Underlig lyd under opstart af pc
Fra : Christian Jørgensen

Dato : 05-04-05 19:32

Pænt goddag,

Jeg har lige købt et nyt ABIT motherboard AN7. Det er garanteret et dejligt
motherboard, men efter installationen af det og efter jeg tændte for
computeren første gang, begyndte den bare at give to hyletoner fra sig. Det
lød omtrent som en brandbils udrykning. En højere hyletone fulgt af en
lavere. Jeg skyndte mig at slukke for maskinen, da jeg gik ud fra, at det er
en advarselstone for et hardwareproblem.
Jeg sendte bundkortet tilbage og har lige fået et nyt, hvor det samme
problem er opstået. Denne gang har jeg bare prøvet, at lade computeren
starte op. Lyden er der hele tiden fra start, til jeg slukker computeren.
Det mest underlige er nemlig, at computeren virker uden problemer.
Jeg har taget stikket ud af bundkortet til pc'ens egen højttaler, da det
selvsagtens er en pestilens at lytte på!!!
Men hvad kan forårsage denne advarselstone? Jeg har prøvet kun at have et
gammelt graffikkort og en stang ram i, men resultatet er det samme. Det har
ikke hjulpet at opgradere BIOS'en eller installere driverne til bundkortet.
Jeg har også prøvet at bytte rundt på mine nykøbte ram-blokke, men uden
nogen ændring.
Hvad KAN dog få gang i denne advarselstone? For det ER vel en advarselstone?
Jeg mener desuden helt bestemt, at jeg under opstart kan høre det enkelte
bip, der "siger god for alt hardwaren".
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad der forårsager dette problem. Er der
nogen, der har haft lignende problem?

På forhånd tak,

Christian

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-05 19:45

> Men hvad kan forårsage denne advarselstone? Jeg har prøvet kun at have et

Mit gæt er, at du bruger en køler som ikke har omdrejningstæller, og/eller
en køler der drejer meget langsomt rundt.

Derved vil BIOSen måle end 0 omdrejninger pr. minut eller et meget lavt
antal omdrejninger pr. minut, og så vil den brokke sig gevaldigt, idet den
tror din køler er gået i stå, hvilket normalt er en ting der skal advares om.

Prøv at gå ind i din bios og se om du har mulighed for at se hvor hurtig din
cpublæser futter rundt. Der vil så sandsynligvis også stå hvornår BIOSen
brokker sig over at den kører for langsomt.

Prøv evt at se om din blæser er med 3 ledninger ned til bundkortet.

Til sidst skal du også se på om du har en diode ind mellem blæseren og
bundkortet (for at sænke hastigheden på blæseren). Dette gør også ofte at
biosen ikke kan aflæse omdrejningstallet.

Mvh Thomas, 2720

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-04-05 20:49

> Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad der forårsager dette problem. Er der
> nogen, der har haft lignende problem?

Hej
Det kan være din køler som ikke sidder rigtigt. Så bliver cpuen for varm
meget hurtigt og det udløser alarmen.
Det andet bud med rpm møleren er også et godt bud.

/Thomas