Nu er den nye pc valgt. Er det helt ude i ~
Fra : Morten Bowman

Dato : 04-04-05 21:03

Hejsa
Tak til alle herinde. Dette er hvad jeg kom frem til:

Mobo: DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D

CPU: AMD Athlon 64 3200+
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Comment=true&ID=102901

Køler: Thermalright XP-120

Blæser: Papst 4412F/2GLL

Ram: Crucial 1 GB PC3200 400MHz 184 pin

Grafikkort: Sapphire RADEON X600 XT

Men er fristet af:
Point of View GeForce PCX 5900
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?Comment=true&ID=94119

Point of View GeForce PCX 5750
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94118

ASUS Extreme AX600XT/TD
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98240

Club-3D Radeon X600XT
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124989

Jeg er noget i tvivl om grafikkortet?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-04-05 22:21

On Mon, 04 Apr 2005 22:02:38 +0200, Morten Bowman
<newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote:

> Hejsa
> Tak til alle herinde. Dette er hvad jeg kom frem til:

> [...]

Hej
Det er fornuftigt ud. Men jeg ville vælge et 6600GT
Og så ville jeg vælge to ram moduler for at udnytte mother boardets
mulighed for at gøre dual chanal.
F.eks. to stænger af denne
Eller et dual sæt som dette

/Thomas

Fra : Morten Bowman

Dato : 04-04-05 23:40

On Mon, 04 Apr 2005 23:20:41 +0200, "Thomas Hansen"
<thomas.hansen@gorillalite.dk> wrote:

>Hej
>Det er fornuftigt ud. Men jeg ville vælge et 6600GT
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126547

Det kiggede jeg også på, men det fik lidt dårligere kritik i test og så er
det lige de 400,- dyrere. Jeg nærmer mig jo kraftigt de 7000,-

>Og så ville jeg vælge to ram moduler for at udnytte mother boardets
>mulighed for at gøre dual chanal.
>F.eks. to stænger af denne
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97254
>Eller et dual sæt som dette
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=128989

Jeg valgte at droppe dual i første omgang. Der er ikke vundet ret meget i
hastighed og så kan jeg jo senere vælge at smide en klods mere i hvis det
skulle være.

Thnx for input

Fra : Morten Bowman

Dato : 05-04-05 09:36

>Hej
>Det er fornuftigt ud. Men jeg ville vælge et 6600GT
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126547

Jeg ombestemte mig og valgte Leadtek

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-04-05 15:39

On Tue, 05 Apr 2005 10:36:13 +0200, Morten Bowman
<newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote:

> Jeg ombestemte mig og valgte Leadtek

Det tror jeg ikke du vil fortryde. Det er nogle rigtige kort de laver.

/Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 10:33

Thomas Hansen skrev:

> Og så ville jeg vælge to ram moduler for at udnytte mother boardets
> mulighed for at gøre dual chanal. F.eks. to stænger af denne

Er det merprisen værd?

Dual Channel giver en begrænset teoretisk ydelsesforbedring og kun ved
ideelle data.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-04-05 15:42

> Er det merprisen værd?
Det kommer jo na på hvilket ram mærke man vælger. Der er meget lille
merpris for samme kvalitet/mærke ram for 2X512mb ift. 1X1024mb.
Imo skyldes merprisen for de dual sæt som sælges er kvaliteten på rammen
generelt er bedre end de almindelige ram moduler.

> Dual Channel giver en begrænset teoretisk ydelsesforbedring og kun ved
> ideelle data.
Ikke kun teoretisk men 5-15% højere ydelse. Det syntes jeg er værd at tage
med. Når det ikke koster mere.

/Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 16:30

Thomas Hansen skrev:

> Ikke kun teoretisk men 5-15% højere ydelse. Det syntes jeg er værd at

5-15% vil jeg stadig kalde teoretisk. 50-100% er derimod en reel
forbedring.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-04-05 17:28

On 05 Apr 2005 15:30:21 GMT, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> 5-15% vil jeg stadig kalde teoretisk. 50-100% er derimod en reel
> forbedring.

Det er jo netop den teoratiske forbedreing som er 100% men den realle
forbedring er 5-15% alt efter hvilke programmer man bruger.
Om man så kan mærke 5-15% er jo en anden sag. Der kan jeg give dig ret i
at man ikke skal betale for meget for den forbedring. Men hvis prisen er
den samme eller meget lille forskel så er der jo ingen grund til at
fravælge den yddelse.

/Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 17:40

Thomas Hansen skrev:

> Det er jo netop den teoratiske forbedreing som er 100% men den realle
> forbedring er 5-15% alt efter hvilke programmer man bruger. Om man

Ja. Men hvis der skal være mening med galskaben (pumpe penge efter
det), så skal den teoretiske ydelse og den reelle ydelse også ligge
_meget_ tættere på hinanden.

> man ikke skal betale for meget for den forbedring. Men hvis prisen er
> den samme eller meget lille forskel så er der jo ingen grund til at
> fravælge den yddelse.

2x512MiB er et dårligere køb end 1x1024MiB, da man skal udskifte al RAM
ved en udvidelse. Så ryger fidusen ganske betragteligt... :-/

Fra : Ulrik Løye

Dato : 06-04-05 09:09

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

> [...]
>
> 2x512MiB er et dårligere køb end 1x1024MiB, da man skal udskifte al RAM
> ved en udvidelse. Så ryger fidusen ganske betragteligt... :-/

I overser begge det faktum at det påvirker OC mulighederne om man vælger den
ene eller den anden løsning.

Én 256mb klods er ubestridt det bedste hvis man vil OC max. Men de færreste
kan nøjes med så lidt ram. 512 mb klodser er en anelse dårligere til OC med
alligevel bedre end 1 gb klodserne. Dertil kommer tommelfingerreglen om at
én klods OCer bedre end hvis man anvender 2 klodser. Derfor er der i vores
tilfælde tale om en trade-off idet vi har 2x512 mb klodser som alene er
hurtigere end 1gb klodsen men der er tilgengæld to af dem.

Fra hvor jeg sidder ville jeg vælge 2x512 idet jeg har størst tiltro til at
jeg kan OC som jeg vil med disse klodser. Havde jeg dog en idé om at jeg
reelt ville have brug for mere end 1 gb ram inden længe ville jeg i stedet
købe en minimum PC3700 klods på 1 gb.

/u

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-04-05 16:03

> I overser begge det faktum at det påvirker OC mulighederne om man vælger
> den ene eller den anden løsning.

Det er rigtigt. I det lys anbefaler jeg en stang på 32mb

/Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-05 21:26

Ulrik Løye skrev:

> I overser begge det faktum at det påvirker OC mulighederne om man

Jeg overclocker ikke, så jeg overser ikke noget.

Jeg kigger på design-flaws, for dem er der en del af. Så finder man en
lappeløsning og pludseligt bliver denne lappeløsning hype. Det bliver
dog stadig ikke andet end en lappeløsning, hvilket mange dog har
overordentligt svært ved at fatte...

Fra : Hans

Dato : 04-04-05 22:41

Morten Bowman wrote:
> Hejsa
> Tak til alle herinde. Dette er hvad jeg kom frem til:
>
> Mobo: DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D
>

> Køler: Thermalright XP-120

Har du kontrolleret at der er plads til denne køler på bundkortet?

På Thermalrights site skriver de at det første PCI-E slot bliver blokeret af
kølerens pipes.

Hans

Fra : Morten Bowman

Dato : 04-04-05 23:36

On Mon, 4 Apr 2005 23:40:48 +0200, "Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote:

>Har du kontrolleret at der er plads til denne køler på bundkortet?
>
>På Thermalrights site skriver de at det første PCI-E slot bliver blokeret af
>kølerens pipes.

Aarrghh jeg bliver vanvittig! Nej det har jeg ikke. Hvordan finder jeg nu
lige ud af det?

Fra : Hans

Dato : 05-04-05 00:12

Morten Bowman wrote:

> Aarrghh jeg bliver vanvittig! Nej det har jeg ikke. Hvordan finder
> jeg nu lige ud af det?

Hvis du bruger edbprisers link til Thermalright, og trykker på linket "Read
more about the XP120" til højre for billedet, kan du på det næste billede
med grøn baggrund trykke på ordet AMD på linket "Motherboard compatibility
information: Intel or AMD", for at få en liste over bundkort testet med
denne køler.

Hans

Fra : Morten Bowman

Dato : 05-04-05 09:22

On Tue, 5 Apr 2005 01:12:20 +0200, "Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
>information: Intel or AMD", for at få en liste over bundkort testet med

Aaahh FireFox viste ikke dette link.
Du har ret den første PCI-slot bliver blokeret.
Men jeg svær ved at genneskue konsekvensen.
Det gør ikke så meget hvis det bare en almindelig PCI-slot.
http://www.techreport.com/etc/2005q1/ces/index.x?pg=8

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 04-04-05 23:37

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message

> Ram: Crucial 1 GB PC3200 400MHz 184 pin

Det er sandt som Thomas Hansen påpeger at du med denne her alene "kun" kan
køre single channel. Dog ville jeg alligevel anbefale 1*1GB fremfor 2*512MB,
fordi du så siden hen har mulighed for at opgradere til 2*1GB.

Hagen er nemlig den at såfremt du benytte mere end 2 ram klodser kan du kun
køre 333mhz på hukommelsesbussen, dvs. du vil i realiteten være låst fast
til 1GB samlet ved 2*512MB.

Fra : Morten Bowman

Dato : 04-04-05 23:41

On Tue, 5 Apr 2005 00:36:39 +0200, "Thomas Wesley Hinton"
<wesleyREMOVETHIS@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>køre 333mhz på hukommelsesbussen, dvs. du vil i realiteten være låst fast

Også præcis det jeg kom frem til

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 05-04-05 01:56

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message

> Også præcis det jeg kom frem til

Ville ønske jeg havde gjort det samme, jeg bliver nødt til at smide
ramblokke ud hvis jeg skal over 1GB :/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 10:35

Morten Bowman skrev:

> Men er fristet af:
> Point of View GeForce PCX 5900
> Point of View GeForce PCX 5750

Hvorfor frister disse?

Der er ikke meget skub i FX 5xxx-kortene...

Fra : Morten Bowman

Dato : 05-04-05 10:36

On 05 Apr 2005 09:34:48 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Hvorfor frister disse?
>
>Der er ikke meget skub i FX 5xxx-kortene...

Nej jeg skiftede også mening. tror jeg stirrede mig blind på hastigheden.
valgte Leadtek 6600GT

Fra : Olesen

Dato : 05-04-05 16:41

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse

> Ram: Crucial 1 GB PC3200 400MHz 184 pin

Er 2 x 512 gb i dual configuration ikke bedre ?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-04-05 17:29

> Er 2 x 512 gb i dual configuration ikke bedre ?

Prøv at læs hele træden inden du svarer.

/Thomas

Fra : Olesen

Dato : 05-04-05 17:41

"Thomas Hansen" <thomas.hansen@gorillalite.dk> skrev i en meddelelse
newssorpeqmfbj4i6u@sprinteren...

> Prøv at læs hele træden inden du svarer.

...behøver vi vidst ikke træde mere i...var blot
første indskydelse til config'en.

Fra : Morten Bowman

Dato : 09-04-05 19:44

On Tue, 5 Apr 2005 18:40:43 +0200, "Olesen" <na@na.dk> wrote:

>"Thomas Hansen" <thomas.hansen@gorillalite.dk> skrev i en meddelelse
>newssorpeqmfbj4i6u@sprinteren...

>..behøver vi vidst ikke træde mere i...var blot
>første indskydelse til config'en.

Helt ok, men har tænkt. Og jeg er ikke den store OC'er, så sidste
begrundelse er væk