Abit An7 Guru og 3200+ der kører 1,09Ghz
Fra : Markus Krogh

Dato : 19-03-05 14:19

Hejsa, Jeg har lige købt et nyt bundkort og en ny processor.
Det drejer sig om et Abit An7 uGURU bundkort og en AMD xp 3200+ baraton.
Da jeg smuttede ind i bios og kiggede under clock raten lå den på
1100Mhz, hvilket er halvdelen af hvad den skal (2,2ghz).
FSB'en ligger på 200 mhz hvilket jo nok har en del at sige, men jeg kan
ikke sætte den op til de 400mhz som processoren er lavet til, kun til 300.
Kan det skyldes mine ram? (de er nemlig kun 266)
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Mvh Markus

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-03-05 19:04

On Sat, 19 Mar 2005 14:19:25 +0100, Markus Krogh
<admin@FJERN_HERnanolaug.dk> wrote:

> [...]
> 300.
> Kan det skyldes mine ram? (de er nemlig kun 266)

Hej Markus

Jeg har samme board. Og den fsb du henviser til skal stå på 200mhz. Den
bliver nemlig fordoblet til 400.
Med hensyn til din ram så bør den stå til 2/3, auto eller spd så køre den
langsomt nok til at det ikke burde være noget problem.
Men du skal overveje om du ikke skal købe noget Pc3200 ram. Det vil have
stor indflydelse for overall hastigheden på dit system. Og PC3200 ram er
meget billig for tiden. Helt ned til under 1 kr per mb for de billigeste.
Og selv de billigeste vil være hurtigere end dem du har nu.
Hvis maskinen ikke kan poste pga. en fejl f.eks. den langsomme ram, vil
den næste gang du forsøger at tænde den starte i en "fejlsikret tilstand".
Dvs. at fsb bliver sat til 100. Det er sikkert det du har oplevet når din
maskine poster med 1100mhz. Det er rart når man forsøget at finde højeste
mulige overclocking. Men det kan være meget forvirende for en bruger som
ikke kender til denne funktion.

/Thomas

Fra : Markus Krogh

Dato : 19-03-05 21:10

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> forsøget at finde højeste mulige overclocking. Men det kan være meget
> forvirende for en bruger som ikke kender til denne funktion.

Hej Thomas.
Hehe helt dum er jeg nu ikke, og nej det er ikke i fejlsikret tilstand..
men derimod når jeg checker clock frekvensen i windows normalt at fsb
står som 100 i bios står den lige nu til 300 (ups hehe´(rettet til 200
når jeg har skrevet dette) men i windows vil den kører 100mhz...
Så jeg for står ikke helt hvad der er galt... i bios siger den også at
processorens clock frekvens er 1100 mhz..
Jeg vil lige prøve med en blok 512 pc3200 400 mhz..og skriver hvis det
hjælper.(skal dog først lige låne rammene hehe)
Mvh Markus

Fra : Markus Krogh

Dato : 19-03-05 22:04

Yes sir.
Nu har jeg kigget lidt ekstra i bios, og fandt ud af at fbs skal
selvfølgelig sættes til 200 mhz, og multiply'eren til 11 (200x11 = 2200)
men jeg kan ikke se at det er en xp 3200+ er det noget bundkortet gør,
fordi den unlocker processoren eller hva?
Mvh Markus

Fra : Ulrik Løye

Dato : 19-03-05 23:16

"Markus Krogh" <admin@FJERN_HERnanolaug.dk> wrote in message
> [...]
> men jeg kan ikke se at det er en xp 3200+ er det noget bundkortet gør,
> fordi den unlocker processoren eller hva?

Brug CPU-z

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Og se efter om Abit har udgivet en nyere bios.

Bortset fra det så bør du nok sætte dig lidt ind i tingene inden du begynder
at lege med dem... det virker som om du ikke ved alverden om hvad du laver
og bør af samme grund nok holde dig fra at rode i biossen.

/u

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-03-05 23:19

On Sat, 19 Mar 2005 22:03:33 +0100, Markus Krogh
> [...]

> men jeg kan ikke se at det er en xp 3200+ er det noget bundkortet gør,
> fordi den unlocker processoren eller hva?

Hej
Hvis det er en ny 3200+ burde den være multiplier låst. Men hvis den ikke
er det skal du bare være glad. Så kan du måske presse lidt mere ud at den.

Men du kan også være blevet snydt og købt en overclocket XP-M 2400+.

Den burde som du selv siger sætte hastigheden selv hvis det er en låst
3200+. Men der er et eller andet som driller under post og derfor starter
den op med 100mhz på fsben. Mit bedste bud er rammen.
Har du prøvet at sætte rammen til 2/3 af fsb?
Og ram timings til 3-3-3-11?
Så burde det ikke være rammen som giver problemer.

Du kender godt forskel på post og boot?

/Thomas

Fra : Markus Krogh

Dato : 20-03-05 08:30

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> Har du prøvet at sætte rammen til 2/3 af fsb?
> Og ram timings til 3-3-3-11?
> Så burde det ikke være rammen som giver problemer.

Hehe i bios siger den nu at det er en xp 3200+ men jeg prøver lige det
med rammene, men som jeg skrev så kører den der ud af, og jeg tror der
ryger nye ram i uanset hvad hehe...
mvh Markus
ps. jo kender forskellen på post og boot..