote:

> Jeg synes ikke der kommer noget billede frem:

[snip kode]

Kan vi ikke lige få et link til din side ?

Funktionen er brugt her:
http://vestvision.dk

Der skiftes baggrunden ud på links i f.eks. venstre menu.
Se i evt. i koden, hvordan det er lavet.

--
Benny

Fra : Kim B. Nissen

Dato : 22-03-05 00:17

> [...]
> http://vestvision.dk
>
> Der skiftes baggrunden ud på links i f.eks. venstre menu.
> Se i evt. i koden, hvordan det er lavet.

Dama6e.1go.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-03-05 00:30

Kim B. Nissen wrote:

> Dama6e.1go.dk

Det virker da fint.

Problemet er, at dine baggrundsbilleder er meget bredere end
menu-teksten, så derfor kan du ikke se, at de bliver udskiftet.

Pvør at klikke pået link (siden findes ikke) og brug derefter browserens
tilbageknap.
Så kan du se, at det link du klikkede på ikke har en baggrundsdfarve før
du holder musen over det.
Det er fordi a:visited ikke har fået defineret et baggrundsbillede.

Så funktionen virker, men du skal lige have sat en bredde på din menu,
der svarer til dine baggrundsbilleder. Husk også at bruge en anden
skriftfarve end blå på den blå baggrund.

--
Benny