Brutal genstart af PC mm...
Fra : Thomas

Dato : 28-03-05 09:10

Hej.

Jeg har erhvervet mig en ny PC og er i den forbindelse løbet ind i nogen
problemer.

Jeg har på fornemmelsen at nogen af mine problemer kan skyldes at BIOS'en
ikke er sat rigtigt op i forhold til min hardware, men jeg er ganske enkelt
ikke klar over hvad alle de forskellige parameter der kan stilles på i BIOS,
dækker over.

Jeg søger derfor en forklaring på alle de lidt mere langhåret ting jeg møder
i min BIOS.
Det kunne være alt fra hvordan jeg opsætter fsb333 som jeg ved mit MB er
specificeret til, til en værdi et sted i BIOS osv.
Specialt omkring Rammen er der også mange indstillingsmuligheder.

Skal jeg mon hellere bare indstille alt hvor jeg kan på auto, eller måske
bare indlæse "fail-safe default" eller ?

Mit konkrete problem lige nu består i at jeg efter at have spillet diverse
spil, som kan være nogen af de krævende grafik spil som CS, Warcraft,
Wolfeinstein osv, så når jeg forlader spillet så genstarter PC'en hårdt og
brutalt uden forvarsel.
Det er jo en noget forkert måde at forlade spillene på, og det ville jo
trods alt være mere rigtigt bare at blive sendt tilbage til windows( XP ).

Jeg håber derfor at kunne finde løsningen i min BIOS opsætning som i øvrigt
er den nyeste fra MB producenten, ligesom skærmdriver også er frisk. Den
eneste driver som ikke er forsøgt geninstalleret er VIA's bundkort drivere,
da dette formendelig vil ødelægge hele systemmet,.....eller misforstår jeg
dette ?
Men jeg er meget i tvivl om hvor jeg skal ind og rette, så hvis jeg først
kunne få sat begreberne lidt på plads evt. vha. en hjemmeside som forklare
mange af de udtryk man løber ind i under BIOS'en.

En konkret hjælp til ovenstående problem ville selvfølgelig også være super.

Kan nogen hjælpe med information ?

Thomas.

Systemet i øvrigt;
XP
CPU: AMD 2600+
Bundkort: Matsonic ms8147c, kt400, fsb333
AGPx8
Ram: 256mb, DDR pc3200
Skærmkort: Nvidia mx440, GF4 64mb.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-03-05 10:22

Hej

Det kan være mange ting som er skyld i at din maskine genstarter. Prøv at
slå automatisk genstart fra. Så kan du se hvilken fejlmeddelslse maskinen
giver når den går ned.
Du kan forøvrigt læse ALT hvad der er at vide om bios indtillinger her
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=1

/Thomas

Fra : Thomas

Dato : 28-03-05 21:08

"Thomas Hansen" <thomas.hansen@gorillalite.dk> skrev i en meddelelse
newssocca9webj4i6u@sprinteren...

> [...]
> giver når den går ned.
> Du kan forøvrigt læse ALT hvad der er at vide om bios indtillinger her

Hej.
Tak for linket og tipset.
Den der "automatisk genstart ", er det en BIOS ting eller noget i windows ?

Thomas.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-03-05 09:45

> Den der "automatisk genstart ", er det en BIOS ting eller noget i
> windows ?

Hej
Det er en windows ting. Kontrolpanel > System > advanced > automatically
reboot
Du skal fjerne hakket.

/Thomas

Fra : Thomas

Dato : 29-03-05 13:26

> Det er en windows ting. Kontrolpanel > System > advanced > automatically
> reboot
> Du skal fjerne hakket.
>
> /Thomas

Hej igen.

Jeg har nu fjernet hakket i auto genstart, og jeg har nu fået en fin blå
skærm med følgende besked;

"DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL "

Så er spørgsmålet så bare hvad det mon betyder ?

Jeg har ved hjælp af Everesthome ledt efter konflikter eller lign., men
eneste sted som lugter lidt af fejl er under "Motherboard","Chipset", hvor
den nederst skriver:
"Fejl eller tips,= AGP er afbrudt. Dette kan give ydelsesproblemer."
og
"Fejl eller tips,= AGP Apertur størrelse er mere end halvdelen af
systemhukommelsen"

Jeg syntes alt er enabled i BIOS osv..
Nogen gode ideer nu, da jeg selv kun er blivet mere forvirret, men dog på et
højere plan ?

Thomas.

Fra : JK

Dato : 29-03-05 13:42

On Tue, 29 Mar 2005 14:25:44 +0200, "Thomas"
<oz1jte@REMOVETHISmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg syntes alt er enabled i BIOS osv..
>Nogen gode ideer nu, da jeg selv kun er blivet mere forvirret, men dog på et

Man sætter agp aperture i bios. Bør være højest halvdelen af ram
mængden, dvs. 128 Mbyte for dig.

Iøvrigt kunne du prøve med mere ram. Når det nu er billigt. 1 Gbyte
ram er ikke usædvanligt for hardcore gamere.

http://www.matsonic.com/new/productsdata/ms8147c+.htm

viser, at du skal bruge DDR ram, f.eks. noget pc3200.

Du har 3 slots. Maximum er 3x1Gbyte, hvilket næppe er relevant.

mvh

John

Fra : Thomas

Dato : 29-03-05 14:14

> Man sætter agp aperture i bios. Bør være højest halvdelen af ram
> mængden, dvs. 128 Mbyte for dig.

Jeg er stødt på noget i den stil i BIOS og troede at dette måske skulle
afstemmes til skærmkortet, så dette satte jeg fra 128mb til 64mb, så det er
da underligt at den så brokker sig når nu jeg har sat den så langt ned...
Skummelt.

> Iøvrigt kunne du prøve med mere ram. Når det nu er billigt. 1 Gbyte
> ram er ikke usædvanligt for hardcore gamere.

Jeg er helt med på at jeg må til lommerne ang. ram, men jeg ville jo helst
se maskinen køre helt uden problemer og fejl inden jeg ofre flere penge på
den, men håber jo selvfølgelig at problemet KAN løses, og så vil rammen jo
selvfølgelig gøre godt !!

> http://www.matsonic.com/new/productsdata/ms8147c+.htm
>
> viser, at du skal bruge DDR ram, f.eks. noget pc3200.
> Du har 3 slots. Maximum er 3x1Gbyte, hvilket næppe er relevant.

Takker for tipset !!

> mvh
>
> John

Thomas.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-03-05 15:29

wrote:

> [...]
> skærm med følgende besked;
> "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL "
> Så er spørgsmålet så bare hvad det mon betyder ?

Der må stå lidt mere. Some regle står der flere linier unden det du
skirver.
Der henvisse som regl til en driver f.eks. nv4_disp.dll hvsi vi nu antager
at det er grafikkortet som laver problemer.

/Thomas

Fra : Thomas

Dato : 29-03-05 17:03

> [...]
> Der henvisse som regl til en driver f.eks. nv4_disp.dll hvsi vi nu antager
> at det er grafikkortet som laver problemer.

Det der så står, må være dette du efterlyser;

STOP 0X000000D1 (0XF94A2236, 0x00000002, 0x00000000, 0XF94A2236)

*** CMUDA.SYS - Adress F94A2236 base at F9443000, Datastamp 3dc24536
*** CMUDA.SYS - Adress F94A2236 base at F9443000, Datastamp 3dc24536

Mon dette giver mening ?.... Ikke for mig ihvertfald.. Uha.

Thomas.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-03-05 19:57

On Tue, 29 Mar 2005 18:03:20 +0200, Thomas <oz1jte@REMOVETHISmail.dk>
wrote:

> [...]
> *** CMUDA.SYS - Adress F94A2236 base at F9443000, Datastamp 3dc24536
> Mon dette giver mening ?.... Ikke for mig ihvertfald.. Uha.

Det giver lidt mere mening, når hele fejlmeddelelsen er med
En hurtig søgning fortæller at CMUDA.SYS er en lydkorts driver. Det er en
del af driver pakken til C-media Audio.
Du skal afinstallere din lydkortsdriver og opdatere til den nyeste. Og det
er også en god ide at opdatere chipset driveren til den nyeste.
De nyeste jeg kan finde er her
http://www.matsonic.com/new/downloaddata/driver_vs478a.htm#ms8147c_series

/Thomas

Fra : Thomas

Dato : 29-03-05 20:12

> [...]
> Du skal afinstallere din lydkortsdriver og opdatere til den nyeste. Og det
> er også en god ide at opdatere chipset driveren til den nyeste.

Mange tak for hjælpen.
Jeg vil straks gå igang med at forsøge en opdatering. Jeg har nok for blindt
stolet på at de medfølgende drivere til mit MB var tidsvarende, så jeg håber
meget af ovenstående kan hjælpe mig ud af kniben...

Thomas.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-03-05 20:39

On Tue, 29 Mar 2005 21:12:17 +0200, Thomas <oz1jte@REMOVETHISmail.dk>
wrote:

> [...]
> stolet på at de medfølgende drivere til mit MB var tidsvarende, så jeg
> håber meget af ovenstående kan hjælpe mig ud af kniben...

Ellers er sidste udvej at slå lydkortet helt fra i biosen. Og enten
undvære lyd eller købe et stand alone lydkort.

/Thomas