update til gammelt bund kort
Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 09:24

hej

gå nu ikke i sort over mit spørgsmål

Jeg prøver at hjælpe min bror med hans "meget" gamle pc'er.
Vi har et Iwill bundkort V4.51PG P55TV lite
med en bios signatur 10/23/96-i430vx,ali5123-2a59g13ac-00
den har en hard disk på 2Gb hvilket var nok en gang.

Vi vil prøve at sætte en ibm 15GB disk, og det har vi sikke så meget held
med.
Prøvet harddisk auto detect, og prøvet at ind taste værdi'er hvilket næsten
gik godt.
men den kan ikke finde styre system ( windows xp indstalleret på en anden
maskine)

kan man opdatere denne ældre bios, så den kan bruges eller....

håber nogen har en ide. da jeg har søgt næsten alle steder

mvh

Lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-04-05 09:44

kigj <pjo> skrev 2005-04-17:
> hej
>
> gå nu ikke i sort over mit spørgsmål

http://mobokive.dyndns.org/Archive/Iwill/Bios/P55TV-LITE/

Jeg tager ikke ansvar for en disse med dette link. Jeg ved ikke om der er
forskel på bundkort revisioner osv. Jeg vil dog gerne hjælpe lidt. Jeg kører
linux, men bliv ikke skræmt af nedenstående. Jeg pakkerfilen ud og søger
efter årstallet 1999. I begge tilfælde kan jeg se biosstrengen inde i biosen.

BIOS tvl0726a.exe:

zensonic@www/BIOS$ lha x TVL0726A.BIN
original.tmp - Melted : oooooooooooooooo
zensonic@www/BIOS$ strings original.tmp | grep -i 1999
twaNP55TV Lite/10111A (Jul.26.1999)
c. Awar&07/26/1999-i430VX,SMC93X-2A59GI39C-01

BIOS tvl0726b.exe:

zensonic@www/BIOS$ lha x TVL0726B.BIN
original.tmp - Melted : oooooooooooooooo
zensonic@www/BIOS$ strings original.tmp | grep -i 1999
twaNP55TV Lite/10111B (Jul.26.1999)
c. Awar&07/26/1999-i430VX,ALi512-2A59GI3AC-01

Så umiddelbart er mit gæt at du skal have tvl0726b.exe (LÆG MÆRKE TIL B!).
Hvis du tager version A får du ikke support for dit ALI chipset og derved
ikke adgang til alt hvad der hedder floppy, keyboard, osv. Måske virker
boardet slet ikke hvis du får brugt version A.

Virker det med version B skylder dig og din bror mig en øl

Thomas, 2720

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 10:23

du skal mange tak for din hjælp.

det er lidt længe siden jeg har opdateret bios. tilbage til der var noget
som Digital
skal jeg ikke have fat i et program til at load bios opdateringen??

har også problemer med at pakke filen ud da min egen maskine ikke vil køre
dos programmer.
pga min autoexec.

mvh den hjælpeløse
lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-04-05 10:59

> har også problemer med at pakke filen ud da min egen maskine ikke vil køre
> dos programmer.
> pga min autoexec.

Jeg har lagt et image på:

ftp://ftp.dina.kvl.dk/pub/Staff/Thomas.S.Iversen/p55lite.iso

Hent det. Brænd det. Du burde kunne boote fra det. Der ligger en .BIN fil
som er den bios du skal brænde. Der ligger også to award flash utils. Igen
er det med følgende besked: kommer der blå røg eller lign, så er det helt
din egen fejl (fordi du lyttede til en på usenet ).

Er du usikker kan du ringe til Nils Emil

http://www.bios-flash.dk/

Han vil sikkert gerne hjælpe mod betaling.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 11:30

Hej

Thomas du er for "stor"

tusinde tak for hjælpen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-04-05 11:32

> tusinde tak for hjælpen

np. Et godt råd: lav en backup af det image I har i maskinen inden i brænder
det nye!! Så vil Nils Emil i værste fald kunne få maskinen op og stå igen
med den gamle bios.

Thomas