Guitar..
Fra : A. Høegh

Dato : 29-05-01 20:29

Hej med jer.

Jeg er lige begyndt at lære at spille guitar, men har lige et enkelt
spørgsmål. Hvad er mest normalt, at spille med akkorder eller "tags"?

M.v.h
A. Høegh
--
- som hader popdrenge og smstøser i neongule UV-bukser...
E-mail: hoegh@click2find.dk

Fra : Martin Juhl Mikkelse~

Dato : 29-05-01 20:27

det hedder tabs, men ok, du er ny!

mik

A. Høegh <hoegh@click2find.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f0se6$j3g$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jonas L. Jensen

Dato : 29-05-01 21:25

: Hej med jer.
:
[...]
: --
: - som hader popdrenge og smstøser i neongule UV-bukser...
: E-mail: hoegh@click2find.dk
: Web: http://www.click2find.dk/

Jeg tror ikke der er noget her der hedder 'normalt', så spil begge dele.
- Jonas

Fra : Michael Vittrup

Dato : 30-05-01 07:23

Fra : Casper

Dato : 30-05-01 12:26

On Wed, 30 May 2001 08:22:35 +0200, Michael Vittrup
<babyford@miba.auc.dk> wrote:

>Tjah, det kommer lidt an på hvad du er ude efter - er det en rytmesektion
>eller noget lignende vil akkorder være at foretrække, men mere
>sofistikerede passager opnås bedst vha tabs/noder (fingerspil).

Jeg har et problem... jeg er venstrehåndet og vil gerne prøve at
spille efter tabs. Men hvad eller rettere hvor finder jeg
venstrehåndstabs?? Det er lidt irriterende at skulle spejlvende de
"normale"...

Casper

Fra : Michael Vittrup

Dato : 30-05-01 12:50

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-05-01 13:06

Casper skrev:

> [...]
>spille efter tabs. Men hvad eller rettere hvor finder jeg
>venstrehåndstabs?? Det er lidt irriterende at skulle spejlvende de

Vend dig til det!

Jeg ved ikke om der findes 'venstrehåndstabs', men hvis der gjorde, så
ville jeg alligevel anbefale dig at bruge de almindelig. En dag får du
stykket et ark i hånden, og en siger "SPIL!", så er det surt at måtte
melde fra...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : nikolaj borg

Dato : 30-05-01 16:50

"Casper" <caa@indbakke.dk> wrote in message
> [...]
> spille efter tabs. Men hvad eller rettere hvor finder jeg
> venstrehåndstabs?? Det er lidt irriterende at skulle spejlvende de

Det vil altså sige, at du spiller på en højrehåndsguitar, som du "vender
om"? Så drejer det sig vel bare om at vende op og ned på linierne?

/Nikolaj

Fra : Casper

Dato : 31-05-01 08:06

On Wed, 30 May 2001 17:50:07 +0200, "nikolaj borg"
<nsipkaoml@jborg.dk> wrote:

>"Casper" <caa@indbakke.dk> wrote in message
>
>Det vil altså sige, at du spiller på en højrehåndsguitar, som du "vender
>om"? Så drejer det sig vel bare om at vende op og ned på linierne?

Det er en venstrehåndsguitar jeg spiller på, og jeg kan da også
sagtens spejle linierne, men det ville nu være nemmere med
venstrehånds tabs... men ak...

Casper

Fra : Michael Vittrup

Dato : 31-05-01 09:22

Fra : Henrik B

Dato : 30-05-01 13:03

> Jeg er lige begyndt at lære at spille guitar, men har lige et enkelt
> spørgsmål. Hvad er mest normalt, at spille med akkorder eller "tags"?

Der er ikke noget der mest normalt - det drejer sig om hvad du gerne vil
spille. Måden jeg selv gjorde det på i sin tid var, at låne en bog med en
akkordoversigt og et par stykker med simple numre med tekst og akkorder.
Biblioteker har masser af disse.

Med simple numre mener jeg i øvrigt - nogen uden for mange forskellige
akkorder i.

Desuden betaler det sig altid, at finde sig en god lærer der kan vise dig
det mest grundlæggende.

Held og lykke

--

Henrik

www.MusikerPortal.dk
- er du musiker, så check siden.

Fra : Malene Hald

Dato : 02-06-01 21:45

> Jeg er lige begyndt at lære at spille guitar, men har lige et enkelt
> spørgsmål. Hvad er mest normalt, at spille med akkorder eller "tags"?

Jeg tror du har misforstået et par ting:) Akkorder og tabs er stort set det
samme. Tabs er forkortelse for tabulatur (er ikke sikker på stavningen), som er
skemaer der visr hvordan du skal spille melodien/akkorderne på guitaren (som
regel et lille fint billede af guitararmen med små prikker og tal, der viser
hvor du skal sætte fingerne). Tabs er en måde at notere sangene på , kun med
akkorder, som er meget udbredt på nettet, fordi man kan skrive det i et
almindeligt skriveprogram.

Håber det hjælper lidt ..

Malene

Fra : Musikfabrikken.dk

Dato : 04-06-01 15:40

Tabs (tabulaturer) er en tilføjelse til noder.
Man kan stort set skrive alt med med noder (ud over temaet kan man skrive
"udtrykket" ned)
Tabulaturet er så en guide til hvor på guitaren det er mest hensigtsmæssigt
at spille tonerne eller hvor komponisten gør det.
Man kan tage den samme tome flere forskellige steder på guitaren, nogle
steder mere hensigtsmæssigt end andre...når man medberegner forstående og
efterfølgende toner.

Michael