Ønskes: Sejlbåd for dummies :-)
Fra : Funky

Dato : 29-05-01 18:28

Hej.

Som nybegynder indfor sejllads ville jeg lige høre om der var nogen der
kunne hjælpe mig med en for for faq indenfor dette område?

Eks. En navneordbog (hvad hedder det forskellige, og hvad betyder det ?
styrbord, bagbord etc.)

Hvilken bundmaling skal bruges? Sejler man højre eller venste om? Hvem har
vigepligt? (seriøst jeg ved det ikke) Hvordan skal sejlene opbevares om
vinteren? + en masse andet.

Nogen der kan hjælpe?

(og nej.. Jeg har ikke været ude at sejle endnu!! Jeg vil først lære det
lidt mere at kende)

MVH Funky

Fra : Bo Jensen

Dato : 29-05-01 21:35

Funky <dick@worldonline.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9f0m4k$r05$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> vinteren? + en masse andet.
>
> Nogen der kan hjælpe?
>
> (og nej.. Jeg har ikke været ude at sejle endnu!! Jeg vil først lære det

Hej.

Meld dig ind på en sejlerskole. Så kommer resten af sig selv lige så stille.

Mvh
Bo

Fra : Mogens Skov

Dato : 29-05-01 22:20

"Funky" <dick@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinteren? + en masse andet.
>
> Nogen der kan hjælpe?
>
> (og nej.. Jeg har ikke været ude at sejle endnu!! Jeg vil først lære det

Det er helt sikkert en god ide at gå på sejlerskole og også at tage et
aftenskole kursus i navigation og søvejsregler, men den bog du efterlyser
findes faktisk.
For mange år siden udgav Gyldendal "Gyldendals store bog om både". den er
selvfølgelig forældet på nogle områder, men giver svar på en masse andre.
Den findes sikkert stadig på de fleste biblioteker.
Mvh. Mogens

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-05-01 19:17

> [...]
> selvfølgelig forældet på nogle områder, men giver svar på en masse andre.
> Den findes sikkert stadig på de fleste biblioteker.

Der findes utroligt meget god litteratur om sejlads.

Jan Ebert har på Politikens Forlag udgivet : Politikens Sejlerbog. ISBN
87-567-5904-5

Det er en udmærket bog for "dummies" og andre.
Men spring nu ikke aftenskolekurset over og glem ikke at sejle mange ture
med andre, der har prøvet det før. En god ide er at være gast på en deltager
i den ugentlige aftenkapsejlads.
God vind
og
Hilsen
Steffen

http://sskov.homepage.dk
Lidt om en Ohlson 22, det at sejle og forlise
samt "Sejlklubben BUGTEN" og torsdagssejladser

Fra : Simon Pape

Dato : 29-05-01 23:11

Funky wrote:
> Som nybegynder indfor sejllads ville jeg lige høre om der var nogen der
> kunne hjælpe mig med en for for faq indenfor dette område?
Prøv f.eks. "Sejlsport" af Doug Schryver; den kommer lidt rundt om det
hele. Men pas på! Lige pludselig har du købt en båd selv...

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal Tlf.: 2684 4338
2400 København NV

Fra : Heino Strauss

Dato : 30-05-01 01:18

Hej Funky
Jeg vil også mene at meld dig på et kursus, duligheds bevis kursus findes på
aftenskoler og mange bådeklubber
for det første. det er en sejlbåd, det er ikke bare lige sådan, for det
andet. håber jeg på og det er der tale om at det skal være lovpligtigt med
dulighedsbevis, og for det 3. SIKKERHED, jeg er ligeglad med dig, men håber
ikke du bumler ind i mig ude på åbent hav.

V.H. Heino

Fra : Chris Lytken

Dato : 30-05-01 01:35

God morgen FUNKY
Spoerger du serioest om du skasl sejle venstre eller hoejre om?
Som svar paa dine spoergsmaal kan jeg kun sige, faa dig hurtigdt muligt
adressen til en sejlerskole og faa dig undervisning i navigation og sejlads,
med andre ord faa dig et duelighedsbevis. Saa kan vi andre vaere rolige og
forvisset om, at du ikke kuldsejler os fordi du troede der var hoejre
vigepligt.
Dette er virkelig velment, alle skal begynde et sted, saa se at faa det
gjord rigtig fra starten af.
Hilsen Chris

Fra : Helle Skoett

Dato : 31-05-01 00:16

Hej funky.
For et år siden udkom der faktisk en bog: Sejlsport for Dummies på teknisk
forlag.
Den er god.

Der er også mange gode bøger på biblioteket, hvor du kan læse om at sejle.

For en del år siden mente jeg også, at jeg ville sejle. Jeg lånte nogle
bøger på biblioteket - jeg tror Jan Eberts var imellem, og så terpede jeg
bøgerne igennem, så der til sidst ikke var en skrue, jeg ikke kunne
navngive.
En af mine gode venner havde en bekendt, som ejede en lille sejlbåd, og jeg
blev inviteret med på en tur.
Der var en fin vind, og jeg sad rigtig og skrydede med min viden. Så valgte
neptun at vise, hvem, der var smartest, og han sendte et pust over havet -
båden krænkede lidt ekstra, og jeg gispede højlydt.
Det sjove ved den oplevelse var, at der faktisk stod i en af bøgerne, at
mange begyndere bliver forskrækket, når de første gang oplever en båd krænge
under et pust.... Fnis.
Jeg begyndte ikke at sejle ved den lejlighed, men det skyldes ganske
simpelt, at jeg var for genert til at henvende mig i den lokale sejlklub.

Siden kom jeg rigtigt i gang - og som de andre råd har været til dig: Gå på
sejlerskole.
Men find lige en ven med en båd, som du kan sejle en tur eller to med, så du
ved, om det er noget for dig - og ikke bare en drøm. Sejlerskole, udstyr og
medlemsskab kan være en stor udskrivning på en gang.

Min tid på sejlerskole var sjov og naturligvis meget lærerig. Men ikke alene
blev jeg klogere, jeg lærte en masse andre mennesker at kende, som
niveaumæssigt var på højde med mig - nogle jeg kunne tale med om de
problemer, jeg oplevede som skipper in spe.
De mennesker var også en god base, da mit almindelige klubliv skulle i
gang - så er man ikke så meget Palle alene i verden.

Langt de fleste sejlklubber har sejlerskoler, som er langt billigere end de
kommercielle skoler, der ikke er tilknyttet klubber - og de mennesker, du
møder her, kan ikke støtte dig, når du skal finde flere nye venner i en
klub.
Så starter du igen på bare bund uden at kende et øje.

Og så skal du ikke tænke på bundmaling, vinteropbevaring og en masse andet.
(Det kommer helt af sig selv, når sejlerskolens både skal rigge af for
vinteren og forårsklargøres senere hen)

Sejlerskole tager ca. to år. Et par timer en fast aften om ugen i sommer
sæsonen, og ti tolv aftenener om vinteren til tovværkskursus og navigation.
(Det er også sjovt - her lærer du al teorien)

Du kan stadig nå at tilmelde dig for sæsonen, hvis du er hurtig, så god
vind.
vh
helle s

P.S.: Der findes ingen sejlbåde for dummies, men indimellem kan man godt
opleve dummies i en båd, som tror, de kan regne alt ud selv uden
undervisning (og det er en ynk....)

Fra : Helle Skoett

Dato : 31-05-01 00:18

Hej funky.

Fra : Jens Skov

Dato : 31-05-01 11:01

Hej Funky!
der er vist ikke nogen decideret sejlerskole i det områder hvor du bor, men
der sejles kapsejlads hver tirsdag, desuden er der en større kapsejlads d.
9/6 tundt om øen. mon ikke det skulle være muligt at finde en gasteplads? -
Anders hvis du er med på kanalen, må du se at kapre et nyt medlem!
hilsen JensS, Svaneke

Fra : Tom Bøjland

Dato : 07-06-01 20:04

Find en sejlklub i nærheden af dig og start i en sejlerskole

Funky skriver: