Presario 7990 start problemer
Fra : Peter

Dato : 28-04-05 12:18

Davs i gruppen

Jeg har fået foræret en lidt ældre Compaq Presario 7990, og har problemer
med at få den til at starte.
Den er bestykket med en socket 1 AMD 800 MHz cpu i box, og 128 mB ram. Ingen
harddisk.
Bundkortet hedder ASPEN2, men er i virkeligheden et Compaq modificeret FIC
SD11.

Når man trykker på knappen, begynder cpu blæseren at køre, men ellers sker
der ingenting.
Den vil kun starte op, hvis man resetter bios (jumper), men kun denne ene
gang. Genstarten man er den død igen.

Den vil så godt boote på en cd, men ikke på diskettedrev.
Jeg kan godt komme ind i Bios (Phönix ), men saver jeg opsætningen fryser
skidtet.

En eller anden med en god ide, eller er det bare ud over højre skulder?

Peter B

Fra : Peter

Dato : 28-04-05 20:54

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Davs i gruppen
>
> Jeg har fået foræret en lidt ældre Compaq Presario 7990, og har problemer
> med at få den til at starte.

Opsummering!!

Det er nu lykkedes at få den til at boote på A drevet, og dermed lykkedes at
køre en Pc-Check på den, med det resultat alle test viser ok, så det blev
jeg ikke meget klogere af.

Problemet syntes nu at være, at den KUN kan boote op, når bios har været
jumpet.
Gemmer sådan en Compaq fidus evt. bios oplysninger på et specielt sted på
harddisken, eller henter den et eller andet på harddisken, for at gennemføre
bootup, selv i dos.

Peter B

Fra : Hans

Dato : 29-04-05 00:37

Peter wrote:
> [...]
> fryser skidtet.
>
> En eller anden med en god ide, eller er det bare ud over højre

Har du prøvet og skifte batteriet på bundkortet?

Hans

Fra : Peter

Dato : 29-04-05 11:59

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet og skifte batteriet på bundkortet?
>
> Hans

JA, det gjorde ingen forskel. Iøvrigt viste spændingen på det gamle batt at
være 2,98V.

Jeg har rodet meget, rigtig meget med computere, faktisk siden ZX 81 og
Commodore 64 tiden og med PC siden vi kørte med en 8080 processor på 1 MHz,
men har aldrig været uden for et tilfælde som dette.
I går lykkedes det, ved at jumpe bios, at få computeren startet op med en
Win95 opstartsdisk. Jeg kørte F-disk og partitionere min harddisk, og
formaterede den derefter. Alt sammen uden problemer overhovedet.
Problemet er nu koncentreret om, at computeren KUN vil starte op, når bios
har været jumpet.
Jeg prøvede at fjerne grafikkortet, det gjorde heller ikke nogen forskel.
Ram samt bundkort og CPU er gennemtestet med Pc-Check, og fundet fejlfri
(man da startede computeren jo også op, ved at jumpe bios).

Selv tror jeg problemet ligger i bios. Jeg har søgt og søgt og læst, hvad
jeg har kunnet finde på HP's/Compaq's web-site, men ikke rigtig fundet noget
brugbart. Jeg kan fint komme ind i bios, og ændre indholdet, men når jeg
saver, fryser computeren. For at genstarte, er jeg nød til at jumpe bios, og
så er alle ændringer væk. Jeg ved at Compaq med tiden har lavet mange
julelege, for at gøre tingene så besværlige som muligt, for os gør de selv
computer nørder, men hvad har de lavet omkring deres bios?
Bundkortet, der som tidligere skrevet, er et Compaq modificeret FIC SD11,
kører efter FIC's web-site med en AMI bios, som Compaq så har ændret til en
meget primitiv Phönix bios.
Måske er bios defekt efter f.eks. et CIH virus angreb, men hvor dævlen får
man så fat i en ny, eller tør man skifte til en AMI fra FIC's ftp side?

Peter B