Mere RAM til Compaq Pressario
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-05-05 11:45

Håber, dette er den rigtige gruppe til mine spørgsmål:

Hvad hedder (hvilken type) et kort med 256 eller 512 MB
RAM som jeg uden problemer kan sætte i en fem år gammel
Compaq Pressario 5861 for at øge det gamle øgs hukommelse?
I dag er det kun udstyret med 128 MB.

Nej, jeg ved ikke hvad der står på det nuværende RAM-kort,
for jeg har endnu aldrig taget mod nok til mig til at skrælle
kabinettet af dyret ...

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : JK

Dato : 09-05-05 12:32

On Mon, 9 May 2005 12:45:04 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

> [...]
>
>Nej, jeg ved ikke hvad der står på det nuværende RAM-kort,
>for jeg har endnu aldrig taget mod nok til mig til at skrælle

http://www.upgradememory.com/Presario_5861_5863_C3409.cfm

sdram, max. modul 128 Mbyte, 3 slots.

Så du kan hverken bruge 256 eller 512 moduler.

Det anbefales at købe noget brugt på www.qxl.dk eller www.ebay.co.uk

Ovenstående fortæller intet om low/high density og single/double
sided. Men efter alderen af maskinen vil jeg skønne, at det bør være
low density og double-sided ram.

mvh

John

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-05-05 14:13

"JK" skrev bl.a.:

> http://www.upgradememory.com/Presario_5861_5863_C3409.cfm
>
> sdram, max. modul 128 Mbyte, 3 slots.
>
> Så du kan hverken bruge 256 eller 512 moduler.

Tak for svar. Sådan som jeg læser den side du henviser til kan en
5861'er opgraderes til i alt 384 MB RAM. Er det ikke korrekt
opfattet? Og betyder det så ikke at der godt kan sættes to styks
128-kort mere i maskinen ud over det der sidder der i forvejen?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : JK

Dato : 09-05-05 15:34

On Mon, 9 May 2005 15:13:24 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

> [...]
>opfattet? Og betyder det så ikke at der godt kan sættes to styks
>128-kort mere i maskinen ud over det der sidder der i forvejen?

Ja, 3x128=384.

Men der kan ske det med 'High density' moduler, at bundkortet
fejlagtigt detekterer et 128 modul som et 64 modul (halvdelen),
hvorved du ikke opnår det, du vil.

Så det er ikke helt nemt at købe nogle egnede ram moduler. Det bedste
er at have et udvalg og prøve sig frem.

Man kan også sige, at godt nok er 256 Mbyte minimum til windows XP,
men 384 er altså heller ikke særligt meget, - så hvis den ram bliver
dyr, er det måske bedre at droppe den PC.

mvh

John