pc der kan fjernbetjenes til at starte op ~
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-05-05 17:52

jeg ved ikke om dette er den rette gruppe, men jeg går ud fra at det
må være bundkortet der styrer den slags hvis det altså kan lade sig
gøre. Jeg vil bygge en pc som samtidigt er en dvd-optager jeg har styr
på det meste der skal i lige ud over noget der gør at jeg kan
programere den til at starte op af sig selv og optage et tvprogram ?
kan det lade sig gøre ?

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 18:18

Punish the deed, not the breed. skrev:
> [...]
> på det meste der skal i lige ud over noget der gør at jeg kan
> programere den til at starte op af sig selv og optage et tvprogram ?

Sagtens. Et program som f.eks. BeyondTV gør det at den sætter
din PC til at vågne 50 sekunder (mener jeg det er) inden en
planlagt optagelse starter.
Det eneste krav er at maskinen kun er i standby og altså ikke
er lukket HELT ned.
--
Peter J

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-05-05 19:12

On Tue, 10 May 2005 19:17:51 +0200, Peter Jensen
<peter@lovelyspam.spateldask.dk> wrote:

> [...]
>planlagt optagelse starter.
>Det eneste krav er at maskinen kun er i standby og altså ikke

ok hvor meget strøm bruger maskinen så i standby, cirka i forhold til
hvis den var tændt normalt ?

når den er i standby kører alle blæserne så ikke ? altså grafikkort
cpu og gpu ? jeg tænker på hvor meget det mon slider på maskinen at
stå i standby ?

kan det slet ikke lade sig gøre at få en pc til at vågne op fra helt
slukket tilstand ?

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 19:44

Punish the deed, not the breed. skrev:
> når den er i standby kører alle blæserne så ikke ? altså grafikkort
> cpu og gpu ?

Det skulle de ikke ret gerne da.
Men somme tider har jeg oplevet det, jo.
Der er flere grader af standby S1 og S3 skulle du
kunne vælge imellem i BIOS.
Det er der sikkert nogle der er meget mere kloge på
herinde end jeg.

> jeg tænker på hvor meget det mon slider på maskinen at
> stå i standby ?

Hvis blæsere ikke kører ... ret minimalt, vel :)
--
Peter J

Fra : Brian Lund

Dato : 12-05-05 06:33

> Det skulle de ikke ret gerne da.
> Men somme tider har jeg oplevet det, jo.

Det er (eller kan være) en BIOS indstilling :)

Brian

Fra : Edmund

Dato : 12-05-05 15:57

Peter Jensen wrote:

> Det skulle de ikke ret gerne da.
> Men somme tider har jeg oplevet det, jo.
> Der er flere grader af standby S1 og S3 skulle du
> kunne vælge imellem i BIOS.

Man kan jo også bare sætte den i dvale.

Man kan også sætte bios til at starte pc´en, men det er mere bøvlet, og
så kan man jo kun lave en programeret optagelse.

Med Tv-programmets Scheduler sammen med Dvale/standby kan man lave mange
programeringer.

Mvh Edmund

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-05-05 18:08

Edmund skrev:
> Man kan også sætte bios til at starte pc´en, men det er mere bøvlet, og
> så kan man jo kun lave en programeret optagelse.

Præcis, BeyondTV stiller tidspunktet for næste opstart i BIOS
helt af sig selv.
Når en optagelse så er gennemført indstiller BeyondTV
BIOS til opstart før den *næste* schedulerede opstart.
Og så fremdeles - snedigt :)
--
Peter J

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-05-05 20:44

On Thu, 12 May 2005 19:08:15 +0200, Peter Jensen
> [...]

>helt af sig selv.
>Når en optagelse så er gennemført indstiller BeyondTV
>BIOS til opstart før den *næste* schedulerede opstart.

ok tak for svarene alle sammen, det lydder smart, så skal jeg bare
have fundet ud af lidt om hvad forskellen er på de to forskellige
former for standby og "dvale" ? for hvis jeg kan styre det hele med
beyondTV og mine blæsere ikke kører under standby/dvale så er det jo
hvad jeg har søgt efter.

Fra : Brian Lund

Dato : 16-05-05 22:36

> [...]
> former for standby og "dvale" ? for hvis jeg kan styre det hele med
> beyondTV og mine blæsere ikke kører under standby/dvale så er det jo

Standby; Computeren er tændt, dvs. CPU'en kører under "meget lavt blus",
grafikkortet, harddisken, netkort osv er slukket! - Under standby er CPUen,
selvom den er tændt, så kold at man godt kan standse blæserne på
køleprofilen (BIOS indstilling).

Dvale; Computeren er slukket, indholdet i RAM er gemt på harddisken, ved
næste boot henter OS data fra harddisken ind i RAM og starter computeren
nøjagtigt der hvor den gik i dvale!

Brian

Fra : Edmund

Dato : 13-05-05 04:20

Peter Jensen wrote:
> [...]
> helt af sig selv.
> Når en optagelse så er gennemført indstiller BeyondTV
> BIOS til opstart før den *næste* schedulerede opstart.

Så kom vi frem til det der har undret mig længe.Hvordan virker det.?

Hvis jeg går ind i bios er der kun et sted hvor jeg kan sætte opstarts
tidspunkt, og det er ikke det som Tv-programmets Scheduler bruger, for
den ændrer ikke noget der i bios.
Du skriver også selv at den skal i Standby, var det bios der blev
programeret kan man jo slukke pc´en helt.

Min Scheduler til Hauppauge PVR350 gør det på den måde, at for hver
programering ligger den en fil ind i Windows Kontrolpanel / planlagte
opgaver.

I hver fil i planlagte opgaver er der så sat kryds i
"Væk computeren, for at køre denne opgave" nederst på billedet her
http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/opgave.PNG

Jeg har prøvet at tage strømmen helt fra pc´en en halv time, og så sætte
strømmen til igen 10 min. før en planlagt optagelse. og det virker.(det
er dvale jeg bruger)

Så hvordan det virker, fatter jeg ikke, hvor får pcén opstarts
tidspunktet fra?
--
Mvh Edmund