tekst bag menu
Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 13-03-05 11:23

Jeg er så småt ved at saneret et websted, www.anholtskole.dk, som bestemt
ikke lever op til tidens normer, men det skal der altså gøres noget ved nu.
Bl. andet skal rammerne fjernes.

Min første spæde forsøg ligger på
http://www.anholtskole.dk/nytsite/forside.php. (Linksene virker
selvfølgelig, det er kun en prøveside).

Mit første spørgsmål (der kommer sikkert flere efterhånden): Når man peger
på et menupunkt, går underpunkterne ind over teksten til højre, og det skal
de også. Men man kan se teksten igennem menupunktet, bagved det. Kan man
forhindre det?

Venlig hilsen,
Hans Jørgen Lassen

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 13-03-05 11:31

Rettelse: linksene virker selvfølgelig IKKE!

Fra : Christoffer

Dato : 13-03-05 12:21

> [...]
> på et menupunkt, går underpunkterne ind over teksten til højre, og det
> skal de også. Men man kan se teksten igennem menupunktet, bagved det. Kan
Du kan prøve at angive z-indez på dine div's <div style='z-index:
1;'>....</div>
Ta' et kig herinde http://www.html.dk/tutorials/css/lektion15.asp

Desuden bør du tage højde for at der kan være brugere som ikke har internet
explore, og dine undermenuer virker ikke i Firefox (kan hentes her
http://www.mozilla.org/products/firefox/ )

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 13-03-05 12:38

"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev i en meddelelse

> Du kan prøve at angive z-indez på dine div's <div style='z-index:
> 1;'>....</div>
> Ta' et kig herinde http://www.html.dk/tutorials/css/lektion15.asp

Tak for hjælpen! Det var enkelt og virker præcis efter hensigten.

> Desuden bør du tage højde for at der kan være brugere som ikke har
> internet explore, og dine undermenuer virker ikke i Firefox (kan hentes
> her http://www.mozilla.org/products/firefox/ )

Ja, det ville jeg også gerne tage højde for. Menuen er lavet med
javascript - har du nogen anelse om, hvilke metoder der skal til for også at
få Firefox med?

Fremover vil jeg afprøve siderne også i Firefox.

De bedste hilsner,
Hans Jørgen

Fra : Christoffer

Dato : 13-03-05 12:42

> [...]
>
> Ja, det ville jeg også gerne tage højde for. Menuen er lavet med
> javascript - har du nogen anelse om, hvilke metoder der skal til for også
Det er altid en god ide at få koden til at validere, overholde
w3c-standarden, så muligheden for at det ser ens ud i alle browsere større.

Ang. koden præcist så kan du måske bruge den her til noget?
http://buur.info/s2a/downloads/drop.html den virker i alle browsere.

Christoffer

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 13-03-05 15:24

"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev

> Det er altid en god ide at få koden til at validere, overholde
> w3c-standarden, så muligheden for at det ser ens ud i alle browsere
> større.

Det har jeg så gjort nu, men der skal åbenbart mere til.

Ved en sammenligning mellem IE og Firefox falder (ud over menuen) dette i
øjnene:

Topteksten (adresse og telefonnumm)er gnidret sammen i FF, og feltet, hvori
topteksten står, flugter ikke i højre side med felterne nedenunder.

Kan du anbefale et sted, hvor man kan læse om, hvad der går i IE, men kokser
i FF? På forhånd tak.

> Ang. koden præcist så kan du måske bruge den her til noget?
> http://buur.info/s2a/downloads/drop.html den virker i alle browsere.

Den ser interessant ud, og den vil jeg studere, for så eventuelt senere at
tilrette min egen menu ud fra den.

De bedste hilsner
Hans Jørgen

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 13-03-05 16:26

"Hans Jørgen Lassen" skrev:

> Topteksten (adresse og telefonnumm)er gnidret sammen i FF, og feltet,
> hvori topteksten står, flugter ikke i højre side med felterne nedenunder.

Det har jeg selv fået fikset i mellemtiden.

HansJ