LI width så den passer til teksten?
Fra : Kim Noer

Dato : 17-03-05 18:14

Davsen der ...

Jeg har forsøgt uden held at sætte LI's width, så den kun er så bred, som
den tekst der er i. Kan det overhovedet lade sig gøre?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-03-05 22:04

Kim Noer skrev:

> Jeg har forsøgt uden held at sætte LI's width, så den kun er
> så bred, som den tekst der er i. Kan det overhovedet lade sig
> gøre?

Hvad ønsker du at opnå? Er problemet at der er for meget luft før
li-elementet - eller efter?

Giv gerne et link til en testside hvor man kan se hvad du har, og
hvorfor det ikke er som du ønsker det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Noer

Dato : 20-03-05 20:01

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Hvad ønsker du at opnå? Er problemet at der er for meget luft før
> li-elementet - eller efter?

Efter - den skal være så bred, som den bredest <li> i <ul> tag'et.

> Giv gerne et link til en testside hvor man kan se hvad du har, og
> hvorfor det ikke er som du ønsker det.

http://www.noer.dk/tests/li-width.html

Som det ses, er <li> så bred som siden, med margin osv.

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-03-05 21:25

Kim Noer skrev:

> http://www.noer.dk/tests/li-width.html

Fino - prøv med følgende css:

ul{ float: left; }

Hvis du ikke skal bruge pladsen til højre for listen til noget, kan
du også prøve med

li{ float: left; clear: left; }

Eksemplerne er alene afprøvet i Firefox.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Noer

Dato : 20-03-05 22:41

> ul{ float: left; }

Jamen det er jo bare fjong :) - mange tak!

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Kim Noer

Dato : 20-03-05 22:49

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote in message
> Jamen det er jo bare fjong :) - mange tak!

Også alligevel ikke :S

http://www.noer.dk/tests/li-width.html

Problemet er så at den flytter efterfølgende ul op, det ligner en slags
inline.

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Kim Noer

Dato : 20-03-05 22:52

> Problemet er så at den flytter efterfølgende ul op, det ligner en
> slags inline.

Fandt fejlen!

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-03-05 22:57

Kim Noer wrote:

> Også alligevel ikke :S

> Problemet er så at den flytter efterfølgende ul op, det ligner en
> slags inline.

Efterfølgende ul skal så bare tildeles clear:left;

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-05 10:44

Erik Ginnerskov skrev:

> Efterfølgende ul skal så bare tildeles clear:left;

Hvis den første ul ikke skal floate ved siden af et tidligere floatet
objekt, kan man klare sig med en enkelt definition på ul:

ul{ float: left; clear: left; }

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 18-03-05 00:25

> Jeg har forsøgt uden held at sætte LI's width, så den kun er så bred, som
> den tekst der er i. Kan det overhovedet lade sig gøre?

Jeg mener at <LI> er et block element (?), så om man, ved brug af CSS, lavede
det til et inline element, så skulle det i teorien virke som du vil have det.

HTML:

<ul>
<li>liste indhold</li>
</ul>

CSS:

li{
display: inline;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-05 11:39

Sverri M Olsen skrev:

> Jeg mener at <LI> er et block element (?),

Det er det ikke - li har standardtypen "list-item" - men i mange
sammenhænge opfører den sig som et blokelement. Den primære forskel er
reglerne for placering - et listeelement må naturligt nok kun forekomme
inde i en liste.

> så om man, ved brug af CSS, lavede det til et inline element, så
> skulle det i teorien virke som du vil have det.

Hvis man gerne vil have liste-elementerne vist efter hinanden på samme
linje, så er display: inline ganske rigtigt den vej man skal gå.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-03-05 21:44

Kim Noer wrote:

> Jeg har forsøgt uden held at sætte LI's width, så den kun er så bred,
> som den tekst der er i. Kan det overhovedet lade sig gøre?

Det problem har jeg løst ved at smide <ul> ind i en <div>, som jeg har
defineret den ønskede bredde på. Efterfølgende kan <li> ikke blive bredere
end til <div>'ens højre begrænsning.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov