[ASUS NCCH-DL] SATA-bøvl m.m
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-05 17:41

Jeg sidder og kæmper med et ASUS NCCH-DL bundkort.
Der sidder to SATA-diske i, men jeg kan ikke få WinXP Pro SP2-
installationen til at fatte, at de sidder der. Har efterhånden
prøvet samtlige indstillinger i BIOS hvad angår selve SATA-
konfigurationen og lige lidt hjælper det.

På den sorte boot-skærm under opstarten, kan det ikke ses,
at der sidder to SATA-diske i. Burde man ikke kunne se det?
Man kan kun se IDE-drevene, som i dette tilfælde handler om
et DVD/CD-drev og en brænder (senere skulle der gerne tilføjes
en PATA-harddisk som slave under brænderen).

Jeg kan kun se SATA-diskene, når jeg under opstarten trykker
Ctrl + F, som åbner FastBuild, hvor der er mulighed for at
køre RAID på diskene, men der ønskes ikke at køre RAID.

Har prøvet at slå RAID-controlleren fra i BIOS, hvilket ikke
hjalp noget. Har også prøvet at læse i:
<http://www.asuscom.de/pub/ASUS/server/Manual/e1600_raid_config_driver.pdf>,
som på side 41 fortæller noget om, hvordan man opretter en
RAID-driver-diskette, som man så kan tvangsfodre Windows med
under installationen (ved at trykke F6), men det hjælper
heller ikke. Installationen slutter blot af med: "Setup did
not find any hard disk drives installed on your computer...".
Hvad hulen gør man så? Har SP2 ikke indbygget support for
SATA, eller hvad er grunden mon til, at den nægter af finde
dem?

Og så til noget helt andet.
Når der sidder to identiske CPU'er i et ASUS NCCH-DL, er det
så ikke planen at man skal kunne se dem begge i BIOS og under
opstarten? Mit ældre ASUS CUV4X-D viser f.eks. '2 x 866 Mhx
P3...' under opstarten, men på dette ASUS NCCH-DL, står der
ikke noget med 2x.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-05 19:15

Thomas G. Madsen skrev:

> Når der sidder to identiske CPU'er i et ASUS NCCH-DL, er det
> så ikke planen at man skal kunne se dem begge i BIOS og under
> opstarten?

Fandt lige:
<http://groups-beta.google.com/group/alt.comp.periphs.mainboard.asus/msg/1f2fb1d88e3878d2>

Det lover ikke godt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-04-05 11:53

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg sidder og kæmper med et ASUS NCCH-DL bundkort.
> Der sidder to SATA-diske i, men jeg kan ikke få WinXP Pro SP2-
> installationen til at fatte, at de sidder der.

For lige at følge op på denne tråd, så var årsagen, at de to
SATA-diske sad på Promise RAID-controlleren på bundkortet.
Det betyder så åbenbart, at man er pisket til at køre med RAID,
hvilket jo egentlig er logisk nok.
WinXP-installationen kræver en driver til den contoller ved navn
'WinXP Promise fasttrak TX4000/S150 TX Series (TM) Controller',
som ligger på CD'en til bundkortet.

Hvis man ikke ønsker at køre RAID, kan diskene flyttes over på
SATA-controlleren og WinXP-installationen kræver ikke, at man
indlæser en driver til denne.

> Når der sidder to identiske CPU'er i et ASUS NCCH-DL, er det
> så ikke planen at man skal kunne se dem begge i BIOS og under
> opstarten?

Jo, det er planen. Strømforsyningen var bare ikke stor nok til
at trække to CPU'er. Det hjalp at få en anden i.

--
Hilsen
Madsen