kabinetter og bundkort
Fra : Kim

Dato : 23-03-05 11:59

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev

> Det er så standard som det kan blive, bortset fra dybden på drevpladser
> hvor
> du skal være opmærksom på, om der er den fornødne plads til dybe drev
> såsom
> harddiskskuffer o.l.
>
> Det er nemlig et problem med mange kabinetters nederste 5 1/4"
> drevpladser,
> hvor drevene støder imod bundkortets komponenter, når bundkortet er i fuld
> ATX dybde, som f.eks. Asus P4C800-E der måler 24,5 cm. i dybden, og derfor
> går helt ud til drevpladsernes bagkant.

Okay, nu går jeg tilfældigvis og overvejer at købe
dette bundkort Asus P4C800-E der måler 24,5 cm
i dybden, ( 30.5 cm x 24.5 cm ifgl.
http://www.pc-netto.dk/default.asp?productguid=P4P800-E-DELUXE&ep=1
og jeg har et ATX kabinet i forvejen dog af
lidt ældre version.

Kan jeg på mit gamle kabinet måle mig frem til
om der er plads til bundkortet i henhold til
dybe drev såsom harddiskskuffer o.l. ?

Eller hvordan kan man checke det inden man
køber det ?

Det ville være surt at købe bundkortet for så at
komme hjem og finde ud af at kabinettet er for "lille"

Mvh Kim

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-03-05 12:12

> [...]
> køber det ?
>
> Det ville være surt at købe bundkortet for så at
> komme hjem og finde ud af at kabinettet er for "lille"

Ja.. i den plade på dit gamle kabinet, som du skruer mobo fast på, kan
du se skruehullerne... hvis du tegner en streg ca 1 cm udenom de yderste
huller, får du ca det område som mobo vil dække, og der kan du så se om
din HD eller CDdrev vil rage ind over

Fra : JK

Dato : 23-03-05 12:27

On Wed, 23 Mar 2005 11:59:23 +0100, "Kim" <MM@XX.dk> wrote:

> [...]
>lidt ældre version.
>
>Kan jeg på mit gamle kabinet måle mig frem til
>om der er plads til bundkortet i henhold til

Harddiskskuffer isættes normalt i de øverste cdrom-pladser, og der er
masser af plads bagud, for der er kun strømforsyning til begrænsning i
plads. Når vi taler om towers ialfald.
Faste harddiske monteres ofte i en aftagelig enhed sammen med diskette
drev.

>Eller hvordan kan man checke det inden man
>køber det ?

det er vanskeligt på forhånd. Ligesom det er vanskeligt at vurdere
plads i et nyt kabinet på papiret.
>Det ville være surt at købe bundkortet for så at
>komme hjem og finde ud af at kabinettet er for "lille"

ATX er atx. Bare hold dig fra baby kabinetter og micro-tower.

Du bør vurdere dit gamle kabinet. Der bør være montage-huller til en
80 mm kabinet-blæser både bagpå og foran. Endvidere børe
strømforsyningen være mindst 300 watt, og gerne 4-500.

mvh

John

Fra : Kim

Dato : 24-03-05 10:02

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev
> Du bør vurdere dit gamle kabinet. Der bør være montage-huller til en
> 80 mm kabinet-blæser både bagpå og foran.

Bliver de nye MB virkelig så varme at det er nødvendigt at
have montage-huller til en 80 mm kabinet-blæser både
bagpå og foran ?

Mvh Kim

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-03-05 14:23

Hej Kim,

Der skal være noget luftgennemstrømning. Nu ved jeg ikke hvilken cpu du
påtænker, men de nye kraftige modeller bliver temmeligt varme. Al den varme
luft skal ud af kabinettet hurtigt. Du kan godt nøjes med en 120mm blæser
bagpå, men hvis det ikke er nog kan en 80mm foran blive nødvendig også.

Det hele afhænger af den samlede varmeudvikling i dit system. Krafig cpu,
grafikkort, store hurtige harddiske, generel plads i kabinettet (runde
kabler kan hjælpe noget).

Blot så du er forberedt på det.

/Peter