BIOS update af Intel 815EP Chipset
Fra : Zen

Dato : 14-04-05 01:36

Hej gruppe !

Er nødsaget til at lave en BIOS-update til v. 1012tc på mit dagene Intel
815EP TUSL2-C
for at få den til at accepter harddiske større en 32 GB... det tror jeg ialt
fald nok
Min 'nye' Maxtor 40 GB vil BIOS ikke detektere...
Og rev. 1012tc skulle fixe lba48: altså bryde 32 GB grænsen... såeee...

Nu har jeg så hentet v. 1012tc ned fra ASUS: Og vil nu gerne bruge
ASUSupdate
til at lave BIOS-update med...

Nu er spørgsmålet om det er sikrest at gøre det fra et sted på harddisken
eller
gøre det fra en floppy disk med 1012tc på ???

Jeg vil gerne lige høre om hvilken metode der er den mest sikre metode trods
alt...

På forhånd tak
Tom

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 12:38

Zen skrev:

> Og rev. 1012tc skulle fixe lba48: altså bryde 32 GB grænsen...

LBA48 er en grænse ved 127GiB.

Ved du om disken virker?
- Har du prøvet den på en anden maskine?

> Nu er spørgsmålet om det er sikrest at gøre det fra et sted på
> harddisken eller
> gøre det fra en floppy disk med 1012tc på ???

Jeg har endnu ikke oplevet en BIOS der kunne flashes fra harddisken.

Fra : JK

Dato : 14-04-05 13:36

On Thu, 14 Apr 2005 02:36:18 +0200, "Zen" <magic_shaper@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>gøre det fra en floppy disk med 1012tc på ???
>
>Jeg vil gerne lige høre om hvilken metode der er den mest sikre metode trods

Det er en relativ usikker metode at bruge asus update. Der kan godt
ske det, at en asusupdate fra maj 2002, hvor din nye bios er fra, SKAL
bruges, - og andre versioner går galt.

Men den nyeste asus update er her:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/

Det bedste er at bruge awdflash fra en diskette:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/DOS/AFLASH/

aflash221

En boot diskette kan du downloade her:
http://www.putergeek.com/downloads/dos_6_22_boot_disk.exe

Men jeg synes også, at det lyder mærkeligt, at 40 Gb ikke kan
detekteres. Med hvad ? windows XP ?

mvh

John

Fra : Zen

Dato : 15-04-05 01:08

Takker for svar

Det lader til at være disken der er kaput...
Har lige prøvet en anden - nykøbt - af akkurat
samme Maxtor og størrelse, som udmærket kunne detekteres...

Det har altså intet med BIOS'en at gøre

Lidt ærgeligt med den 'gamle' Maxtor på 40 GB...
Den er desværre nok til intet som helst

Mvh.
Tom