Cybercity forbindelse 101 (router/modem)
Fra : TBC

Dato : 02-03-05 14:17

Jeg skal lige have noget på det rene i forbindelse med evt. bestilling af
Cybercity ADSL.

Man får en router med, det har jeg forstået. Men jeg vil faktisk gerne helt
aldeles og fuldstændigt undgå at bruge denne router, og bruge en af eget
valg. Er det muligt?

Med andre ord: Den router man få med fra Cybercity, sidder den f.eks på et
ADSL-modem hvor man bare kan smide sin egen router på, eller udgør den
medfølgende router fra Cybercity selve forbindelsen til DSLAM'en på
centralen?

Og en anden ting: Når man køber et tilbud, er det så en pris der fortsætter,
eller sættes den op når tilbudsperioden udløber og man ikke længere kan
tilmelde sig?

TBC

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-03-05 14:36

TBC <-sutmin@2night.dk> skrev 2005-03-02:
> [...]
> aldeles og fuldstændigt undgå at bruge denne router, og bruge en af eget

Ja, men du kan ikke benytte en hvilken som helst router. CC routeren
indeholder et ADSL modem.
Hvis du ønsker at sætte en anden end den medfølgende router til en
CyberCity ADSL skal den understytte PPPoATM (også kaldet PPPoA) samt
have et indbygget ADSL modem (Det har praktisk talt alle PPPoATM
routere). Dog er det ikke nogen garenti.

Der er vist en eller anden (Asbjørn?) der har en liste over routere
der er andre der har fået til at virke hos CC.

En anden mulighed er at købe det de kalder GlobalIP, så skal CC routeren
stadig på men den virker næsten blot som modem.

> [...]
> eller sættes den op når tilbudsperioden udløber og man ikke længere kan

Den plejer vist at fortsætte.

med mindre andet er angivet.

Fra : TBC

Dato : 06-03-05 02:43

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

Først: Mange tak for jeres svar. Også tak til Claus, Peter og Morten for
jeres.

> Ja, men du kan ikke benytte en hvilken som helst router. CC routeren
> indeholder et ADSL modem.

Ok, som jeg frygtede.

> [...]
> have et indbygget ADSL modem (Det har praktisk talt alle PPPoATM
> routere). Dog er det ikke nogen garenti.

Den router jeg ønsker at benytte (http://games.dlink.com/products/?pid=370)
har desværre kun PPPoE, når det kommer til PPP.

> En anden mulighed er at købe det de kalder GlobalIP, så skal CC routeren
> stadig på men den virker næsten blot som modem.

Hmm.
Min prioritet er bedst mulig ping, og færrest mulige omveje/høj Transparency
indtil min egen fortrukne router.

Min tanke var derfor om man enten

1. Kunne købe et low-lag PPPoATM ADSL modem, og smide sin egen router på
det?

eller

2. Uden at købe Global-IP løsning, bare kunne konfigurere Routeren fra
Cybercity til at fungere udelukkende som et modem, således at Cybercity
routerens NAT funktionalitet helt ophører?

....Idet jeg regner med at latency er ok i den enhed man får fra CyberCity.

> Den plejer vist at fortsætte.

Det lyder jo godt.

TBC

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-03-05 11:18

TBC <-sutmin@2night.dk> skrev 2005-03-06:
> [...]
> indtil min egen fortrukne router.
>
> Min tanke var derfor om man enten
>
> 1. Kunne købe et low-lag PPPoATM ADSL modem, og smide sin egen router på
Man kan købe en router med indbygget ADSL modem.

> [...]
> routerens NAT funktionalitet helt ophører?
>
> ...Idet jeg regner med at latency er ok i den enhed man får fra CyberCity.

Det virker helt fint

med mindre andet er angivet.

Fra : TBC

Dato : 06-03-05 16:58

> Man kan købe en router med indbygget ADSL modem.

Øeh ja, det er jo sådan en der følger automatisk med abonnementet.
Men kan man også købe et low-latancy ADSL modem til Cybercity forbindelsen
og undgå NAT i det led, og så smide sin fortrukne router på det, eller hur?

> Det virker helt fint

Latency, eller muligheden for uden Global-IP at konfigurere Routeren fra

Fra : Martin Schultz

Dato : 08-03-05 09:36

> [...]
> og undgå NAT i det led, og så smide sin fortrukne router på det, eller hur?

Muligheden var at købe sin favorit router med indbygget ADSL modem.

> Latency, eller muligheden for uden Global-IP at konfigurere Routeren fra
> Cybercity til at fungere udelukkende som et modem, således at Cybercity
> routerens NAT funktionalitet helt ophører?

Latency er fin med globalIP. CC routerende kan ikke fungere udelukkende
som modem.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : TBC

Dato : 08-03-05 16:54

> Muligheden var at købe sin favorit router med indbygget ADSL modem.

DGL-4300 fås desværre ikke med indbygget ADSL modem. Der fåes pt ikke andre
routere for menneskepenge med 4300'erens gamer-specifikke features og
funktioner, så det er desværre udelukket.

> Latency er fin med globalIP. CC routerende kan ikke fungere udelukkende
> som modem.

Spørgsmålet jeg mangler besvaret er om det så er muligt at købe et decideret
billigt og hurtigt ADSL modem, som man så sammen med sin favorit router kan
bruge med CyberCity forbindelsen?

Logikken burde diktere ja, men jeg spørger her fordi jeg ikke føler mig
sikker. Spørgsmålet er også i givet fald hvilket modem der vil kunne bruges.

TBC

Fra : Claus

Dato : 08-03-05 19:34

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in

> [...]
>
> Logikken burde diktere ja, men jeg spørger her fordi jeg ikke føler
> mig sikker. Spørgsmålet er også i givet fald hvilket modem der vil

Jeg må sige at jeg ikke helt kan se logikken i at gå ud og købe sit eget
atm modem for at smide det på din CC forbindelse, og derefter kører en
ethernet router på. Det må jo give det samme som blot at smide sin egen
ethernet router bag CC routeren..

Eller har jeg misforstået hvad du vil opnå?

/Claus

Fra : Martin Schultz

Dato : 08-03-05 19:54

Claus <Claus@dontask.dk> skrev 2005-03-08:
> [...]
> ethernet router bag CC routeren..
>
> Eller har jeg misforstået hvad du vil opnå?

Hvis man ikke samtidigt køber GlobalIP skal man kører dobbelt NAT og
det er noget skidt. Især når "TBC" gerne vil have meget lav latency.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Claus

Dato : 09-03-05 08:14

Martin Schultz <news2004@adsltips.invalid> wrote in

> Hvis man ikke samtidigt køber GlobalIP skal man kører dobbelt NAT og
> det er noget skidt. Især når "TBC" gerne vil have meget lav latency.
>
> Martin

Så havde jeg jo også misforstået det Martin ;)

Men så er vi også nede at diskutere 1 til 2 milisekunders forskel i latency
på GlobalIP og med dobbelt nat. Men hvis man virkelig vil er der ingen vej
uden om GlobalIP eller GlobalIP+ måske? :)

/Claus

Fra : TBC

Dato : 10-03-05 17:24

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis man ikke samtidigt køber GlobalIP skal man kører dobbelt NAT og
> det er noget skidt. Især når "TBC" gerne vil have meget lav latency.

Præcis!

Dertil kommer de mange features, ikke mindst de latency specifikke feautures
som min fortrukne router har i den forbindelse, og som jeg ikke ville kunne
have med forbindelsens default router. (F.eks GameFuel technology og dynamic
fragmentation)

Der i logikken i at jeg ville fortrække at købe mit eget "low latency"
modem, *hvis* det altså er muligt til forbindelsen?

TBC

Fra : Claus

Dato : 02-03-05 14:38

> Man får en router med, det har jeg forstået. Men jeg vil faktisk gerne
> helt aldeles og fuldstændigt undgå at bruge denne router, og bruge en
> af eget valg. Er det muligt?
Ja det kan man godt. Dog skal du vide at hvis du får problemer skal du
sætte Cybercity routeren på i stedet for din egen. Da der ikke ydes support
på 3. parts udstyr.

> Og en anden ting: Når man køber et tilbud, er det så en pris der
> fortsætter, eller sættes den op når tilbudsperioden udløber og man
> ikke længere kan tilmelde sig?

Jeg går ud fra at det er prisen med mindre der kommer et prisfald på den
forbindelse du bestiller.

/Claus

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-03-05 16:26

TBC wrote:
> [...]
> ADSL-modem hvor man bare kan smide sin egen router på, eller udgør den
> medfølgende router fra Cybercity selve forbindelsen til DSLAM'en på

Jeg er ikke voldsomt meget inde i tingene, men jeg mener at
vide at du skal bruge den medfølgende router, fordi den
vistnok også er en slags ADSL-modem.

> Og en anden ting: Når man køber et tilbud, er det så en pris der fortsætter,
> eller sættes den op når tilbudsperioden udløber og man ikke længere kan
> tilmelde sig?

Jeg synes altid jeg har set at Cybercitys "tilbud" reelt er
varige prisnedsættelser. I hvert fald hvad angår den
månedlige pris. Det er muligt at de kører reelle tilbud i
form af rabat på oprettelse, der så kun gives i perioder.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 04-03-05 15:23

> [...]
> ADSL-modem hvor man bare kan smide sin egen router på, eller udgør den
> medfølgende router fra Cybercity selve forbindelsen til DSLAM'en på

Modem'et er indbygget i routeren, jeg har selv held med at bruge en Cisco
SOHO 77 som er noget kvikkere end Zyxel routeren, jeg sidder på en central
hvor CC ikke er repræsenteret.

> Og en anden ting: Når man køber et tilbud, er det så en pris der
> fortsætter, eller sættes den op når tilbudsperioden udløber og man ikke
> længere kan tilmelde sig?
Den fortsætter... heldigvis

/Morten