512 Kbps til 295 SKr eller 24Mbps for 80 k~
Fra : TBC

Dato : 14-03-05 02:38

Iflg http://www.rixtelecom.se/generate.php?sid=26&r=m kan man som svensker
vælge imellem Rix's ADSL på 512 Kbps til 295 SKr, 8Mbps til 335 SKr, eller
24Mbps til 375 SKr om måneden.

Er der lige nogen der gider skære den ud i pap for mig. Det lyder ret
psykotisk sammenlignet med Danske forhold at der kun skulle være sølle 80
SKr's forskel på 512 Kbps og 24Mbps, så hvordan hænger det produkt og
prispolitik sammen

Hvorfor er Danmark så forskellig fra Sverige, hvorfor skalerer prisen så
forskelligt i de 2 lande, så det ser ud til at hastigheden er nærmest er en
ligegyldigt og underordnet i det ene land i forhold til prisen, men af stor
betydning for prisen i det andet.

Hvordan hænger det sammen?

TBC

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 14-03-05 09:14

> [...]
en
> ligegyldigt og underordnet i det ene land i forhold til prisen, men af

Som de selv antyder, kan de ikke dække hele Sverige med nogen af
produkterne.
Så ssv bor de der har mulighed for at få den høje hastighed i storbyer, hvor
Rix har lavet den nødvendige infrastruktur og hvor der er stor konkurrence.
Folk i forstæderne må ssv nøjes med de lavere hastigheder og folk på landet,
de kan nok ikke få noget som helst.
Lyder det mere sandsynligt ?

Niels Dybdahl

Fra : TBC

Dato : 15-03-05 01:33

"Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> konkurrence.
> Folk i forstæderne må ssv nøjes med de lavere hastigheder og folk på

Den er jeg med på, men det forklarer jo ikke hvorfor hastighederne nærmest
koster det samme, sammenlignet med den måde de danske priser langt
voldsommere skalerer i forhold til den valgte hastighed.

TBC

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-03-05 09:49

> Den er jeg med på, men det forklarer jo ikke hvorfor hastighederne nærmest
> koster det samme, sammenlignet med den måde de danske priser langt
> voldsommere skalerer i forhold til den valgte hastighed.

Jeg kan få 256 kb ADSL for omkring 300 kr/måned. Min kollega får 2 Mb
internet til 49 kr/måned. Hos StofaNet kan jeg få 2 Mb for 400 kr/måned.
Så hos mig er der heller ikke meget sammenhæng mellem pris og hastighed.

I virkeligheden har jeg en fjerde løsning, som jeg er dikteret af fordi jeg
har medarbejderbredbånd. Medarbejderbredbånd fjerner en del af konkurrencen,
da man oftest er låst til en bestemt udbyder af sin arbejdsgiver. Det er
også en form for statsstøtte, så jeg effektivt betaler under 40% af prisen.
Begge dele er med til at presse den officielle pris op.

Niels Dybdahl

Fra : TBC

Dato : 16-03-05 02:57

> Jeg kan få 256 kb ADSL for omkring 300 kr/måned. Min kollega får 2 Mb
> internet til 49 kr/måned. Hos StofaNet kan jeg få 2 Mb for 400 kr/måned.
> Så hos mig er der heller ikke meget sammenhæng mellem pris og hastighed.

Det er lidt Æbler og pærer der moser spørgsmålet. For er det samme f.eks
ADSL produkt hos en udbyder er der stor skalering i DK, ifht hastigheden.
Det kan jeg sagtens forstå og forholde mig til. Hvad jeg ikke forstår er at
svenskerne nærmest betaler det samme uanset hastigheden ?!?

F.eks skal jeg betale 744 kr for min hastighed hos min aktuelle udbyder, men
jeg kunne gå så lavt som til kun at skulle betale 149 kr hvis jeg valgte den
[ubrugeligt] laveste hastighed (Webspeed). Sådan var det også da jeg
tidligere havde ADSL.

TBC

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-05 10:09

"TBC" <-sutmin@2night.dk> crashed Echelon writing

> Iflg http://www.rixtelecom.se/generate.php?sid=26&r=m kan man som
> svensker vælge imellem Rix's ADSL på 512 Kbps til 295 SKr, 8Mbps til
> 335 SKr, eller 24Mbps til 375 SKr om måneden.

Eller en 100Mbit for ca. SEK 600-700.

> [...]
> nærmest er en ligegyldigt og underordnet i det ene land i forhold til
> prisen, men af stor betydning for prisen i det andet.

Fordi den svenske regering gav/giver tilskud under kampagnen Internet til
alle Svenskere.

--
Bjarke Andersen

Fra : TBC

Dato : 15-03-05 01:31

> Eller en 100Mbit for ca. SEK 600-700.

Nice!

> Fordi den svenske regering gav/giver tilskud under kampagnen Internet til
> alle Svenskere.

Ahh, ok ...Det forklarer en del.

TBC

Fra : Peter T.

Dato : 16-03-05 11:25

Bjarke Andersen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Fordi den svenske regering gav/giver tilskud under kampagnen Internet
> til alle Svenskere.

Og det var vist mange milliarder, det drejede sig om.

--
2 stk 19" monitor i moderigtig gul-beige farve sælges. De har en
liflig duft med et eksotisk skær af tobaksplantager på Cuba.

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 17-03-05 08:20

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Og det var vist mange milliarder, det drejede sig om.

og så er det endda kun de svenskere der bor i storbyerne der kan få hurtigt
internet. Dem der bor bare et par Km uden for byerne kan måske kun få
almindelig ADSL, og dem der bor endnu længere ude, kan kun bruge et alm.
modem på deres hegnstråd. I danmark kan TDC tilbyde 99% af den danske
befolkning få ADSL, vel og mærke selv om TDC ikke har forsyningspligt på
ADSL....

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : TBC

Dato : 17-03-05 20:26

"Thomas Hupfeldt" <condor-9@mail.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> modem på deres hegnstråd. I danmark kan TDC tilbyde 99% af den danske
> befolkning få ADSL, vel og mærke selv om TDC ikke har forsyningspligt på

Så egentligt betaler vi i byerne også mere end måske nødvendigt for ADSL,
for at de få i yderdiskrikterne kan være med eller hvad?

De er jo i hvertfald typisk i de tætbefolkede områder at de højere
hastigheder er mulige.

TBC

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 18-03-05 10:11

> Så egentligt betaler vi i byerne også mere end måske nødvendigt for ADSL,
> for at de få i yderdiskrikterne kan være med eller hvad?

Jep. Det har det TDC været bundet af i mange år. Byerne betaler til
landdistrikterne. Samme pris over det hele.
En del boligforeninger i byerne er dog stået af og anskaffet deres eget
system. Så de får Internet og telefoni meget billigere end os andre.

Niels Dybdahl

Fra : Peter T.

Dato : 19-03-05 21:51

Niels Dybdahl leverede følgende historie fra de varme lande:

> En del boligforeninger i byerne er dog stået af og anskaffet deres
> eget system. Så de får Internet og telefoni meget billigere end os
> andre.

Men det betyder langtfra at produktet er godt. Mit indtryk er, at det
oftest skodder big-time. Og jeg har stadigvæk ikke mødt en, som har været
blot nogenlunde tilfreds med sit bolignet.

--
Udsolgt!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-03-05 22:17

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> crashed Echelon writing

> Men det betyder langtfra at produktet er godt. Mit indtryk er, at det
> oftest skodder big-time. Og jeg har stadigvæk ikke mødt en, som har
> været blot nogenlunde tilfreds med sit bolignet.

Jeg har nu mødt dem som er positivt indstillet. Men ganske få udbydere jeg
har det om, ComX blandt andet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-03-05 17:21

Peter T. wrote:
> Men det betyder langtfra at produktet er godt. Mit indtryk er, at det
> oftest skodder big-time. Og jeg har stadigvæk ikke mødt en, som har været
> blot nogenlunde tilfreds med sit bolignet.

Min boligforening benytter DBNet og jeg er meget tilfreds. En af mine
venner's beligforening bruger ComX og han er også meget tilfreds.

Men jeg ville da heller ikke være tilfreds hvis der var 40 lejligheder
på en 2Mbit ADSL som det er set nogle steder.

Mvh,

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-05 21:19

"Thomas Hupfeldt" <condor-9@mail.xx> skrev:

> I danmark kan TDC tilbyde 99% af den danske
> befolkning få ADSL, vel og mærke selv om TDC ikke har
> forsyningspligt på ADSL....

Nu er Danmark et meget taknemmeligt land på det punkt. Du kan ikke bare
kigge på de fine procenter alene, da de ikke er udtryk for det samme.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : -Thomas H.-

Dato : 06-04-05 07:39

> Nu er Danmark et meget taknemmeligt land på det punkt. Du kan ikke bare
> kigge på de fine procenter alene, da de ikke er udtryk for det samme.

Det ved jeg godt at man ikke kan, men det jeg prøvede at pointere var, at
langt de fleste danskere kan få ADSL, i modsætning til sverige hvor
situatuionen er en helt anden..

MVH
Thomas H.