/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Mit flydende vindue driller
Fra : Tidemann


Dato : 19-03-05 09:42

Hej alle

Jeg har lavet et flydende vindue, men der er problemer med bredden,
og jeg kan ikke regne ud hvor det er.
Hvis jeg ser siden i 1024 x 768 og fuld vindue er den ok.
Hvis jeg åbner min mappe med foretrukne links eller ser siden i 800 x 600
kommer der en vandret scrollbar, og der mangler ligesom noget af
blomster-ranken oppe i højre hjørne.
Først når jeg scroller kommer resten af ranken frem.

Er der monstro en venlig sjæl der kan se hvor problemet er,
jeg har vist stirret mig blind på det ?

> http://home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/flydende.html <
> http://home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/flydende.css <

på forhånd tak og god lørdag til alle

Marianne


 
 
Preben Andersen (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 19-03-05 11:09


"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> wrote in message
news:423be4cf$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Jeg har lavet et flydende vindue, men der er problemer med bredden,
> og jeg kan ikke regne ud hvor det er.
> Hvis jeg ser siden i 1024 x 768 og fuld vindue er den ok.
> Hvis jeg åbner min mappe med foretrukne links eller ser siden i 800 x 600
> kommer der en vandret scrollbar, og der mangler ligesom noget af
> blomster-ranken oppe i højre hjørne.
> Først når jeg scroller kommer resten af ranken frem.
>
> Er der monstro en venlig sjæl der kan se hvor problemet er,
> jeg har vist stirret mig blind på det ?

Jeg kan nu ikke se problemet her, hverken i 800*600, 1024*768 eller
1280*1024. Jeg får ikke vandret scrollbar. Til gengæld synes jeg det er
svært at læse din menu med den skriftfarve på den baggrund. Så er der i
øvrigt også et par valideringsfejl på din side:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/flydende.html

mvh
Preben



Tidemann (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 19-03-05 18:02


"Preben Andersen" skrev:

>Jeg kan nu ikke se problemet her, hverken i 800*600, 1024*768 eller
>1280*1024. Jeg får ikke vandret scrollbar. Til gengæld synes jeg det er
>svært at læse din menu med den skriftfarve på den baggrund. Så er der i
>øvrigt også et par valideringsfejl på din side:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/flydende.html

Hej

Valideringsfejlene er TDC´s skyld. De er ikke på min egen side inden den
bliver lagt op!
Det er åbenbart noget de sætter ind på min side, jeg kan ikke gøre noget ved
det. .((
Ja menuen er ikke ok, den blev lavet til en sort baggrund. Den bliver lavet om
:)

Jeg forstår ikke det med scrollbaren, kommer den heller ikke hvis du åbner din
foretrukne-mappe/søjle i venstre side??
Hm........det er IE jeg har set med, jeg har ikke tjekket med Opera, Mozille
og Netscape endnu.

Mvh Marianne


Preben Andersen (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 19-03-05 19:19


> Jeg forstår ikke det med scrollbaren, kommer den heller ikke hvis du åbner
din
> foretrukne-mappe/søjle i venstre side??

Jo, så kommer scrollebaren ved 800*600.


> Hm........det er IE jeg har set med, jeg har ikke tjekket med Opera,
Mozille
> og Netscape endnu.

Jeg glemte at skrive, at jeg bruger Firefox. Ved nærmere eftertanke er
menuen ulæselig, ikke kun på grund af manglende kontraster mellem skrift og
baggrund, men også pga., at der sker mærkelige ting, når musen føres over et
punkt. Hvor teksten måske svagt kan anes uden mus, bliver det helt umuligt
med mus.

mvh
Preben



Erik Ginnerskov (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 19-03-05 23:57

Tidemann wrote:

>
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/flydende.html

> Valideringsfejlene er TDC´s skyld. De er ikke på min egen side inden
> den bliver lagt op!
> Det er åbenbart noget de sætter ind på min side, jeg kan ikke gøre
> noget ved det.

Indtil i sidste måned kunne man nedgradere sine sider til html 4.01 og
fjerne </body></html> sidst på siderne. Så kunne de validere trods tdc's
indsatte javascript.

Men nu har tdc fundet på en ny måde at lave deres interne tæller på, så det
igen ikke kan validere. ;(

Man fristes til at tro, de gør det bevidst for at genere deres egne kunder.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Tidemann (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 22-03-05 02:40

Det driller ikke mere jeg har lavet lidt om.

> http://home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/index.html <

Nu kan menuen læses! ;0))
Marianne


Erik Ginnerskov (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 22-03-05 12:53

Tidemann wrote:

> Nu kan menuen læses!

Kun delvist, hvis browservinduet er sat til 800*600. De 4 nederste
menupunkter er ikke tilgængelige og et forsøg på at scrolle ned til dem er
forgæves, fordi du har lavet noget js-halløj, der får menuen til at glide
ned, når der scrolles ned.

Imho en dårlig ide. :(

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Tidemann (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 22-03-05 16:28


"Erik Ginnerskov" skrev

>Kun delvist, hvis browservinduet er sat til 800*600. De 4 nederste
>menupunkter er ikke tilgængelige og et forsøg på at scrolle ned til dem er
>forgæves, fordi du har lavet noget js-halløj, der får menuen til at glide
>ned, når der scrolles ned.

>Imho en dårlig ide. :(

Øv, øv. Det havde jeg ikke set efter. ;0))
Jeg syns´ lige det var smart!

Nå, men tak for det.

Marianne



Ryan Kristensen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 23-03-05 10:02

On Tue, 22 Mar 2005 02:40:28 +0100, Tidemann <tidemann@2Youtdcadsl.dk
(Slet 2You)> wrote:

> Det driller ikke mere jeg har lavet lidt om.
>
>> http://home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/index.html <
>
> Nu kan menuen læses! ;0))

Ikke i Opera 8.0b1.

--
Ryan Kristensen

Tidemann (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 23-03-05 20:46


"Ryan Kristensen" skrev

>> Det driller ikke mere jeg har lavet lidt om.
>>
>>> http://home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/index.html <
>>
>> Nu kan menuen læses! ;0))

>Ikke i Opera 8.0b1.


Hmm.....den har jeg ikke! Jeg bruger normalt IE.
Men menuen er ikke statisk mere, kan den læses nu?

--
Marianne


Ryan Kristensen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 23-03-05 20:48

On Wed, 23 Mar 2005 20:45:39 +0100, Tidemann <tidemann@2Youtdcadsl.dk
(Slet 2You)> wrote:

>>> Nu kan menuen læses! ;0))
>
>> Ikke i Opera 8.0b1.
>
>
> Hmm.....den har jeg ikke! Jeg bruger normalt IE.

Du kan downloade Opera her: <url:http://www.opera.com/download/>

> Men menuen er ikke statisk mere, kan den læses nu?

Nej. Men hvorfor vil du også bruge javascript til menuen?

--
Ryan Kristensen

Tidemann (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 23-03-05 21:48


"Ryan Kristensen" skrev i en meddelelse

>Du kan downloade Opera her: <url:http://www.opera.com/download/>

>> Men menuen er ikke statisk mere, kan den læses nu?

>Nej. Men hvorfor vil du også bruge javascript til menuen?

Jamen jeg har Opera 7 "komma et eller andet"
man skal vel betale for 8.0b1

Jeg kan altså godt læse den................hvad kan du ikke læse?
--
Marianne


Knud Gert Ellentoft (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 23-03-05 22:19

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

>Jamen jeg har Opera 7 "komma et eller andet"
>man skal vel betale for 8.0b1

Nej, det er gratis at opgradere til ver. 8, som iøvrigt er ude i
beta 3 og snart skulle komme i final version.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Tidemann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 24-03-05 01:07


"Knud Gert Ellentoft" skrev i en meddelelse

>Nej, det er gratis at opgradere til ver. 8, som iøvrigt er ude i
>beta 3 og snart skulle komme i final version.

Jeg havde kun læst dette:
>OPERA 8 LAUNCHING SOON
Join the 20 million people who downloaded the award-winning Opera browser in
2004!
Buy Opera today and get a free upgrade to Opera 8.
Price: EUR 34(incl. 16% VAT for all EU residents)<

ikke dette:
>Download the beta version of the upcoming Opera browser, including native SVG
support and more.<

--
Marianne


Knud Gert Ellentoft (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 24-03-05 02:40

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

>Jeg havde kun læst dette:

>Buy Opera today and get a free upgrade to Opera 8.
>Price: EUR 34(incl. 16% VAT for all EU residents)<

Jeg ved kun, at min licens fra ver. 7 også giver en registreret
version af ver. 8 beta, så jeg går ud fra at det også gælder
finalversion.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Ryan Kristensen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 23-03-05 22:32

On Wed, 23 Mar 2005 21:47:50 +0100, Tidemann <tidemann@2Youtdcadsl.dk
(Slet 2You)> wrote:

> Jeg kan altså godt læse den................hvad kan du ikke læse?

Menuen er der overhovedet ikke.
Og endnu engang vil jeg spørge, hvorfor bruger du javascript til din menu,
når der ikke er nogen funktionalitet i den?

--
Ryan Kristensen

Tidemann (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 23-03-05 22:53


"Ryan Kristensen" skrev

>Menuen er der overhovedet ikke.

Hmmm!! Er det så ikke fordi du har javascript slået fra?

>Og endnu engang vil jeg spørge, hvorfor bruger du javascript til din menu,
>når der ikke er nogen funktionalitet i den?

Øh, egentlig fordi jeg lavede en til en anden side med to menuer,
med dropdown undermenuer!

Teksten er købt og skulle bruges på knapperne! Og så er det nemt bare at ændre
i den. Jeg har været i gang med at lave en med listeopstilling, men synes
siden bliver sløv.
--
Marianne


Ryan Kristensen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 23-03-05 23:54

On Wed, 23 Mar 2005 22:53:04 +0100, Tidemann <tidemann@2Youtdcadsl.dk
(Slet 2You)> wrote:

>
> "Ryan Kristensen" skrev
>
>> Menuen er der overhovedet ikke.
>
> Hmmm!! Er det så ikke fordi du har javascript slået fra?

Nej.

>> Og endnu engang vil jeg spørge, hvorfor bruger du javascript til din
>> menu,
>> når der ikke er nogen funktionalitet i den?
>
> Øh, egentlig fordi jeg lavede en til en anden side med to menuer,
> med dropdown undermenuer!
>
> Teksten er købt og skulle bruges på knapperne! Og så er det nemt bare at
> ændre
> i den. Jeg har været i gang med at lave en med listeopstilling, men synes
> siden bliver sløv.

Det forstår jeg ikke helt. Javascript kan gøre siden sløv, men en
listeopstilling af en menu, burde ikke have nogen betydning, i al fald
burde den loades væsentligt hurtigere end via javascript, da du skal bruge
det dobbelte kode på javascript måden.

Der er ingen grund til at bruge javascript, hvis det du ønsker kan laves
med html. - Jeg ved godt, at man ikke kan ændre i statusbaren med html,
men det _bør_ du alligevel heller ikke gøre med javascript.

--
Ryan Kristensen

Benny Nissen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Benny Nissen


Dato : 23-03-05 23:59

Ryan Kristensen wrote:

> Der er ingen grund til at bruge javascript, hvis det du ønsker kan
> laves med html. - Jeg ved godt, at man ikke kan ændre i statusbaren med
> html, men det _bør_ du alligevel heller ikke gøre med javascript.
>

Og det kan ret let slåes fra i f.eks. Firefox.
Så derfor bør man (som Ryan ogås skriver) lade være med at (forsøge) at
ændre browserens statislinie.

--
Benny

Tidemann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 24-03-05 01:11


"Benny Nissen" skrev:

>Så derfor bør man (som Ryan ogås skriver) lade være med at (forsøge) at
>ændre browserens statislinie.


Måske spørger jeg dumt, men hvad mener du med det? -ændre statslinien-?

--
Marianne


Benny Nissen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Benny Nissen


Dato : 24-03-05 12:06

Tidemann wrote:
> "Benny Nissen" skrev:
>
>
>>Så derfor bør man (som Ryan ogås skriver) lade være med at (forsøge) at
>>ændre browserens statislinie.
>
>
>
> Måske spørger jeg dumt, men hvad mener du med det? -ændre statslinien-?
>
Det er ikke at spørge dumt. Det er jo mig, der har stavet forkert i
kampens hede
Der skulle stå statuslinie.
I nogle browsere kan man med javascript window.status='Min egen tekst i
status' sætte den tekst man vil. Derfor kan brugeren ikke se, hvor et
link fører hen.

--
Benny

Erik Ginnerskov (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 23-03-05 23:05

Tidemann wrote:
>>> Det driller ikke mere jeg har lavet lidt om.
>>>
>>>> http://home20.inet.tele.dk/mariannes/dolly/index.html <

> Men menuen er ikke statisk mere, kan den læses nu?

Jeg kan ikke se nogen ændring. Menuen glider stadig ned, så der mangler 4
punkter i FF.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Tidemann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 24-03-05 00:58


"Erik Ginnerskov"

>Jeg kan ikke se nogen ændring. Menuen glider stadig ned, så der mangler 4
>punkter i FF.


Åh, sorry (rødmer)
Jeg har jo uploadet den nye, til hendes egen side:! :( flov

http://www.ragdollys-cat-link.dk/index.html
det er ikke alle sider er lavet færdige, men de er der..............

--
Marianne


Tidemann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 24-03-05 10:23


"Tidemann" skrev

>Åh, sorry (rødmer)
>Jeg har jo uploadet den nye, til hendes egen side:! :( flov
>http://www.ragdollys-cat-link.dk/index.html
>det er ikke alle sider er lavet færdige, men de er der..............

Men hvorfor kan menuen Ikke ses i Opera 8 ??
--
Marianne


Ryan Kristensen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 24-03-05 13:33

On Thu, 24 Mar 2005 10:23:15 +0100, Tidemann <tidemann@2Youtdcadsl.dk
(Slet 2You)> wrote:

> Men hvorfor kan menuen Ikke ses i Opera 8 ??

Det kunne skyldes noget med det browser tjek, der bliver lavet. Det er
normalt en dårlig idé, at tjekke efter browser-version, for derefter at gå
ud fra, man ved hvad dén browser kan.

Scriptet er sat op på en måde, så jeg ikke gider sidde og scrolle rundt
for at kunne se hvad der er galt, men det er ikke svært at finde et
script, der kan lave en dropdown-menu, og som virker i alle browsere,
f.eks.
<url:http://www.hintzmann.dk/articles/htree/>.
Men når du ikke skal bruge nogen funktionalitet, men bare har valgt at
genbruge scriptet fra en anden side, fordi det var nemt, så synes jeg
seriøst du skulle overveje, om det ikke var værd at bruge de ekstra 5
minutter på at lave en ordentlig menu.

Det er ikke så svært:
<ul>
<li>menupkt. 1</li>
<li>menupkt. 2</li>
<li>menupkt. 3</li>
</ul>

--
Ryan Kristensen

Erik Ginnerskov (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 24-03-05 13:30

Tidemann wrote:

> http://www.ragdollys-cat-link.dk/index.html

Nu er første menupunkt næsten ikke synligt (er ulæseligt) med honey.jpg som
baggrund i FF (800*600px) I IE indsættes menuen så tilpas længere nede, at
første punkt kan ses frit under honey.jpg.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Tidemann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 24-03-05 14:59


"Erik Ginnerskov" skrev

> http://www.ragdollys-cat-link.dk/index.html

>Nu er første menupunkt næsten ikke synligt (er ulæseligt) med honey.jpg som
>baggrund i FF (800*600px) I IE indsættes menuen så tilpas længere nede, at
>første punkt kan ses frit under honey.jpg.

Åh, for f..... da! Sådan noget rod.........;))
--
Marianne


Erik Ginnerskov (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 25-03-05 23:15

Tidemann wrote:

> Åh, for f..... da! Sådan noget rod.........;))

Nu er det meget bedre. ;)

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Tidemann (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 25-03-05 23:29


"Erik Ginnerskov"

>> Åh, for f..... da! Sådan noget rod.........;))

>Nu er det meget bedre. ;)

Ja!

Men jeg kan ikke validere onMouseover og onMouseout
hvorfor mon det?
http://www.ragdollys-cat-link.dk/index.html

--

Marianne


Tidemann (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 26-03-05 00:02


"Tidemann"

>Men jeg kan ikke validere onMouseover og onMouseout
>hvorfor mon det?
> http://www.ragdollys-cat-link.dk/index.html <

Jo, det er gjort, onmouseover og onmouseout!!
Jeg skal vist snart i seng ;)

--

Marianne


Knud Gert Ellentoft (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 26-03-05 00:03

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

>Men jeg kan ikke validere onMouseover og onMouseout

onmouseover og onmouseout

Du skriver i xhtml, hvor alle tags skal skrives med småt.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Tidemann (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 25-03-05 23:37


"Erik Ginnerskov"

hmmmm. En anden ting?
Den menu jeg har lavet nu, er den lige så dårlig som den anden?
Jeg tænker på, den bruger jo også javascript.
--
Marianne


Erik Ginnerskov (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 26-03-05 14:24

Tidemann wrote:

> Den menu jeg har lavet nu, er den lige så dårlig som den anden?
> Jeg tænker på, den bruger jo også javascript.

Den fungerer da. Men har du set andre end din forside i FF?

<http://www.ragdollys-cat-link.dk/racen.html>,
<http://www.ragdollys-cat-link.dk/presentation-honey.html>,
<http://www.ragdollys-cat-link.dk/fotoalbum-zamir.html>,
<http://www.ragdollys-cat-link.dk/advarsel.html>,
<http://www.ragdollys-cat-link.dk/warning.html> og
<http://www.ragdollys-cat-link.dk/kontakt-og-links.html> ser underlig ud i
både 800*600 og 1024*768

<http://www.ragdollys-cat-link.dk/gennem-tiden.html>,
<http://www.ragdollys-cat-link.dk/den-triste.html> og
<http://www.ragdollys-cat-link.dk/ordsprog.html>ser underlig ud i 800*600

<http://www.ragdollys-cat-link.dk/den-triste.html>, menuen er ulæselig pga.
ringe kontrast

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Tidemann (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 26-03-05 17:42


"Erik Ginnerskov" skrev i

>Den fungerer da. Men har du set andre end din forside i FF?

Ja, jeg ved det! Jeg er heller ikke færdig med de andre.
Påskefrokosterne kommer i vejen! ;))

--
Marianne


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste